Pengesanan aras kecerdasan pelbagai yang telah dikuasai oleh pelajar tingkatan enam dalam pembelajaran koperatif: satu kajian kes

Satu penilaian kuantitatif dijalankan untuk mengesan aras kecerdasan pelbagai yang telah dikuasai oleh responden dalam pembelajaran pendekatan koperatif dalam aktiviti praktikal Biologi Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia(STPM). Responden kajian adalah terdiri daripada 27 orang pelajar yang mengikuti su...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: L., Lue, Tasir, Zaidatun, Aris, Baharuddin
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2008
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/7905/1/EDUPRES_%28F2%29_9.pdf
_version_ 1796854303442337792
author L., Lue
Tasir, Zaidatun
Aris, Baharuddin
author_facet L., Lue
Tasir, Zaidatun
Aris, Baharuddin
author_sort L., Lue
collection ePrints
description Satu penilaian kuantitatif dijalankan untuk mengesan aras kecerdasan pelbagai yang telah dikuasai oleh responden dalam pembelajaran pendekatan koperatif dalam aktiviti praktikal Biologi Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia(STPM). Responden kajian adalah terdiri daripada 27 orang pelajar yang mengikuti subjek Biologi STPM. Hasil dapatan menunjukkan min keseluruhan dan kecenderungan bagi aras kecerdasan pelbagai yang paling tinggi sebelum dan selepas mengikuti pembelajaran secara aktif yang telah dikuasai oleh responden adalah kecerdasan logikmatematik dan perubahan kecenderungan kecerdasan pelbagai yang paling ketara adalah kecerdasan verbal-lingustik. Min keseluruhan bagi ketujuh-tujuh kecerdasan pelbagai selepas mengikuti pembelajaran secara aktif yang telah dikuasai oleh responden adalah dalam lingkungan skel 2.5 hingga 3.0. Langkah-langkah akan disusulkan untuk mengaitkan kecerdasan pelbagai dengan kemahiran generik bersama pengetahuan subjek yang spesifik dalam konteks pembelajaran pendekatan koperatif.
first_indexed 2024-03-05T18:12:18Z
format Conference or Workshop Item
id utm.eprints-7905
institution Universiti Teknologi Malaysia - ePrints
language English
last_indexed 2024-03-05T18:12:18Z
publishDate 2008
record_format dspace
spelling utm.eprints-79052017-10-20T05:25:53Z http://eprints.utm.my/7905/ Pengesanan aras kecerdasan pelbagai yang telah dikuasai oleh pelajar tingkatan enam dalam pembelajaran koperatif: satu kajian kes L., Lue Tasir, Zaidatun Aris, Baharuddin L Education (General) Satu penilaian kuantitatif dijalankan untuk mengesan aras kecerdasan pelbagai yang telah dikuasai oleh responden dalam pembelajaran pendekatan koperatif dalam aktiviti praktikal Biologi Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia(STPM). Responden kajian adalah terdiri daripada 27 orang pelajar yang mengikuti subjek Biologi STPM. Hasil dapatan menunjukkan min keseluruhan dan kecenderungan bagi aras kecerdasan pelbagai yang paling tinggi sebelum dan selepas mengikuti pembelajaran secara aktif yang telah dikuasai oleh responden adalah kecerdasan logikmatematik dan perubahan kecenderungan kecerdasan pelbagai yang paling ketara adalah kecerdasan verbal-lingustik. Min keseluruhan bagi ketujuh-tujuh kecerdasan pelbagai selepas mengikuti pembelajaran secara aktif yang telah dikuasai oleh responden adalah dalam lingkungan skel 2.5 hingga 3.0. Langkah-langkah akan disusulkan untuk mengaitkan kecerdasan pelbagai dengan kemahiran generik bersama pengetahuan subjek yang spesifik dalam konteks pembelajaran pendekatan koperatif. 2008-11-25 Conference or Workshop Item NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/7905/1/EDUPRES_%28F2%29_9.pdf L., Lue and Tasir, Zaidatun and Aris, Baharuddin (2008) Pengesanan aras kecerdasan pelbagai yang telah dikuasai oleh pelajar tingkatan enam dalam pembelajaran koperatif: satu kajian kes. In: Seminar Penyelidikan Pendidikan Pasca Ijazah 2008, 25-27 November 2008, Universiti Teknologi Malaysia. http://www.academia.edu/2165192/Pengesanan_aras_kecerdasan_pelbagai_yang_telah_dikuasai_oleh_pelajar_tingkatan_enam_dalam_pembelajaran_koperatif_satu_kajian_kes
spellingShingle L Education (General)
L., Lue
Tasir, Zaidatun
Aris, Baharuddin
Pengesanan aras kecerdasan pelbagai yang telah dikuasai oleh pelajar tingkatan enam dalam pembelajaran koperatif: satu kajian kes
title Pengesanan aras kecerdasan pelbagai yang telah dikuasai oleh pelajar tingkatan enam dalam pembelajaran koperatif: satu kajian kes
title_full Pengesanan aras kecerdasan pelbagai yang telah dikuasai oleh pelajar tingkatan enam dalam pembelajaran koperatif: satu kajian kes
title_fullStr Pengesanan aras kecerdasan pelbagai yang telah dikuasai oleh pelajar tingkatan enam dalam pembelajaran koperatif: satu kajian kes
title_full_unstemmed Pengesanan aras kecerdasan pelbagai yang telah dikuasai oleh pelajar tingkatan enam dalam pembelajaran koperatif: satu kajian kes
title_short Pengesanan aras kecerdasan pelbagai yang telah dikuasai oleh pelajar tingkatan enam dalam pembelajaran koperatif: satu kajian kes
title_sort pengesanan aras kecerdasan pelbagai yang telah dikuasai oleh pelajar tingkatan enam dalam pembelajaran koperatif satu kajian kes
topic L Education (General)
url http://eprints.utm.my/7905/1/EDUPRES_%28F2%29_9.pdf
work_keys_str_mv AT llue pengesananaraskecerdasanpelbagaiyangtelahdikuasaiolehpelajartingkatanenamdalampembelajarankoperatifsatukajiankes
AT tasirzaidatun pengesananaraskecerdasanpelbagaiyangtelahdikuasaiolehpelajartingkatanenamdalampembelajarankoperatifsatukajiankes
AT arisbaharuddin pengesananaraskecerdasanpelbagaiyangtelahdikuasaiolehpelajartingkatanenamdalampembelajarankoperatifsatukajiankes