HUBUNGAN ANTARA PENDEKATAN PENGAJARAN GURU DENGAN PENDEKATAN PEMBELAJARAN PELAJAR MATA PELAJARAN KIMIA TINGKATAN EMPAT

Model Pembelajaran 3P menggambarkan bilik darjah sebagai satu sistem interaktif antara presage, process dan product. Maka, model ini menjadi landasan untuk penyelidik mengkaji faktor presage, iaitu pendekatan pengajaran guru dengan faktor process, iaitu pendekatan pembelajaran mendalam (PM) dan p...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: LIM , TZYY CHYUN
Format: Thesis
Language:English
Published: 2007
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/6440/1/limtzyychyunmp042097d07ttt.pdf
_version_ 1825909897235005440
author LIM , TZYY CHYUN
author_facet LIM , TZYY CHYUN
author_sort LIM , TZYY CHYUN
collection ePrints
description Model Pembelajaran 3P menggambarkan bilik darjah sebagai satu sistem interaktif antara presage, process dan product. Maka, model ini menjadi landasan untuk penyelidik mengkaji faktor presage, iaitu pendekatan pengajaran guru dengan faktor process, iaitu pendekatan pembelajaran mendalam (PM) dan pembelajaran permukaan (PP) pelajar-pelajar tingkatan empat dalam mata pelajaran kimia. Sejumlah 30 orang guru dari 28 buah sekolah dan 400 orang pelajar dari 10 buah sekolah di daerah Pasir Gudang telah diambil sebagai sampel kajian. Approaches to Teaching Inventory (ATI) dan Revised Two-Factor Study Process Questionnaire (RSPQ- 2F) digunakan sebagai instrumen kajian. Data mentah dianalisis menggunakan perisian SPSS for Windows Version 10.0. Kaedah statistik iaitu Ujian-t digunakan untuk menentukan kecenderungan pendekatan pengajaran guru dan pendekatan pembelajaran pelajar. Selain itu, analisis korelasi linear Pearson ‘r’ digunakan untuk menentukan pertalian antara pendekatan pengajaran guru dengan pendekatan pembelajaran pelajar. ANOVA satu arah pula digunakan untuk menentukan kesan pengalaman mengajar guru terhadap pendekatan pengajaran. Hasil analisis menunjukkan bahawa guru kimia lebih cenderung mengaplikasikan pendekatan penyampaian maklumat/ berpusatkan guru (PMBG) daripada pendekatan perubahan konsep/ berpusatkan pelajar (PKBP). Manakala pelajar lebih cenderung menggunakan PM daripada PP dalam pembelajaran kimia. Analisis menunjukkan pertalian yang rendah antara pendekatan PMBG dengan PM dan antara PMBG dengan PP. Namun kedua-dua hubungan ini adalah tidak signifikan. Hasil ANOVA menunjukkan tiada perbezaan yang signifikan bagi pendekatan PMBG dan PKBP dalam ketiga-tiga kategori pengalaman mengajar mata pelajaran kimia.
