Perbandingan tahap penguasaan kemahiran proses sains dan cara penglibatan pelajar dalam kaedah amali tradisional dengan kaedah makmal mikro komputer

Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti tahap penguasaan kemahiran proses sains dan cara penglibatan pelajar dalam dua persekitaran amali yang berbeza iaitu secara tradisional dan makmal mikro komputer. Seramai 60 orang pelajar tingkatan lima dari dua buah sekolah menengah di Daerah Johor Bahru...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Abd Hamid, Hazrulrizawati
Format: Thesis
Language:English
Published: 2007
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/6471/1/HazrulrizawatiAbdHamidMFP2007.pdf
_version_ 1825909902710669312
author Abd Hamid, Hazrulrizawati
author_facet Abd Hamid, Hazrulrizawati
author_sort Abd Hamid, Hazrulrizawati
collection ePrints
description Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti tahap penguasaan kemahiran proses sains dan cara penglibatan pelajar dalam dua persekitaran amali yang berbeza iaitu secara tradisional dan makmal mikro komputer. Seramai 60 orang pelajar tingkatan lima dari dua buah sekolah menengah di Daerah Johor Bahru terlibat dalam kajian ini. Ujian Alternatif Kemahiran Proses Sains (UAKPS) telah digunakan untuk mendapat maklumat tentang tahap penguasaan kemahiran proses sains pelajar. Enam komponen kemahiran proses sains yang dikaji adalah kemahiran merekod data, melukis graf, mentafsir maklumat, mengenalpasti pembolehubah, mengawal pembolehubah dan membuat pemerhatian. Soal selidik Cara Penglibatan Pelajar (CPP) yang mengandungi 30 item soalan skala Likert digunakan untuk mendapatkan maklumat tentang penglibatan pelajar dalam aktiviti kerja amali. Data yang diperolehi dianalisis secara kuantitatif dan kualitatif. Analisis kuantitatif melibatkan penggunaan statistik deskriptif dalam bentuk skor min, sisihan piawai, kekerapan dan peratusan manakala statistik inferensi menggunakan ANOVA Satu Hala. Semua hipotesis diuji pada aras signifikan α = .05. Hasil analisis menunjukkan secara umumnya tahap penguasaan kemahiran proses sains pelajar yang terlibat dengan kerja amali melalui kaedah makmal mikro komputer adalah baik manakala kaedah tradisional adalah sederhana. Dapatan kajian juga menunjukkan pelajar terlibat secara aktif dalam kedua-dua persekitaran kerja amali. Hasil analisis ANOVA Satu Hala menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan di antara cara penglibatan pelajar dengan tahap penguasaan kemahiran proses sains. Dapatan kajian ini memberi implikasi bahawa peluang untuk terlibat secara aktif dalam kerja amali melalui kedua-dua kaedah kerja amali sama ada tradisional atau makmal mikro komputer adalah sama namun perbezaan tahap penguasaan kemahiran proses sains mungkin bergantung kepada bagaimana individu itu memanfaatkannya.
