Pendekatan pembelajaran kemahiran membaca menerusi lagu dan muzik berasaskan komputer bagi murid tahun satu

Masalah keciciran menguasai kemahiran membaca masih berlaku dalam kalangan murid-murid Sekolah Rendah di negara kita bahkan di luar negara. Teori Pembelajaran Bruner telah menunjukkan bahawa kanak-kanak mempunyai kemampuan simbolik semasa Tahun Satu jika didedahkan dengan proses pengajaran dan pembe...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Tiong, Leh Ling, Tasir, Zaidatun
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2008
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/7904/1/EDUPRES_%28F2%29_8.pdf
_version_ 1825910119802601472
author Tiong, Leh Ling
Tasir, Zaidatun
author_facet Tiong, Leh Ling
Tasir, Zaidatun
author_sort Tiong, Leh Ling
collection ePrints
description Masalah keciciran menguasai kemahiran membaca masih berlaku dalam kalangan murid-murid Sekolah Rendah di negara kita bahkan di luar negara. Teori Pembelajaran Bruner telah menunjukkan bahawa kanak-kanak mempunyai kemampuan simbolik semasa Tahun Satu jika didedahkan dengan proses pengajaran dan pembelajaran yang berkesan. Berdasarkan dapatan kajian-kajian lepas di luar negara, pendekatan pembelajaran menerusi lagu dan muzik dalam pengajaran dan pembelajaran kemahiran membaca didapati amat berkesan. Justeru, penyelidik ingin mengkaji potensi dan keberkesanan pendekatan pembelajaran kemahiran membaca menerusi lagu dan muzik berasaskan komputer di negara kita.
first_indexed 2024-03-05T18:12:18Z
format Conference or Workshop Item
id utm.eprints-7904
institution Universiti Teknologi Malaysia - ePrints
language English
last_indexed 2024-03-05T18:12:18Z
publishDate 2008
record_format dspace
spelling utm.eprints-79042017-09-30T04:34:05Z http://eprints.utm.my/7904/ Pendekatan pembelajaran kemahiran membaca menerusi lagu dan muzik berasaskan komputer bagi murid tahun satu Tiong, Leh Ling Tasir, Zaidatun L Education (General) Masalah keciciran menguasai kemahiran membaca masih berlaku dalam kalangan murid-murid Sekolah Rendah di negara kita bahkan di luar negara. Teori Pembelajaran Bruner telah menunjukkan bahawa kanak-kanak mempunyai kemampuan simbolik semasa Tahun Satu jika didedahkan dengan proses pengajaran dan pembelajaran yang berkesan. Berdasarkan dapatan kajian-kajian lepas di luar negara, pendekatan pembelajaran menerusi lagu dan muzik dalam pengajaran dan pembelajaran kemahiran membaca didapati amat berkesan. Justeru, penyelidik ingin mengkaji potensi dan keberkesanan pendekatan pembelajaran kemahiran membaca menerusi lagu dan muzik berasaskan komputer di negara kita. 2008-11-25 Conference or Workshop Item NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/7904/1/EDUPRES_%28F2%29_8.pdf Tiong, Leh Ling and Tasir, Zaidatun (2008) Pendekatan pembelajaran kemahiran membaca menerusi lagu dan muzik berasaskan komputer bagi murid tahun satu. In: Seminar Penyelidikan Pendidikan Pasca Ijazah 2008, 25-27 November 2008, Universiti Teknologi Malaysia. http://www.academia.edu/1104903/Pendekatan_pembelajaran_kemahiran_membaca_menerusi_lagu_dan_muzik_berasaskan_komputer_bagi_murid_tahun_satu
spellingShingle L Education (General)
Tiong, Leh Ling
Tasir, Zaidatun
Pendekatan pembelajaran kemahiran membaca menerusi lagu dan muzik berasaskan komputer bagi murid tahun satu
title Pendekatan pembelajaran kemahiran membaca menerusi lagu dan muzik berasaskan komputer bagi murid tahun satu
title_full Pendekatan pembelajaran kemahiran membaca menerusi lagu dan muzik berasaskan komputer bagi murid tahun satu
title_fullStr Pendekatan pembelajaran kemahiran membaca menerusi lagu dan muzik berasaskan komputer bagi murid tahun satu
title_full_unstemmed Pendekatan pembelajaran kemahiran membaca menerusi lagu dan muzik berasaskan komputer bagi murid tahun satu
title_short Pendekatan pembelajaran kemahiran membaca menerusi lagu dan muzik berasaskan komputer bagi murid tahun satu
title_sort pendekatan pembelajaran kemahiran membaca menerusi lagu dan muzik berasaskan komputer bagi murid tahun satu
topic L Education (General)
url http://eprints.utm.my/7904/1/EDUPRES_%28F2%29_8.pdf
work_keys_str_mv AT tionglehling pendekatanpembelajarankemahiranmembacamenerusilagudanmuzikberasaskankomputerbagimuridtahunsatu
AT tasirzaidatun pendekatanpembelajarankemahiranmembacamenerusilagudanmuzikberasaskankomputerbagimuridtahunsatu