Tahap kefahaman kemahiran komunikasi dan mengeksperimen dalam kalangan pelajar tahun dua pendidikan fizik merentas program pengajian

Tahap kefahaman pelajar dalam Kemahiran Proses Sains telah mendapat perhatian banyak penyelidik. Dalam konteks kajian ini, tahap kefahaman kemahiran komunikasi dan mengeksperimen sebelum dan selepas mengikuti kursus Pendidikan Amali Fizik I dikaji. Seramai 41 orang pelajar yang terdiri daripada 12 l...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Misbah, Hanizah, Noordin, Shaharom
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2008
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/7667/1/p9-Hanizah.pdf
_version_ 1825917890018148352
author Misbah, Hanizah
Noordin, Shaharom
author_facet Misbah, Hanizah
Noordin, Shaharom
author_sort Misbah, Hanizah
collection ePrints
description Tahap kefahaman pelajar dalam Kemahiran Proses Sains telah mendapat perhatian banyak penyelidik. Dalam konteks kajian ini, tahap kefahaman kemahiran komunikasi dan mengeksperimen sebelum dan selepas mengikuti kursus Pendidikan Amali Fizik I dikaji. Seramai 41 orang pelajar yang terdiri daripada 12 lelaki dan 29 perempuan yang merupakan pelajar tahun dua program Pendidikan Fizik di Univesiti Teknologi Malaysia, Skudai terlibat dalam kajian ini. Pembolehubah bersandar dalam kajian ini ialah tahap kefahaman pelajar. Ujian Pencapaian Tahap Kefahaman Kemahiran Komunikasi dan Mengeksperimen yang mengandungi 40 item berbentuk aneka pilihan adalah alat kajian yang digunakan dengan kebolehpercayaan, a =.93. Statistik deskriptif dalam bentuk min dan sisihan lazim digunakan untuk menganalisisi data yang diperolehi. Dapatan kajian menunjukkan tidak terdapat perbezaan tahap kefahaman pelajar sebelum dan selepas menjalani kursus dengan masing-masing adalah baik. Di samping itu, tidak terdapat perbezaan tahap kefahaman merentas program pengajian sebelum dan selepas mengikuti kursus. Tahap kefahaman pelajar bagi kedua-dua program pengajian adalah baik. Secara keseluruhannya, tahap kefahaman kemahiran komunikasi dan mengeksperimen pelajar adalah sama sebelum dan selepas menjalani kursus Pendidikan Amali Fizik I. Justeru, usahausaha untuk meningkatkan lagi tahap kefahaman pelajar perlu dilaksanakan bagi melahirkan individu yang cemerlang dan berkualiti dalam bidang sains dan teknologi.
first_indexed 2024-03-05T18:11:40Z
format Conference or Workshop Item
id utm.eprints-7667
institution Universiti Teknologi Malaysia - ePrints
language English
last_indexed 2024-03-05T18:11:40Z
publishDate 2008
record_format dspace
spelling utm.eprints-76672017-10-20T02:27:00Z http://eprints.utm.my/7667/ Tahap kefahaman kemahiran komunikasi dan mengeksperimen dalam kalangan pelajar tahun dua pendidikan fizik merentas program pengajian Misbah, Hanizah Noordin, Shaharom L Education (General) Tahap kefahaman pelajar dalam Kemahiran Proses Sains telah mendapat perhatian banyak penyelidik. Dalam konteks kajian ini, tahap kefahaman kemahiran komunikasi dan mengeksperimen sebelum dan selepas mengikuti kursus Pendidikan Amali Fizik I dikaji. Seramai 41 orang pelajar yang terdiri daripada 12 lelaki dan 29 perempuan yang merupakan pelajar tahun dua program Pendidikan Fizik di Univesiti Teknologi Malaysia, Skudai terlibat dalam kajian ini. Pembolehubah bersandar dalam kajian ini ialah tahap kefahaman pelajar. Ujian Pencapaian Tahap Kefahaman Kemahiran Komunikasi dan Mengeksperimen yang mengandungi 40 item berbentuk aneka pilihan adalah alat kajian yang digunakan dengan kebolehpercayaan, a =.93. Statistik deskriptif dalam bentuk min dan sisihan lazim digunakan untuk menganalisisi data yang diperolehi. Dapatan kajian menunjukkan tidak terdapat perbezaan tahap kefahaman pelajar sebelum dan selepas menjalani kursus dengan masing-masing adalah baik. Di samping itu, tidak terdapat perbezaan tahap kefahaman merentas program pengajian sebelum dan selepas mengikuti kursus. Tahap kefahaman pelajar bagi kedua-dua program pengajian adalah baik. Secara keseluruhannya, tahap kefahaman kemahiran komunikasi dan mengeksperimen pelajar adalah sama sebelum dan selepas menjalani kursus Pendidikan Amali Fizik I. Justeru, usahausaha untuk meningkatkan lagi tahap kefahaman pelajar perlu dilaksanakan bagi melahirkan individu yang cemerlang dan berkualiti dalam bidang sains dan teknologi. 2008-10-11 Conference or Workshop Item NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/7667/1/p9-Hanizah.pdf Misbah, Hanizah and Noordin, Shaharom (2008) Tahap kefahaman kemahiran komunikasi dan mengeksperimen dalam kalangan pelajar tahun dua pendidikan fizik merentas program pengajian. In: Seminar Kebangsaan Pendidikan Sains & Matematik 2008, 11 - 12 Oktober 2008, Universiti Teknologi Malaysia. http://www.ppsmj.com.my/seminar2008/html/kertaskerja.htm#P9_
spellingShingle L Education (General)
Misbah, Hanizah
Noordin, Shaharom
Tahap kefahaman kemahiran komunikasi dan mengeksperimen dalam kalangan pelajar tahun dua pendidikan fizik merentas program pengajian
title Tahap kefahaman kemahiran komunikasi dan mengeksperimen dalam kalangan pelajar tahun dua pendidikan fizik merentas program pengajian
title_full Tahap kefahaman kemahiran komunikasi dan mengeksperimen dalam kalangan pelajar tahun dua pendidikan fizik merentas program pengajian
title_fullStr Tahap kefahaman kemahiran komunikasi dan mengeksperimen dalam kalangan pelajar tahun dua pendidikan fizik merentas program pengajian
title_full_unstemmed Tahap kefahaman kemahiran komunikasi dan mengeksperimen dalam kalangan pelajar tahun dua pendidikan fizik merentas program pengajian
title_short Tahap kefahaman kemahiran komunikasi dan mengeksperimen dalam kalangan pelajar tahun dua pendidikan fizik merentas program pengajian
title_sort tahap kefahaman kemahiran komunikasi dan mengeksperimen dalam kalangan pelajar tahun dua pendidikan fizik merentas program pengajian
topic L Education (General)
url http://eprints.utm.my/7667/1/p9-Hanizah.pdf
work_keys_str_mv AT misbahhanizah tahapkefahamankemahirankomunikasidanmengeksperimendalamkalanganpelajartahunduapendidikanfizikmerentasprogrampengajian
AT noordinshaharom tahapkefahamankemahirankomunikasidanmengeksperimendalamkalanganpelajartahunduapendidikanfizikmerentasprogrampengajian