Kesan kaedah pengajaran berbantukan geometer’s sketchpad terhadap pencapaian pelajar dalam topik transformasi
menguasai mata pelajaran matematik, khususnya dalam topik transformasi, dan kajian literatur mencadangkan kaitan antara pemahaman topik-topik tertentu dalam matematik dengan keupayaan spatial. Kajian ini melihat kaitan keupayaan spatial dengan keupayaan pelajar dalam menyelesaikan masalah transforma...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
2008
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/7672/1/P24-Azlina.pdf |
_version_ | 1825917891042607104 |
---|---|
author | Mohd. Kosnin, Azlina Abdullah, Suhaila |
author_facet | Mohd. Kosnin, Azlina Abdullah, Suhaila |
author_sort | Mohd. Kosnin, Azlina |
collection | ePrints |
description | menguasai mata pelajaran matematik, khususnya dalam topik transformasi, dan kajian literatur mencadangkan kaitan antara pemahaman topik-topik tertentu dalam matematik dengan keupayaan spatial. Kajian ini melihat kaitan keupayaan spatial dengan keupayaan pelajar dalam menyelesaikan masalah transformasi dan keberkesanan penggunaan perisian Geometer’s Sketchpad (GSP) dalam meningkatkan keupayaan pelajar dalam topik transformasi. Seramai 100 orang pelajar tingkatan dua telah dipilih sebagai sampel kajian. Pelajar-pelajar ini telah dibahagikan kepada dua kumpulan. Satu kumpulan diajar topik transformasi menggunakan kaedah biasa (kumpulan kawalan) manakala satu lagi kumpulan (kumpulan eksperimen) diajar menggunakan kaedah biasa dan diikuti dengan pengajaran berbantukan perisian Geometer’s Sketchpad. Dua instrumen telah digunakan untuk menguji keupayaan spatial pelajar, iaitu Form Board Test dan Paper Folding Test. Satu set soalan transformasi telah dibina dan diuji kepada semua pelajar setelah pengajaran secara biasa dilakukan. Ujian yang sama diberikan sekali lagi kepada kedua-dua kumpulan setelah kumpulan eksperimen diajar menggunakan GSP. Dapatan menunjukkan hubungan yang signifikan antara keupayaan spatial dengan pencapaian dalam topik transformasi (r = 0.48, p<0.01). Analisis berkaitan perbezaan pencapaian pelajar antara kumpulan kawalan dan eksperimen menunjukkan peningkatan dalam pencapaian yang signifikan bagi kumpulan eksperimen, tetapi tidak pada kumpulan kawalan. |
first_indexed | 2024-03-05T18:11:41Z |
format | Conference or Workshop Item |
id | utm.eprints-7672 |
institution | Universiti Teknologi Malaysia - ePrints |
language | English |
last_indexed | 2024-03-05T18:11:41Z |
publishDate | 2008 |
record_format | dspace |
spelling | utm.eprints-76722017-09-30T08:08:04Z http://eprints.utm.my/7672/ Kesan kaedah pengajaran berbantukan geometer’s sketchpad terhadap pencapaian pelajar dalam topik transformasi Mohd. Kosnin, Azlina Abdullah, Suhaila L Education (General) menguasai mata pelajaran matematik, khususnya dalam topik transformasi, dan kajian literatur mencadangkan kaitan antara pemahaman topik-topik tertentu dalam matematik dengan keupayaan spatial. Kajian ini melihat kaitan keupayaan spatial dengan keupayaan pelajar dalam menyelesaikan masalah transformasi dan keberkesanan penggunaan perisian Geometer’s Sketchpad (GSP) dalam meningkatkan keupayaan pelajar dalam topik transformasi. Seramai 100 orang pelajar tingkatan dua telah dipilih sebagai sampel kajian. Pelajar-pelajar ini telah dibahagikan kepada dua kumpulan. Satu kumpulan diajar topik transformasi menggunakan kaedah biasa (kumpulan kawalan) manakala satu lagi kumpulan (kumpulan eksperimen) diajar menggunakan kaedah biasa dan diikuti dengan pengajaran berbantukan perisian Geometer’s Sketchpad. Dua instrumen telah digunakan untuk menguji keupayaan spatial pelajar, iaitu Form Board Test dan Paper Folding Test. Satu set soalan transformasi telah dibina dan diuji kepada semua pelajar setelah pengajaran secara biasa dilakukan. Ujian yang sama diberikan sekali lagi kepada kedua-dua kumpulan setelah kumpulan eksperimen diajar menggunakan GSP. Dapatan menunjukkan hubungan yang signifikan antara keupayaan spatial dengan pencapaian dalam topik transformasi (r = 0.48, p<0.01). Analisis berkaitan perbezaan pencapaian pelajar antara kumpulan kawalan dan eksperimen menunjukkan peningkatan dalam pencapaian yang signifikan bagi kumpulan eksperimen, tetapi tidak pada kumpulan kawalan. 2008-10-11 Conference or Workshop Item NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/7672/1/P24-Azlina.pdf Mohd. Kosnin, Azlina and Abdullah, Suhaila (2008) Kesan kaedah pengajaran berbantukan geometer’s sketchpad terhadap pencapaian pelajar dalam topik transformasi. In: Seminar Kebangsaan Pendidikan Sains & Matematik 2008, 11 - 12 Oktober 2008, Universiti Teknologi Malaysia. (Unpublished) http://www.ppsmj.com.my/seminar2008/html/kertaskerja21-30.htm#P24_ |
spellingShingle | L Education (General) Mohd. Kosnin, Azlina Abdullah, Suhaila Kesan kaedah pengajaran berbantukan geometer’s sketchpad terhadap pencapaian pelajar dalam topik transformasi |
title | Kesan kaedah pengajaran berbantukan geometer’s sketchpad terhadap pencapaian pelajar dalam topik transformasi |
title_full | Kesan kaedah pengajaran berbantukan geometer’s sketchpad terhadap pencapaian pelajar dalam topik transformasi |
title_fullStr | Kesan kaedah pengajaran berbantukan geometer’s sketchpad terhadap pencapaian pelajar dalam topik transformasi |
title_full_unstemmed | Kesan kaedah pengajaran berbantukan geometer’s sketchpad terhadap pencapaian pelajar dalam topik transformasi |
title_short | Kesan kaedah pengajaran berbantukan geometer’s sketchpad terhadap pencapaian pelajar dalam topik transformasi |
title_sort | kesan kaedah pengajaran berbantukan geometer s sketchpad terhadap pencapaian pelajar dalam topik transformasi |
topic | L Education (General) |
url | http://eprints.utm.my/7672/1/P24-Azlina.pdf |
work_keys_str_mv | AT mohdkosninazlina kesankaedahpengajaranberbantukangeometerssketchpadterhadappencapaianpelajardalamtopiktransformasi AT abdullahsuhaila kesankaedahpengajaranberbantukangeometerssketchpadterhadappencapaianpelajardalamtopiktransformasi |