Konsep Sains Dalam Sains Rumah Tangga

Abstrak: Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti sama ada terdapat konsep Sains dalam mata pelajaran ERT. Sebanyak 30 orang guru sains dan guru ERT menjadi sampel dalam kajian ini. Kaedah pemilihan sampel tidak rawak bertujuan dipilih untuk tujuan kajian ini. Soalselidik digunakan sebagai alat k...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Yahaya, Azizi, Hashim, Shahrin
Format: Article
Language:English
Published: 2008
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/6357/1/Konsep_Sains_dalam_SRT1.pdf
_version_ 1825909881099517952
author Yahaya, Azizi
Hashim, Shahrin
author_facet Yahaya, Azizi
Hashim, Shahrin
author_sort Yahaya, Azizi
collection ePrints
description Abstrak: Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti sama ada terdapat konsep Sains dalam mata pelajaran ERT. Sebanyak 30 orang guru sains dan guru ERT menjadi sampel dalam kajian ini. Kaedah pemilihan sampel tidak rawak bertujuan dipilih untuk tujuan kajian ini. Soalselidik digunakan sebagai alat kajian ini dan telah diuji kebolehpercayaannya dengan menggunakan Cronbach alfa bagi menguji ketekalan dalaman iaitu 0.61. Statistik deskriptif seperti frekuensi dan peratus digunakan untuk menguji kajian ini. SPSSPC windows digunakan untuk memproses data ini.. Hasil daripada kajian ini menujukkan terdapat konsep sains dalam kurikulum ERT seperti elemen fizik, kimia dan biologi. Tahap kelayakan pelajar untuk mengambil ERT di tingkatan 4 mesti mendapat kelulusan B dalam peperiksaan PMR. Guru-guru yang ingin mengajar ERT nanti perlu mempunyai kelulusan sains dan SRT diperingkat PMR B. Pada dasarnya majoriti daripada guru menyatakan ERT adalah subjek yang sukar.
first_indexed 2024-03-05T18:08:44Z
format Article
id utm.eprints-6357
institution Universiti Teknologi Malaysia - ePrints
language English
last_indexed 2024-03-05T18:08:44Z
publishDate 2008
record_format dspace
spelling utm.eprints-63572017-09-11T05:22:59Z http://eprints.utm.my/6357/ Konsep Sains Dalam Sains Rumah Tangga Yahaya, Azizi Hashim, Shahrin L Education (General) Abstrak: Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti sama ada terdapat konsep Sains dalam mata pelajaran ERT. Sebanyak 30 orang guru sains dan guru ERT menjadi sampel dalam kajian ini. Kaedah pemilihan sampel tidak rawak bertujuan dipilih untuk tujuan kajian ini. Soalselidik digunakan sebagai alat kajian ini dan telah diuji kebolehpercayaannya dengan menggunakan Cronbach alfa bagi menguji ketekalan dalaman iaitu 0.61. Statistik deskriptif seperti frekuensi dan peratus digunakan untuk menguji kajian ini. SPSSPC windows digunakan untuk memproses data ini.. Hasil daripada kajian ini menujukkan terdapat konsep sains dalam kurikulum ERT seperti elemen fizik, kimia dan biologi. Tahap kelayakan pelajar untuk mengambil ERT di tingkatan 4 mesti mendapat kelulusan B dalam peperiksaan PMR. Guru-guru yang ingin mengajar ERT nanti perlu mempunyai kelulusan sains dan SRT diperingkat PMR B. Pada dasarnya majoriti daripada guru menyatakan ERT adalah subjek yang sukar. 2008 Article NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/6357/1/Konsep_Sains_dalam_SRT1.pdf Yahaya, Azizi and Hashim, Shahrin (2008) Konsep Sains Dalam Sains Rumah Tangga. Journal of Science & Mathematics Education . (Unpublished)
spellingShingle L Education (General)
Yahaya, Azizi
Hashim, Shahrin
Konsep Sains Dalam Sains Rumah Tangga
title Konsep Sains Dalam Sains Rumah Tangga
title_full Konsep Sains Dalam Sains Rumah Tangga
title_fullStr Konsep Sains Dalam Sains Rumah Tangga
title_full_unstemmed Konsep Sains Dalam Sains Rumah Tangga
title_short Konsep Sains Dalam Sains Rumah Tangga
title_sort konsep sains dalam sains rumah tangga
topic L Education (General)
url http://eprints.utm.my/6357/1/Konsep_Sains_dalam_SRT1.pdf
work_keys_str_mv AT yahayaazizi konsepsainsdalamsainsrumahtangga
AT hashimshahrin konsepsainsdalamsainsrumahtangga