Persepsi guru dan pelajar terhadap perlakuan buli di kalangan pelajar sekolah-sekolah menengah di daerah Batu Pahat

Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti kekerapan dan jenis perlakuan buli serta program–program intervensi yang terdapat di sekolah menengah di daerah Batu Pahat. Kajian ini juga bertujuan untuk mengenal pasti persepsi pelajar dan guru tentang perlakuan buli di kalangan pelajar sekolah menengah s...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Yahaya, Azizi, Ahmad, Abdul Latif, Nora, Mislan
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2005
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/6252/1/persepsi%20guru%20dan%20pelajar.pdf
_version_ 1796854045806166016
author Yahaya, Azizi
Ahmad, Abdul Latif
Nora, Mislan
author_facet Yahaya, Azizi
Ahmad, Abdul Latif
Nora, Mislan
author_sort Yahaya, Azizi
collection ePrints
description Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti kekerapan dan jenis perlakuan buli serta program–program intervensi yang terdapat di sekolah menengah di daerah Batu Pahat. Kajian ini juga bertujuan untuk mengenal pasti persepsi pelajar dan guru tentang perlakuan buli di kalangan pelajar sekolah menengah serta isu–isu keselamatan. Seramai 80 orang guru dan 480 orang pelajar dari lapan buah sekolah menengah daerah Batu Pahat yang dipilih secara rawak dilibatkan dalam kajian ini. Segala maklumat dikumpulkan melalui Instrumen Soal Selidik Hubungan Sebaya (Peer Relations Questionnaire – PRQ) dan Soal Selidik Sifat dan Kelaziman Perlakuan Buli di Sekolah. Hasil kajian menunjukkan bahawa terdapat perbezaan persepsi antara pelajar dan guru berkenaan kekerapan buli di kalangan pelajar sekolah menengah. Perlakuan buli secara verbal merupakan perlakuan buli yang paling kerap berlaku berbanding perlakuan buli secara fizikal. Guru dan pelajar juga sependapat bahawa mereka perlu disedarkan dan saling bekerjasama untuk mencegah dan menangani masalah perlakuan buli ini di sekolah. Tahap keinginan pelajar untuk membuli berada pada tahap yang rendah. Vandalisma atau merosakkan harta benda sekolah merupakan isu keselamatan yang dianggap pelajar sebagai paling serius di sekolah. Rakan merupakan orang yang paling kerap dirujuk oleh pelajar berbanding pihak lain berkenaan masalah buli di sekolah. Program intervensi mempunyai hubungan yang signifikan dengan kekerapan perlakuan buli pada tahap sederhana. Menurut persepsi guru, program intervensi berasaskan sekolah terutama sekali peraturan sekolah dan lembaga disiplin sekolah merupakan program intervensi yang paling berkesan bagi mencegah dan menangani masalah perlakuan buli di sekolah menengah.
first_indexed 2024-03-05T18:08:32Z
format Conference or Workshop Item
id utm.eprints-6252
institution Universiti Teknologi Malaysia - ePrints
language English
last_indexed 2024-03-05T18:08:32Z
publishDate 2005
record_format dspace
spelling utm.eprints-62522017-07-24T06:47:33Z http://eprints.utm.my/6252/ Persepsi guru dan pelajar terhadap perlakuan buli di kalangan pelajar sekolah-sekolah menengah di daerah Batu Pahat Yahaya, Azizi Ahmad, Abdul Latif Nora, Mislan L Education (General) Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti kekerapan dan jenis perlakuan buli serta program–program intervensi yang terdapat di sekolah menengah di daerah Batu Pahat. Kajian ini juga bertujuan untuk mengenal pasti persepsi pelajar dan guru tentang perlakuan buli di kalangan pelajar sekolah menengah serta isu–isu keselamatan. Seramai 80 orang guru dan 480 orang pelajar dari lapan buah sekolah menengah daerah Batu Pahat yang dipilih secara rawak dilibatkan dalam kajian ini. Segala maklumat dikumpulkan melalui Instrumen Soal Selidik Hubungan Sebaya (Peer Relations Questionnaire – PRQ) dan Soal Selidik Sifat dan Kelaziman Perlakuan Buli di Sekolah. Hasil kajian menunjukkan bahawa terdapat perbezaan persepsi antara pelajar dan guru berkenaan kekerapan buli di kalangan pelajar sekolah menengah. Perlakuan buli secara verbal merupakan perlakuan buli yang paling kerap berlaku berbanding perlakuan buli secara fizikal. Guru dan pelajar juga sependapat bahawa mereka perlu disedarkan dan saling bekerjasama untuk mencegah dan menangani masalah perlakuan buli ini di sekolah. Tahap keinginan pelajar untuk membuli berada pada tahap yang rendah. Vandalisma atau merosakkan harta benda sekolah merupakan isu keselamatan yang dianggap pelajar sebagai paling serius di sekolah. Rakan merupakan orang yang paling kerap dirujuk oleh pelajar berbanding pihak lain berkenaan masalah buli di sekolah. Program intervensi mempunyai hubungan yang signifikan dengan kekerapan perlakuan buli pada tahap sederhana. Menurut persepsi guru, program intervensi berasaskan sekolah terutama sekali peraturan sekolah dan lembaga disiplin sekolah merupakan program intervensi yang paling berkesan bagi mencegah dan menangani masalah perlakuan buli di sekolah menengah. 2005 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/6252/1/persepsi%20guru%20dan%20pelajar.pdf Yahaya, Azizi and Ahmad, Abdul Latif and Nora, Mislan (2005) Persepsi guru dan pelajar terhadap perlakuan buli di kalangan pelajar sekolah-sekolah menengah di daerah Batu Pahat. In: Seminar Antarabangsa CESA, Jun 2005, Universiti Kebangsaan Malaysia. http://www.jurnalteknologi.utm.my/index.php/jurnalteknologi/article/view/794
spellingShingle L Education (General)
Yahaya, Azizi
Ahmad, Abdul Latif
Nora, Mislan
Persepsi guru dan pelajar terhadap perlakuan buli di kalangan pelajar sekolah-sekolah menengah di daerah Batu Pahat
title Persepsi guru dan pelajar terhadap perlakuan buli di kalangan pelajar sekolah-sekolah menengah di daerah Batu Pahat
title_full Persepsi guru dan pelajar terhadap perlakuan buli di kalangan pelajar sekolah-sekolah menengah di daerah Batu Pahat
title_fullStr Persepsi guru dan pelajar terhadap perlakuan buli di kalangan pelajar sekolah-sekolah menengah di daerah Batu Pahat
title_full_unstemmed Persepsi guru dan pelajar terhadap perlakuan buli di kalangan pelajar sekolah-sekolah menengah di daerah Batu Pahat
title_short Persepsi guru dan pelajar terhadap perlakuan buli di kalangan pelajar sekolah-sekolah menengah di daerah Batu Pahat
title_sort persepsi guru dan pelajar terhadap perlakuan buli di kalangan pelajar sekolah sekolah menengah di daerah batu pahat
topic L Education (General)
url http://eprints.utm.my/6252/1/persepsi%20guru%20dan%20pelajar.pdf
work_keys_str_mv AT yahayaazizi persepsigurudanpelajarterhadapperlakuanbulidikalanganpelajarsekolahsekolahmenengahdidaerahbatupahat
AT ahmadabdullatif persepsigurudanpelajarterhadapperlakuanbulidikalanganpelajarsekolahsekolahmenengahdidaerahbatupahat
AT noramislan persepsigurudanpelajarterhadapperlakuanbulidikalanganpelajarsekolahsekolahmenengahdidaerahbatupahat