first_indexed 2024-03-05T18:09:04Z
format Thesis
id utm.eprints-6471
institution Universiti Teknologi Malaysia - ePrints
language English
last_indexed 2024-03-05T18:09:04Z
publishDate 2007
record_format dspace
spelling utm.eprints-64712018-08-30T08:03:50Z http://eprints.utm.my/6471/ Perbandingan tahap penguasaan kemahiran proses sains dan cara penglibatan pelajar dalam kaedah amali tradisional dengan kaedah makmal mikro komputer Abd Hamid, Hazrulrizawati L Education (General) Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti tahap penguasaan kemahiran proses sains dan cara penglibatan pelajar dalam dua persekitaran amali yang berbeza iaitu secara tradisional dan makmal mikro komputer. Seramai 60 orang pelajar tingkatan lima dari dua buah sekolah menengah di Daerah Johor Bahru terlibat dalam kajian ini. Ujian Alternatif Kemahiran Proses Sains (UAKPS) telah digunakan untuk mendapat maklumat tentang tahap penguasaan kemahiran proses sains pelajar. Enam komponen kemahiran proses sains yang dikaji adalah kemahiran merekod data, melukis graf, mentafsir maklumat, mengenalpasti pembolehubah, mengawal pembolehubah dan membuat pemerhatian. Soal selidik Cara Penglibatan Pelajar (CPP) yang mengandungi 30 item soalan skala Likert digunakan untuk mendapatkan maklumat tentang penglibatan pelajar dalam aktiviti kerja amali. Data yang diperolehi dianalisis secara kuantitatif dan kualitatif. Analisis kuantitatif melibatkan penggunaan statistik deskriptif dalam bentuk skor min, sisihan piawai, kekerapan dan peratusan manakala statistik inferensi menggunakan ANOVA Satu Hala. Semua hipotesis diuji pada aras signifikan α = .05. Hasil analisis menunjukkan secara umumnya tahap penguasaan kemahiran proses sains pelajar yang terlibat dengan kerja amali melalui kaedah makmal mikro komputer adalah baik manakala kaedah tradisional adalah sederhana. Dapatan kajian juga menunjukkan pelajar terlibat secara aktif dalam kedua-dua persekitaran kerja amali. Hasil analisis ANOVA Satu Hala menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan di antara cara penglibatan pelajar dengan tahap penguasaan kemahiran proses sains. Dapatan kajian ini memberi implikasi bahawa peluang untuk terlibat secara aktif dalam kerja amali melalui kedua-dua kaedah kerja amali sama ada tradisional atau makmal mikro komputer adalah sama namun perbezaan tahap penguasaan kemahiran proses sains mungkin bergantung kepada bagaimana individu itu memanfaatkannya. 2007 Thesis NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/6471/1/HazrulrizawatiAbdHamidMFP2007.pdf Abd Hamid, Hazrulrizawati (2007) Perbandingan tahap penguasaan kemahiran proses sains dan cara penglibatan pelajar dalam kaedah amali tradisional dengan kaedah makmal mikro komputer. Masters thesis, Universiti Teknologi Malaysia, Faculty of Education.
spellingShingle L Education (General)
Abd Hamid, Hazrulrizawati
Perbandingan tahap penguasaan kemahiran proses sains dan cara penglibatan pelajar dalam kaedah amali tradisional dengan kaedah makmal mikro komputer
title Perbandingan tahap penguasaan kemahiran proses sains dan cara penglibatan pelajar dalam kaedah amali tradisional dengan kaedah makmal mikro komputer
title_full Perbandingan tahap penguasaan kemahiran proses sains dan cara penglibatan pelajar dalam kaedah amali tradisional dengan kaedah makmal mikro komputer
title_fullStr Perbandingan tahap penguasaan kemahiran proses sains dan cara penglibatan pelajar dalam kaedah amali tradisional dengan kaedah makmal mikro komputer
title_full_unstemmed Perbandingan tahap penguasaan kemahiran proses sains dan cara penglibatan pelajar dalam kaedah amali tradisional dengan kaedah makmal mikro komputer
title_short Perbandingan tahap penguasaan kemahiran proses sains dan cara penglibatan pelajar dalam kaedah amali tradisional dengan kaedah makmal mikro komputer
title_sort perbandingan tahap penguasaan kemahiran proses sains dan cara penglibatan pelajar dalam kaedah amali tradisional dengan kaedah makmal mikro komputer
topic L Education (General)
url http://eprints.utm.my/6471/1/HazrulrizawatiAbdHamidMFP2007.pdf
work_keys_str_mv AT abdhamidhazrulrizawati perbandingantahappenguasaankemahiranprosessainsdancarapenglibatanpelajardalamkaedahamalitradisionaldengankaedahmakmalmikrokomputer