Bahan sahih dalam pengajaran kefahaman membaca kepada pelajar Sekolah Menengah Pertama Negeri (SMPN) di bandar Makassar

Kajian ini mempunyai matlamat untuk menyelidiki jawapan daripada masalah (1) sama ada atau tidak penggunaan bahan-bahan sahih, dalam pengajaran membaca mempengaruhi motivasi pelajar, daripada SMP di Makassar, dan (2) sama ada atau tidak penggunaan bahan sahih dalam pengajaran membaca meningkatkan ke...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Said, Siti Dahlia, Sihes, Ahmad Johari
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2014
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/60944/1/AhmadJohariSihes2014_BahanSahihdalamPengajaranKefahamanMembacaKepadaPelajarSekolah.pdf
Description
Summary:Kajian ini mempunyai matlamat untuk menyelidiki jawapan daripada masalah (1) sama ada atau tidak penggunaan bahan-bahan sahih, dalam pengajaran membaca mempengaruhi motivasi pelajar, daripada SMP di Makassar, dan (2) sama ada atau tidak penggunaan bahan sahih dalam pengajaran membaca meningkatkan kefahaman membaca daripada pelajar untuk SMP di Makassar. Purposive random sampling digunakan sebagai teknik bagi menentukan sampel kajian kerana populasi kajian ini merangkumi semua pelajar tahun kedua daripada SMPN di bandar Makassar. Pra-eksperimen sebagai kaedah kajian. Seterusnya, instrumen kajian terdiri daripada (1) soal selidik untuk mengetahui motivasi pelajar terhadap penggunaan bahan sahih dalam pengajaran membaca , (2) bahan kursus, untuk mengetahui kefahaman membaca daripada pelajar pada masa mereka diajar dengan menggunakan bahan yang sahih, dan (3) ujian yang merangkumi pre-test yang digunakan untuk meyelidiki kefahaman membaca daripada pelajar sebelum rawatan dan post-test yang digunakan untuk mencari kefahaman membaca daripada pelajar selepas rawatan. Hasil daripada kajian menunjukkan bahawa (1) penggunaan bahan yang sahih dalam membaca pengajaran mempunyai pengaruh yang rendah ke arah pelajar motivasi di SMP di Makassar, dan (2) walaupun kefahaman bacaan daripada pelajar meningkat, secara umum, tetapi sebelum dan selepas rawatan dalam bilik darjah, kefahaman membaca daripada pelajar masih rendah.