Faktor-faktor yang mempengaruhi salah laku pelajar dan hubungannya dengan personaliti pelajar

Kajian ini dilakukan untuk mengenalpasti kewujudan perbezaan yang signifikan antara profil personaliti pelajar terhadap salah laku pelajar (ponteng kelas dan sekolah, gangsterisme, vandalisme, budaya melepak dan pergaduhan antara pelajar) berdasarkan tahap pendidikan ibu bapa, demografi bangsa dan h...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Syed Junid, Sharifah Raudzah
Format: Thesis
Language:English
Published: 2007
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/6560/1/SharifahRaudzahSyedJunidMFP2007.pdf
_version_ 1796854093700923392
author Syed Junid, Sharifah Raudzah
author_facet Syed Junid, Sharifah Raudzah
author_sort Syed Junid, Sharifah Raudzah
collection ePrints
description Kajian ini dilakukan untuk mengenalpasti kewujudan perbezaan yang signifikan antara profil personaliti pelajar terhadap salah laku pelajar (ponteng kelas dan sekolah, gangsterisme, vandalisme, budaya melepak dan pergaduhan antara pelajar) berdasarkan tahap pendidikan ibu bapa, demografi bangsa dan hubungan antara punca salah laku pelajar yang dipengaruhi oleh sikap ibu bapa dengan profil personaliti pelajar. Selain yang tersebut di atas, matlamat kajian juga adalah untuk mengenalpasti hubungan antara punca salah laku pelajar yang dipengaruhi oleh rakan sebaya dan iklim sekolah dengan profil personaliti pelajar. Reka bentuk kajian yang dipilih untuk kajian ini ialah ‘eks-posfakto’ iaitu melihat punca dan perlakuan masa kini berdasarkan peristiwa yang telah pun berlaku dan bersifat kuantitatif. Di antara soal selidik dan alat ukur yang digunakan ialah Profil Personaliti TAJMA. Kajian telah dijalankan di empat buah Sekolah Menengah Kebangsaan yang terletak dalam kawasan perumahan berhampiran di Taman Rinting, Taman Megah Ria dan Taman Kota Puteri yang mana sekolah-sekolah ini di bawah pentadbiran Pejabat Pendidikan Daerah Pasir Gudang (Zon D), kawasan Masai, Johor Bahru. Penyelidikan ini juga melibatkan 230 orang responden daripada Tingkatan 4 yang terdiri daripada pelbagai bangsa serta mempunyai rekod salah laku di sekolah masing-masing. Daripada hasil kajian, secara keseluruhannya semua faktor di atas tidak mempunyai perbezaan yang signifikan. Walau bagaimanapun terdapat hanya dua trait profil personaliti yang mempunyai hubungan signifikan dengan punca salah laku pelajar yang dipengaruhi oleh rakan sebaya iaitu Trait Asertif (aras Signifikan 0.01) dan Trait Jati Diri (aras signifikan 0.00). Penyelidik juga telah mengutarakan beberapa cadangan untuk kajian yang akan dilakukan pada masa hadapan.
first_indexed 2024-03-05T18:09:15Z
format Thesis
id utm.eprints-6560
institution Universiti Teknologi Malaysia - ePrints
language English
last_indexed 2024-03-05T18:09:15Z
publishDate 2007
record_format dspace
spelling utm.eprints-65602018-07-30T08:39:26Z http://eprints.utm.my/6560/ Faktor-faktor yang mempengaruhi salah laku pelajar dan hubungannya dengan personaliti pelajar Syed Junid, Sharifah Raudzah L Education (General) Kajian ini dilakukan untuk mengenalpasti kewujudan perbezaan yang signifikan antara profil personaliti pelajar terhadap salah laku pelajar (ponteng kelas dan sekolah, gangsterisme, vandalisme, budaya melepak dan pergaduhan antara pelajar) berdasarkan tahap pendidikan ibu bapa, demografi bangsa dan hubungan antara punca salah laku pelajar yang dipengaruhi oleh sikap ibu bapa dengan profil personaliti pelajar. Selain yang tersebut di atas, matlamat kajian juga adalah untuk mengenalpasti hubungan antara punca salah laku pelajar yang dipengaruhi oleh rakan sebaya dan iklim sekolah dengan profil personaliti pelajar. Reka bentuk kajian yang dipilih untuk kajian ini ialah ‘eks-posfakto’ iaitu melihat punca dan perlakuan masa kini berdasarkan peristiwa yang telah pun berlaku dan bersifat kuantitatif. Di antara soal selidik dan alat ukur yang digunakan ialah Profil Personaliti TAJMA. Kajian telah dijalankan di empat buah Sekolah Menengah Kebangsaan yang terletak dalam kawasan perumahan berhampiran di Taman Rinting, Taman Megah Ria dan Taman Kota Puteri yang mana sekolah-sekolah ini di bawah pentadbiran Pejabat Pendidikan Daerah Pasir Gudang (Zon D), kawasan Masai, Johor Bahru. Penyelidikan ini juga melibatkan 230 orang responden daripada Tingkatan 4 yang terdiri daripada pelbagai bangsa serta mempunyai rekod salah laku di sekolah masing-masing. Daripada hasil kajian, secara keseluruhannya semua faktor di atas tidak mempunyai perbezaan yang signifikan. Walau bagaimanapun terdapat hanya dua trait profil personaliti yang mempunyai hubungan signifikan dengan punca salah laku pelajar yang dipengaruhi oleh rakan sebaya iaitu Trait Asertif (aras Signifikan 0.01) dan Trait Jati Diri (aras signifikan 0.00). Penyelidik juga telah mengutarakan beberapa cadangan untuk kajian yang akan dilakukan pada masa hadapan. 2007-11 Thesis NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/6560/1/SharifahRaudzahSyedJunidMFP2007.pdf Syed Junid, Sharifah Raudzah (2007) Faktor-faktor yang mempengaruhi salah laku pelajar dan hubungannya dengan personaliti pelajar. Masters thesis, Universiti Teknologi Malaysia, Faculty of Education.
spellingShingle L Education (General)
Syed Junid, Sharifah Raudzah
Faktor-faktor yang mempengaruhi salah laku pelajar dan hubungannya dengan personaliti pelajar
title Faktor-faktor yang mempengaruhi salah laku pelajar dan hubungannya dengan personaliti pelajar
title_full Faktor-faktor yang mempengaruhi salah laku pelajar dan hubungannya dengan personaliti pelajar
title_fullStr Faktor-faktor yang mempengaruhi salah laku pelajar dan hubungannya dengan personaliti pelajar
title_full_unstemmed Faktor-faktor yang mempengaruhi salah laku pelajar dan hubungannya dengan personaliti pelajar
title_short Faktor-faktor yang mempengaruhi salah laku pelajar dan hubungannya dengan personaliti pelajar
title_sort faktor faktor yang mempengaruhi salah laku pelajar dan hubungannya dengan personaliti pelajar
topic L Education (General)
url http://eprints.utm.my/6560/1/SharifahRaudzahSyedJunidMFP2007.pdf
work_keys_str_mv AT syedjunidsharifahraudzah faktorfaktoryangmempengaruhisalahlakupelajardanhubungannyadenganpersonalitipelajar