Pelaksanaan pembelajaran berasaskan projek (PJBL) di politeknik Malaysia

Kajian awal ini dijalankan bagi mengenal pasti sejauh manakah enam prinsip PjBL yang dicadangkan oleh Adria Steinberg (1998) dilaksanakan di dalam Projek Semester Akhir Diploma Politeknik. Enam prinsip PjBL tersebut ialah (1) „Authenticity. (kesahihan); (2) „Academic Rigor. (ketelitian akademik), (3...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Mohd. Yusof, Mohd. Noramdzan, Musta’amal, Aede Hatib, Ismail, Nor Salwa
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2014
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/61309/1/AedeHatibMusta%27amal2014_PelaksanaanPembelajaranBerasaskanProjek.pdf
_version_ 1796861078029729792
author Mohd. Yusof, Mohd. Noramdzan
Musta’amal, Aede Hatib
Ismail, Nor Salwa
author_facet Mohd. Yusof, Mohd. Noramdzan
Musta’amal, Aede Hatib
Ismail, Nor Salwa
author_sort Mohd. Yusof, Mohd. Noramdzan
collection ePrints
description Kajian awal ini dijalankan bagi mengenal pasti sejauh manakah enam prinsip PjBL yang dicadangkan oleh Adria Steinberg (1998) dilaksanakan di dalam Projek Semester Akhir Diploma Politeknik. Enam prinsip PjBL tersebut ialah (1) „Authenticity. (kesahihan); (2) „Academic Rigor. (ketelitian akademik), (3) „Applied Learning. (pengaplikasian pembelajaran), (4) „Active Exploration. (eksplorasi aktif ), (5) „adult Relationship. (hubungan dewasa), dan (6) „Assessment. (penaksiran ).Instrumen kajian yang digunakan adalah dengan menggunakan kaedah kualitatif iaitu dengan menemubual dua orang pensyarah politeknik yang mengajar bidang kejuruteraan dari dua politeknik yang berasingan. Data daripada temubual ini dianalisa dengan menggunakan perisian Atlas Ti versi 7.0 dan hasil kajian mendapati bahawa hanya terdapat lima daripada enam prinsip pelaksanaan PjBL yang diperkenalkan oleh Adria Steinberg (1998) dilaksanakan di dalam projek semester akhir di Politeknik. Hasil kajian juga mendapati bahawa hanya satu Prinsip pelaksanaan PjBL yang dicadangkan Adria Steinberg (1998) yang tidak diberi penekanan sepenunhnya iaitu „Applied Learning. (pengaplikasian pembelajaran).
first_indexed 2024-03-05T19:50:56Z
format Conference or Workshop Item
id utm.eprints-61309
institution Universiti Teknologi Malaysia - ePrints
language English
last_indexed 2024-03-05T19:50:56Z
publishDate 2014
record_format dspace
spelling utm.eprints-613092017-03-30T07:23:46Z http://eprints.utm.my/61309/ Pelaksanaan pembelajaran berasaskan projek (PJBL) di politeknik Malaysia Mohd. Yusof, Mohd. Noramdzan Musta’amal, Aede Hatib Ismail, Nor Salwa L Education (General) Kajian awal ini dijalankan bagi mengenal pasti sejauh manakah enam prinsip PjBL yang dicadangkan oleh Adria Steinberg (1998) dilaksanakan di dalam Projek Semester Akhir Diploma Politeknik. Enam prinsip PjBL tersebut ialah (1) „Authenticity. (kesahihan); (2) „Academic Rigor. (ketelitian akademik), (3) „Applied Learning. (pengaplikasian pembelajaran), (4) „Active Exploration. (eksplorasi aktif ), (5) „adult Relationship. (hubungan dewasa), dan (6) „Assessment. (penaksiran ).Instrumen kajian yang digunakan adalah dengan menggunakan kaedah kualitatif iaitu dengan menemubual dua orang pensyarah politeknik yang mengajar bidang kejuruteraan dari dua politeknik yang berasingan. Data daripada temubual ini dianalisa dengan menggunakan perisian Atlas Ti versi 7.0 dan hasil kajian mendapati bahawa hanya terdapat lima daripada enam prinsip pelaksanaan PjBL yang diperkenalkan oleh Adria Steinberg (1998) dilaksanakan di dalam projek semester akhir di Politeknik. Hasil kajian juga mendapati bahawa hanya satu Prinsip pelaksanaan PjBL yang dicadangkan Adria Steinberg (1998) yang tidak diberi penekanan sepenunhnya iaitu „Applied Learning. (pengaplikasian pembelajaran). 2014 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/61309/1/AedeHatibMusta%27amal2014_PelaksanaanPembelajaranBerasaskanProjek.pdf Mohd. Yusof, Mohd. Noramdzan and Musta’amal, Aede Hatib and Ismail, Nor Salwa (2014) Pelaksanaan pembelajaran berasaskan projek (PJBL) di politeknik Malaysia. In: 1st International Education Postgraduate Seminar Proceeings Volume 3, 23-24 Nov, 2014, Johor Bahru, Malaysia.
spellingShingle L Education (General)
Mohd. Yusof, Mohd. Noramdzan
Musta’amal, Aede Hatib
Ismail, Nor Salwa
Pelaksanaan pembelajaran berasaskan projek (PJBL) di politeknik Malaysia
title Pelaksanaan pembelajaran berasaskan projek (PJBL) di politeknik Malaysia
title_full Pelaksanaan pembelajaran berasaskan projek (PJBL) di politeknik Malaysia
title_fullStr Pelaksanaan pembelajaran berasaskan projek (PJBL) di politeknik Malaysia
title_full_unstemmed Pelaksanaan pembelajaran berasaskan projek (PJBL) di politeknik Malaysia
title_short Pelaksanaan pembelajaran berasaskan projek (PJBL) di politeknik Malaysia
title_sort pelaksanaan pembelajaran berasaskan projek pjbl di politeknik malaysia
topic L Education (General)
url http://eprints.utm.my/61309/1/AedeHatibMusta%27amal2014_PelaksanaanPembelajaranBerasaskanProjek.pdf
work_keys_str_mv AT mohdyusofmohdnoramdzan pelaksanaanpembelajaranberasaskanprojekpjbldipoliteknikmalaysia
AT mustaamalaedehatib pelaksanaanpembelajaranberasaskanprojekpjbldipoliteknikmalaysia
AT ismailnorsalwa pelaksanaanpembelajaranberasaskanprojekpjbldipoliteknikmalaysia