Kesan kaedah pengajaran berbantukan geometer’s sketchpad terhadap pencapaian pelajar dalam topik transformasi

menguasai mata pelajaran matematik, khususnya dalam topik transformasi, dan kajian literatur mencadangkan kaitan antara pemahaman topik-topik tertentu dalam matematik dengan keupayaan spatial. Kajian ini melihat kaitan keupayaan spatial dengan keupayaan pelajar dalam menyelesaikan masalah transforma...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Mohd. Kosnin, Azlina, Abdullah, Suhaila
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2008
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/7672/1/P24-Azlina.pdf
_version_ 1825917891042607104
author Mohd. Kosnin, Azlina
Abdullah, Suhaila
author_facet Mohd. Kosnin, Azlina
Abdullah, Suhaila
author_sort Mohd. Kosnin, Azlina
collection ePrints
description menguasai mata pelajaran matematik, khususnya dalam topik transformasi, dan kajian literatur mencadangkan kaitan antara pemahaman topik-topik tertentu dalam matematik dengan keupayaan spatial. Kajian ini melihat kaitan keupayaan spatial dengan keupayaan pelajar dalam menyelesaikan masalah transformasi dan keberkesanan penggunaan perisian Geometer’s Sketchpad (GSP) dalam meningkatkan keupayaan pelajar dalam topik transformasi. Seramai 100 orang pelajar tingkatan dua telah dipilih sebagai sampel kajian. Pelajar-pelajar ini telah dibahagikan kepada dua kumpulan. Satu kumpulan diajar topik transformasi menggunakan kaedah biasa (kumpulan kawalan) manakala satu lagi kumpulan (kumpulan eksperimen) diajar menggunakan kaedah biasa dan diikuti dengan pengajaran berbantukan perisian Geometer’s Sketchpad. Dua instrumen telah digunakan untuk menguji keupayaan spatial pelajar, iaitu Form Board Test dan Paper Folding Test. Satu set soalan transformasi telah dibina dan diuji kepada semua pelajar setelah pengajaran secara biasa dilakukan. Ujian yang sama diberikan sekali lagi kepada kedua-dua kumpulan setelah kumpulan eksperimen diajar menggunakan GSP. Dapatan menunjukkan hubungan yang signifikan antara keupayaan spatial dengan pencapaian dalam topik transformasi (r = 0.48, p<0.01). Analisis berkaitan perbezaan pencapaian pelajar antara kumpulan kawalan dan eksperimen menunjukkan peningkatan dalam pencapaian yang signifikan bagi kumpulan eksperimen, tetapi tidak pada kumpulan kawalan.
first_indexed 2024-03-05T18:11:41Z
format Conference or Workshop Item
id utm.eprints-7672
institution Universiti Teknologi Malaysia - ePrints
language English
last_indexed 2024-03-05T18:11:41Z
publishDate 2008
record_format dspace
spelling utm.eprints-76722017-09-30T08:08:04Z http://eprints.utm.my/7672/ Kesan kaedah pengajaran berbantukan geometer’s sketchpad terhadap pencapaian pelajar dalam topik transformasi Mohd. Kosnin, Azlina Abdullah, Suhaila L Education (General) menguasai mata pelajaran matematik, khususnya dalam topik transformasi, dan kajian literatur mencadangkan kaitan antara pemahaman topik-topik tertentu dalam matematik dengan keupayaan spatial. Kajian ini melihat kaitan keupayaan spatial dengan keupayaan pelajar dalam menyelesaikan masalah transformasi dan keberkesanan penggunaan perisian Geometer’s Sketchpad (GSP) dalam meningkatkan keupayaan pelajar dalam topik transformasi. Seramai 100 orang pelajar tingkatan dua telah dipilih sebagai sampel kajian. Pelajar-pelajar ini telah dibahagikan kepada dua kumpulan. Satu kumpulan diajar topik transformasi menggunakan kaedah biasa (kumpulan kawalan) manakala satu lagi kumpulan (kumpulan eksperimen) diajar menggunakan kaedah biasa dan diikuti dengan pengajaran berbantukan perisian Geometer’s Sketchpad. Dua instrumen telah digunakan untuk menguji keupayaan spatial pelajar, iaitu Form Board Test dan Paper Folding Test. Satu set soalan transformasi telah dibina dan diuji kepada semua pelajar setelah pengajaran secara biasa dilakukan. Ujian yang sama diberikan sekali lagi kepada kedua-dua kumpulan setelah kumpulan eksperimen diajar menggunakan GSP. Dapatan menunjukkan hubungan yang signifikan antara keupayaan spatial dengan pencapaian dalam topik transformasi (r = 0.48, p<0.01). Analisis berkaitan perbezaan pencapaian pelajar antara kumpulan kawalan dan eksperimen menunjukkan peningkatan dalam pencapaian yang signifikan bagi kumpulan eksperimen, tetapi tidak pada kumpulan kawalan. 2008-10-11 Conference or Workshop Item NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/7672/1/P24-Azlina.pdf Mohd. Kosnin, Azlina and Abdullah, Suhaila (2008) Kesan kaedah pengajaran berbantukan geometer’s sketchpad terhadap pencapaian pelajar dalam topik transformasi. In: Seminar Kebangsaan Pendidikan Sains & Matematik 2008, 11 - 12 Oktober 2008, Universiti Teknologi Malaysia. (Unpublished) http://www.ppsmj.com.my/seminar2008/html/kertaskerja21-30.htm#P24_
spellingShingle L Education (General)
Mohd. Kosnin, Azlina
Abdullah, Suhaila
Kesan kaedah pengajaran berbantukan geometer’s sketchpad terhadap pencapaian pelajar dalam topik transformasi
title Kesan kaedah pengajaran berbantukan geometer’s sketchpad terhadap pencapaian pelajar dalam topik transformasi
title_full Kesan kaedah pengajaran berbantukan geometer’s sketchpad terhadap pencapaian pelajar dalam topik transformasi
title_fullStr Kesan kaedah pengajaran berbantukan geometer’s sketchpad terhadap pencapaian pelajar dalam topik transformasi
title_full_unstemmed Kesan kaedah pengajaran berbantukan geometer’s sketchpad terhadap pencapaian pelajar dalam topik transformasi
title_short Kesan kaedah pengajaran berbantukan geometer’s sketchpad terhadap pencapaian pelajar dalam topik transformasi
title_sort kesan kaedah pengajaran berbantukan geometer s sketchpad terhadap pencapaian pelajar dalam topik transformasi
topic L Education (General)
url http://eprints.utm.my/7672/1/P24-Azlina.pdf
work_keys_str_mv AT mohdkosninazlina kesankaedahpengajaranberbantukangeometerssketchpadterhadappencapaianpelajardalamtopiktransformasi
AT abdullahsuhaila kesankaedahpengajaranberbantukangeometerssketchpadterhadappencapaianpelajardalamtopiktransformasi