Penggunaan kemahiran berfikir di kalangan pelajar dalam persekitaran perisian geometri interaktif
Geometri merupakan bidang yang penting dalam matematik. Dalam matematik Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM), salah satu komponen utamanya ialah bentuk. Walaubagaimanapun senario yang berlaku di sekolah pada hari ini menunjukkan guru lebih berminat untuk menggunakan pendekatan tradisional dan...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Persatuan Teknologi Pendidikan Malaysia
2007
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/6007/1/139-Abdulhalim.pdf |
_version_ | 1825909827736436736 |
---|---|
author | Abdullah, Abdul Halim Mohamed, Mohini |
author_facet | Abdullah, Abdul Halim Mohamed, Mohini |
author_sort | Abdullah, Abdul Halim |
collection | ePrints |
description | Geometri merupakan bidang yang penting dalam matematik. Dalam matematik Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM), salah satu komponen utamanya ialah bentuk. Walaubagaimanapun senario yang berlaku di sekolah pada hari ini menunjukkan guru lebih berminat untuk menggunakan pendekatan tradisional dan lebih berpusatkan kepada guru. Mereka kurang berminat untuk menggunakan teknologi yang telah disediakan. Pendekatan sebegini kurang menggalakkan penggunaan kemahiran berfikir di kalangan pelajar. National Council of Teachers of Mathematics (NCTM) mencadangkan bahawa perisian geometri dinamik boleh digunakan untuk memperkukuhkan pembelajaran geometri pelajar. Jadi kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti jenis-jenis kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif yang digunakan oleh pelajar sewaktu mereka mengalami pembelajaran topik Bulatan tingkatan dua dengan menggunakan perisian KDE Interaktive Geometry (KIG). Tiga orang pelajar tingkatan dua dipilih untuk dijadikan sampel dalam kajian kes ini. Instrumen yang digunakan termasuklah modul pembelajaran topik Bulatan tingkatan dua yang dibangunkan oleh pengkaji berdasarkan model Van Hiele, perisian KIG dan video recorder. Petunjuk Kemahiran Berfikir Secara Kritis dan Kreatif (KBKK) yang dikeluarkan oleh Pusat Perkembangan Kurikulum (PPK) dijadikan rujukan. Hasil kajian menunjukkan pelbagai jenis kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif yang telah digunakan sepanjang mengalami pembelajaran geometri menggunakan perisian KIG ini. Peranan pengkaji sebagai fasilitator juga mampu menggalakkan pelajar menggunakan kemahiran berfikir. |
first_indexed | 2024-03-05T18:07:57Z |
format | Article |
id | utm.eprints-6007 |
institution | Universiti Teknologi Malaysia - ePrints |
language | English |
last_indexed | 2024-03-05T18:07:57Z |
publishDate | 2007 |
publisher | Persatuan Teknologi Pendidikan Malaysia |
record_format | dspace |
spelling | utm.eprints-60072011-08-22T02:17:32Z http://eprints.utm.my/6007/ Penggunaan kemahiran berfikir di kalangan pelajar dalam persekitaran perisian geometri interaktif Abdullah, Abdul Halim Mohamed, Mohini L Education (General) Geometri merupakan bidang yang penting dalam matematik. Dalam matematik Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM), salah satu komponen utamanya ialah bentuk. Walaubagaimanapun senario yang berlaku di sekolah pada hari ini menunjukkan guru lebih berminat untuk menggunakan pendekatan tradisional dan lebih berpusatkan kepada guru. Mereka kurang berminat untuk menggunakan teknologi yang telah disediakan. Pendekatan sebegini kurang menggalakkan penggunaan kemahiran berfikir di kalangan pelajar. National Council of Teachers of Mathematics (NCTM) mencadangkan bahawa perisian geometri dinamik boleh digunakan untuk memperkukuhkan pembelajaran geometri pelajar. Jadi kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti jenis-jenis kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif yang digunakan oleh pelajar sewaktu mereka mengalami pembelajaran topik Bulatan tingkatan dua dengan menggunakan perisian KDE Interaktive Geometry (KIG). Tiga orang pelajar tingkatan dua dipilih untuk dijadikan sampel dalam kajian kes ini. Instrumen yang digunakan termasuklah modul pembelajaran topik Bulatan tingkatan dua yang dibangunkan oleh pengkaji berdasarkan model Van Hiele, perisian KIG dan video recorder. Petunjuk Kemahiran Berfikir Secara Kritis dan Kreatif (KBKK) yang dikeluarkan oleh Pusat Perkembangan Kurikulum (PPK) dijadikan rujukan. Hasil kajian menunjukkan pelbagai jenis kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif yang telah digunakan sepanjang mengalami pembelajaran geometri menggunakan perisian KIG ini. Peranan pengkaji sebagai fasilitator juga mampu menggalakkan pelajar menggunakan kemahiran berfikir. Persatuan Teknologi Pendidikan Malaysia 2007-11-02 Article NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/6007/1/139-Abdulhalim.pdf Abdullah, Abdul Halim and Mohamed, Mohini (2007) Penggunaan kemahiran berfikir di kalangan pelajar dalam persekitaran perisian geometri interaktif. Smart Teaching & Learning: Re-engineering ID, Utilization and Innovation of Technology, 2 . ISSN 983-42733-2-3 |
spellingShingle | L Education (General) Abdullah, Abdul Halim Mohamed, Mohini Penggunaan kemahiran berfikir di kalangan pelajar dalam persekitaran perisian geometri interaktif |
title | Penggunaan kemahiran berfikir di kalangan pelajar dalam persekitaran perisian geometri interaktif |
title_full | Penggunaan kemahiran berfikir di kalangan pelajar dalam persekitaran perisian geometri interaktif |
title_fullStr | Penggunaan kemahiran berfikir di kalangan pelajar dalam persekitaran perisian geometri interaktif |
title_full_unstemmed | Penggunaan kemahiran berfikir di kalangan pelajar dalam persekitaran perisian geometri interaktif |
title_short | Penggunaan kemahiran berfikir di kalangan pelajar dalam persekitaran perisian geometri interaktif |
title_sort | penggunaan kemahiran berfikir di kalangan pelajar dalam persekitaran perisian geometri interaktif |
topic | L Education (General) |
url | http://eprints.utm.my/6007/1/139-Abdulhalim.pdf |
work_keys_str_mv | AT abdullahabdulhalim penggunaankemahiranberfikirdikalanganpelajardalampersekitaranperisiangeometriinteraktif AT mohamedmohini penggunaankemahiranberfikirdikalanganpelajardalampersekitaranperisiangeometriinteraktif |