Modul pengajaran sains topik nutrisi berteraskan model konstruktivis bersepadu

Artikel ini membincangkan peranan modul yang berteraskan Al-Quran dan Al-Sunnah dalam pendidikan sains untuk menerapkan elemen tauhid melalui kurikulum sains sebagai satu usaha mewujudkan masyarakat seimbang yang menghayati dan membangunkan ilmu secara bersepadu selari dengan Falsafah Pendidikan Keb...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Jelani, Zainab, Surif, Johari, Shakib, Sulaiman
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2014
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/61262/1/JohariSurif2014_ModulPengajaranSainsTopikNutrisi.pdf
_version_ 1796861068703694848
author Jelani, Zainab
Surif, Johari
Shakib, Sulaiman
author_facet Jelani, Zainab
Surif, Johari
Shakib, Sulaiman
author_sort Jelani, Zainab
collection ePrints
description Artikel ini membincangkan peranan modul yang berteraskan Al-Quran dan Al-Sunnah dalam pendidikan sains untuk menerapkan elemen tauhid melalui kurikulum sains sebagai satu usaha mewujudkan masyarakat seimbang yang menghayati dan membangunkan ilmu secara bersepadu selari dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK). Kepentingan pengukuhan aqidah melalui sains amat diperlukan untuk melahirkan insan yang bersahsiah mulia serta mampu memikul tanggungjawab terhadap diri sendiri, masyarakat, dan negara. Namun begitu, hasil kajian mendapati kurikulum sains di Malaysia disampaikan hanya terbatas kepada ilmu akal dan tiada kesepaduan antara ilmu aqli (akal) dan ilmu naqli (wahyu). Sehubungan dengan itu, modul pengajaran Sains Tingkatan 2 topik “Nutrisi” menggunakan Model Konstruktivis Bersepadu sebagai asas pembentukan modul ini bertujuan menyatukan aqidah tauhid dengan sains sebagai usaha pengislamisasian ilmu sains bagi melahirkan pelajar yang berilmu pengetahuan serta mempunyai aqidah tauhid yang kukuh.
first_indexed 2024-03-05T19:50:47Z
format Conference or Workshop Item
id utm.eprints-61262
institution Universiti Teknologi Malaysia - ePrints
language English
last_indexed 2024-03-05T19:50:47Z
publishDate 2014
record_format dspace
spelling utm.eprints-612622017-03-22T01:27:26Z http://eprints.utm.my/61262/ Modul pengajaran sains topik nutrisi berteraskan model konstruktivis bersepadu Jelani, Zainab Surif, Johari Shakib, Sulaiman L Education (General) Artikel ini membincangkan peranan modul yang berteraskan Al-Quran dan Al-Sunnah dalam pendidikan sains untuk menerapkan elemen tauhid melalui kurikulum sains sebagai satu usaha mewujudkan masyarakat seimbang yang menghayati dan membangunkan ilmu secara bersepadu selari dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK). Kepentingan pengukuhan aqidah melalui sains amat diperlukan untuk melahirkan insan yang bersahsiah mulia serta mampu memikul tanggungjawab terhadap diri sendiri, masyarakat, dan negara. Namun begitu, hasil kajian mendapati kurikulum sains di Malaysia disampaikan hanya terbatas kepada ilmu akal dan tiada kesepaduan antara ilmu aqli (akal) dan ilmu naqli (wahyu). Sehubungan dengan itu, modul pengajaran Sains Tingkatan 2 topik “Nutrisi” menggunakan Model Konstruktivis Bersepadu sebagai asas pembentukan modul ini bertujuan menyatukan aqidah tauhid dengan sains sebagai usaha pengislamisasian ilmu sains bagi melahirkan pelajar yang berilmu pengetahuan serta mempunyai aqidah tauhid yang kukuh. 2014 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/61262/1/JohariSurif2014_ModulPengajaranSainsTopikNutrisi.pdf Jelani, Zainab and Surif, Johari and Shakib, Sulaiman (2014) Modul pengajaran sains topik nutrisi berteraskan model konstruktivis bersepadu. In: 1st International Education Postgraduate Seminar, 23-24 Nov, 2014, Johor Bahru, Malaysia.
spellingShingle L Education (General)
Jelani, Zainab
Surif, Johari
Shakib, Sulaiman
Modul pengajaran sains topik nutrisi berteraskan model konstruktivis bersepadu
title Modul pengajaran sains topik nutrisi berteraskan model konstruktivis bersepadu
title_full Modul pengajaran sains topik nutrisi berteraskan model konstruktivis bersepadu
title_fullStr Modul pengajaran sains topik nutrisi berteraskan model konstruktivis bersepadu
title_full_unstemmed Modul pengajaran sains topik nutrisi berteraskan model konstruktivis bersepadu
title_short Modul pengajaran sains topik nutrisi berteraskan model konstruktivis bersepadu
title_sort modul pengajaran sains topik nutrisi berteraskan model konstruktivis bersepadu
topic L Education (General)
url http://eprints.utm.my/61262/1/JohariSurif2014_ModulPengajaranSainsTopikNutrisi.pdf
work_keys_str_mv AT jelanizainab modulpengajaransainstopiknutrisiberteraskanmodelkonstruktivisbersepadu
AT surifjohari modulpengajaransainstopiknutrisiberteraskanmodelkonstruktivisbersepadu
AT shakibsulaiman modulpengajaransainstopiknutrisiberteraskanmodelkonstruktivisbersepadu