Corak gaya kognitif dan tahap penguasaan konsep daya newtonian di kalangan pelajar tingkatan enam rendah: satu kajian rintis

Gaya kognitif field independent dan field dependent bukannya istilah yang baru dalam bidang pendidikan dan telah dikaji melebihi 30 tahun. Satu kajian bertujuan meninjau corak gaya kognitif dan tahap penguasaan konsep daya newtonian telah dijalankan. Subjek kajian terdiri daripada 46 orang pelajar t...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Sulaiman, Seth, Low, Fee Ngoo
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2008
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/7668/1/P10-LowFeeng.pdf
Description
Summary:Gaya kognitif field independent dan field dependent bukannya istilah yang baru dalam bidang pendidikan dan telah dikaji melebihi 30 tahun. Satu kajian bertujuan meninjau corak gaya kognitif dan tahap penguasaan konsep daya newtonian telah dijalankan. Subjek kajian terdiri daripada 46 orang pelajar tingkatan enam rendah (perempuan = 25, lelaki = 21) di Batu Pahat. Dua set soal selidik iaitu Force Concept Inventory (FCI) yang mengandungi 30 item dan Group Embedded Figures Test (GEFT) yang terdiri daripada 25 item masing-masing ditadbirkan untuk mengkaji tahap penguasaan konsep newtonian serta gaya kognitif pelajar. Perbezaan antara gaya kognitif dan penguasaan konsep daya newtonian dengan jantina juga ditentukan. Salah konsep yang masih ada pada pelajar yang telah menguasai konsep daya juga dinyatakan.