first_indexed 2024-03-05T18:08:59Z
format Thesis
id utm.eprints-6440
institution Universiti Teknologi Malaysia - ePrints
language English
last_indexed 2024-03-05T18:08:59Z
publishDate 2007
record_format dspace
spelling utm.eprints-64402010-06-01T15:43:08Z http://eprints.utm.my/6440/ HUBUNGAN ANTARA PENDEKATAN PENGAJARAN GURU DENGAN PENDEKATAN PEMBELAJARAN PELAJAR MATA PELAJARAN KIMIA TINGKATAN EMPAT LIM , TZYY CHYUN L Education (General) Model Pembelajaran 3P menggambarkan bilik darjah sebagai satu sistem interaktif antara presage, process dan product. Maka, model ini menjadi landasan untuk penyelidik mengkaji faktor presage, iaitu pendekatan pengajaran guru dengan faktor process, iaitu pendekatan pembelajaran mendalam (PM) dan pembelajaran permukaan (PP) pelajar-pelajar tingkatan empat dalam mata pelajaran kimia. Sejumlah 30 orang guru dari 28 buah sekolah dan 400 orang pelajar dari 10 buah sekolah di daerah Pasir Gudang telah diambil sebagai sampel kajian. Approaches to Teaching Inventory (ATI) dan Revised Two-Factor Study Process Questionnaire (RSPQ- 2F) digunakan sebagai instrumen kajian. Data mentah dianalisis menggunakan perisian SPSS for Windows Version 10.0. Kaedah statistik iaitu Ujian-t digunakan untuk menentukan kecenderungan pendekatan pengajaran guru dan pendekatan pembelajaran pelajar. Selain itu, analisis korelasi linear Pearson ‘r’ digunakan untuk menentukan pertalian antara pendekatan pengajaran guru dengan pendekatan pembelajaran pelajar. ANOVA satu arah pula digunakan untuk menentukan kesan pengalaman mengajar guru terhadap pendekatan pengajaran. Hasil analisis menunjukkan bahawa guru kimia lebih cenderung mengaplikasikan pendekatan penyampaian maklumat/ berpusatkan guru (PMBG) daripada pendekatan perubahan konsep/ berpusatkan pelajar (PKBP). Manakala pelajar lebih cenderung menggunakan PM daripada PP dalam pembelajaran kimia. Analisis menunjukkan pertalian yang rendah antara pendekatan PMBG dengan PM dan antara PMBG dengan PP. Namun kedua-dua hubungan ini adalah tidak signifikan. Hasil ANOVA menunjukkan tiada perbezaan yang signifikan bagi pendekatan PMBG dan PKBP dalam ketiga-tiga kategori pengalaman mengajar mata pelajaran kimia. 2007 Thesis NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/6440/1/limtzyychyunmp042097d07ttt.pdf LIM , TZYY CHYUN (2007) HUBUNGAN ANTARA PENDEKATAN PENGAJARAN GURU DENGAN PENDEKATAN PEMBELAJARAN PELAJAR MATA PELAJARAN KIMIA TINGKATAN EMPAT. Masters thesis, Universiti Teknologi Malaysia.
spellingShingle L Education (General)
LIM , TZYY CHYUN
HUBUNGAN ANTARA PENDEKATAN PENGAJARAN GURU DENGAN PENDEKATAN PEMBELAJARAN PELAJAR MATA PELAJARAN KIMIA TINGKATAN EMPAT
title HUBUNGAN ANTARA PENDEKATAN PENGAJARAN GURU DENGAN PENDEKATAN PEMBELAJARAN PELAJAR MATA PELAJARAN KIMIA TINGKATAN EMPAT
title_full HUBUNGAN ANTARA PENDEKATAN PENGAJARAN GURU DENGAN PENDEKATAN PEMBELAJARAN PELAJAR MATA PELAJARAN KIMIA TINGKATAN EMPAT
title_fullStr HUBUNGAN ANTARA PENDEKATAN PENGAJARAN GURU DENGAN PENDEKATAN PEMBELAJARAN PELAJAR MATA PELAJARAN KIMIA TINGKATAN EMPAT
title_full_unstemmed HUBUNGAN ANTARA PENDEKATAN PENGAJARAN GURU DENGAN PENDEKATAN PEMBELAJARAN PELAJAR MATA PELAJARAN KIMIA TINGKATAN EMPAT
title_short HUBUNGAN ANTARA PENDEKATAN PENGAJARAN GURU DENGAN PENDEKATAN PEMBELAJARAN PELAJAR MATA PELAJARAN KIMIA TINGKATAN EMPAT
title_sort hubungan antara pendekatan pengajaran guru dengan pendekatan pembelajaran pelajar mata pelajaran kimia tingkatan empat
topic L Education (General)
url http://eprints.utm.my/6440/1/limtzyychyunmp042097d07ttt.pdf
work_keys_str_mv AT limtzyychyun hubunganantarapendekatanpengajarangurudenganpendekatanpembelajaranpelajarmatapelajarankimiatingkatanempat