Peranan pengetua sebagai pengurus kokurikulum di sekolah menengah daerah Mersing

Kajian ini dijalankan bertujuan untuk melihat persepsi penyelaras kokurikulum terhadap peranan pengetua sebagai pengurus kokurikulum di sekolah-sekolah menengah daerah Mersing. Aspek pengurusan kokurikulum yang dilihat adalah pengetua sebagai perancang, pengelola, pemimpin, dan pengawal pengurusan k...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Azman, Nor Azah
Format: Thesis
Language:English
Published: 2007
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/6591/1/NorAzahAzmanMFP2007.pdf
_version_ 1825909920646561792
author Azman, Nor Azah
author_facet Azman, Nor Azah
author_sort Azman, Nor Azah
collection ePrints
description Kajian ini dijalankan bertujuan untuk melihat persepsi penyelaras kokurikulum terhadap peranan pengetua sebagai pengurus kokurikulum di sekolah-sekolah menengah daerah Mersing. Aspek pengurusan kokurikulum yang dilihat adalah pengetua sebagai perancang, pengelola, pemimpin, dan pengawal pengurusan kokurikulum serta pengurusan kokurikulum secara keseluruhan. Sampel kajian ini terdiri daripada 90 orang guru dari 9 buah sekolah menengah di daerah Mersing. Kajian ini bersifat deskriptif dengan menggunakan soal selidik yang dibina berdasarkan kepada panduan pengurusan kokurikulum yang telah dikeluarkan oleh Jemaah Nazir Sekolah. Soal selidik telah diuji terlebih dahulu untuk memastikan kebolehpercayaan dan kesahan dengan mengadakan satu kajian rintis dan kemudian dianalisis dengan menggunakan alpa Cronbach dan mendapati nilai Alpha adalah 0.952. Data yang diperolehi dianalisis telah menggunakan kaedah deskriptif bagi menerangkan dapatan Skor min dan sisihan piawai digunakan bagi menerangkan setiap dimensi yang dikaji. Ujian-t dan ANOVA digunakan untuk menilai persepsi penyelaras kokurikulum berdasarkan maklumat demografi penyelaras kokurikulum untuk peranan yang dimainkan oleh pengetua sebagai pengurus kokurikulum di sekolah. Dapatan menunjukkan bahawa guru-guru mempersepsikan pengetua mereka memainkan peranannya dalam pengurusan kokurikum pada tahap sederhana bagi setiap dimensi dan pengurusan keseluruhan. Justeru itu, diharapkan agar pengetua memainkan peranan yang lebih efektif dalam pengurusan kokurikulum agar guru dapat merasakan pengetua sentiasa terlibat dalam pelaksanaan kokurikulum di sekolah.
first_indexed 2024-03-05T18:09:20Z
format Thesis
id utm.eprints-6591
institution Universiti Teknologi Malaysia - ePrints
language English
last_indexed 2024-03-05T18:09:20Z
publishDate 2007
record_format dspace
spelling utm.eprints-65912018-08-26T04:49:45Z http://eprints.utm.my/6591/ Peranan pengetua sebagai pengurus kokurikulum di sekolah menengah daerah Mersing Azman, Nor Azah L Education (General) Kajian ini dijalankan bertujuan untuk melihat persepsi penyelaras kokurikulum terhadap peranan pengetua sebagai pengurus kokurikulum di sekolah-sekolah menengah daerah Mersing. Aspek pengurusan kokurikulum yang dilihat adalah pengetua sebagai perancang, pengelola, pemimpin, dan pengawal pengurusan kokurikulum serta pengurusan kokurikulum secara keseluruhan. Sampel kajian ini terdiri daripada 90 orang guru dari 9 buah sekolah menengah di daerah Mersing. Kajian ini bersifat deskriptif dengan menggunakan soal selidik yang dibina berdasarkan kepada panduan pengurusan kokurikulum yang telah dikeluarkan oleh Jemaah Nazir Sekolah. Soal selidik telah diuji terlebih dahulu untuk memastikan kebolehpercayaan dan kesahan dengan mengadakan satu kajian rintis dan kemudian dianalisis dengan menggunakan alpa Cronbach dan mendapati nilai Alpha adalah 0.952. Data yang diperolehi dianalisis telah menggunakan kaedah deskriptif bagi menerangkan dapatan Skor min dan sisihan piawai digunakan bagi menerangkan setiap dimensi yang dikaji. Ujian-t dan ANOVA digunakan untuk menilai persepsi penyelaras kokurikulum berdasarkan maklumat demografi penyelaras kokurikulum untuk peranan yang dimainkan oleh pengetua sebagai pengurus kokurikulum di sekolah. Dapatan menunjukkan bahawa guru-guru mempersepsikan pengetua mereka memainkan peranannya dalam pengurusan kokurikum pada tahap sederhana bagi setiap dimensi dan pengurusan keseluruhan. Justeru itu, diharapkan agar pengetua memainkan peranan yang lebih efektif dalam pengurusan kokurikulum agar guru dapat merasakan pengetua sentiasa terlibat dalam pelaksanaan kokurikulum di sekolah. 2007-10 Thesis NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/6591/1/NorAzahAzmanMFP2007.pdf Azman, Nor Azah (2007) Peranan pengetua sebagai pengurus kokurikulum di sekolah menengah daerah Mersing. Masters thesis, Universiti Teknologi Malaysia, Faculty of Education.
spellingShingle L Education (General)
Azman, Nor Azah
Peranan pengetua sebagai pengurus kokurikulum di sekolah menengah daerah Mersing
title Peranan pengetua sebagai pengurus kokurikulum di sekolah menengah daerah Mersing
title_full Peranan pengetua sebagai pengurus kokurikulum di sekolah menengah daerah Mersing
title_fullStr Peranan pengetua sebagai pengurus kokurikulum di sekolah menengah daerah Mersing
title_full_unstemmed Peranan pengetua sebagai pengurus kokurikulum di sekolah menengah daerah Mersing
title_short Peranan pengetua sebagai pengurus kokurikulum di sekolah menengah daerah Mersing
title_sort peranan pengetua sebagai pengurus kokurikulum di sekolah menengah daerah mersing
topic L Education (General)
url http://eprints.utm.my/6591/1/NorAzahAzmanMFP2007.pdf
work_keys_str_mv AT azmannorazah perananpengetuasebagaipenguruskokurikulumdisekolahmenengahdaerahmersing