Model mengesan dan mengawal stres kehidupan guru di Malaysia

Dalam keghairahan membangunkan sistem pendidikan yang bertaraf dunia, berbagai perubahan dan penambahbaikkan dilakukan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia bagi memantapkan sistem pelajaran di negara ini. Kerancakkan meneroka dan merencana bagi memantapkan sistem pendidikan yang sedia ada pastinya ak...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Aris, Mazlan, Abd. Ghani, Faizah, Syed Mansor, Syed Mohamed Shafeq
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2008
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/7907/1/EDUPRES_%28F2%29_11.pdf
_version_ 1825910120404484096
author Aris, Mazlan
Abd. Ghani, Faizah
Syed Mansor, Syed Mohamed Shafeq
author_facet Aris, Mazlan
Abd. Ghani, Faizah
Syed Mansor, Syed Mohamed Shafeq
author_sort Aris, Mazlan
collection ePrints
description Dalam keghairahan membangunkan sistem pendidikan yang bertaraf dunia, berbagai perubahan dan penambahbaikkan dilakukan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia bagi memantapkan sistem pelajaran di negara ini. Kerancakkan meneroka dan merencana bagi memantapkan sistem pendidikan yang sedia ada pastinya akan membawa bersama kesan langsung dan tidak langsung kepada penggerak utama dunia pendidikan iaitu golongan guru. Aspek positif akan dapat memberikan semangat kepada guru. Aspek negatif pula akan membawa kepada wujudnya fenomena negatif kepada guru itu sendiri. Keadaan ini pastinya akan menyumbang kepada kegusaran kesihatan mental terutamanya stres di kalangan guru. Rentetan dari fenomena ini maka penulis cuba melihat tentang bagaimana stres kehidupan mempengaruhi keadaan kesejahteraann diri guru. Walau pun banyak kajian yang dilakukan tentang stres tetapi hanya lebih memberi fokus kepada stres pekerjaan guru sahaja. Kesejahteraan kehidupan keseluruhan peribadi guru jarang dikaji. Berdasarkan keadaan ini maka pengkaji akan melihat beberapa aspek elemen yang menyumbang kepada stres di kalangan guru. Aspek personaliti, persekitaran, pekerjaan, perhubungan, sosial, emosi, kognitif dan spiritual pastinya akan merangsang wujudnya punca stres kehidupan seorang guru. Kerangka konsep ini akan memperjelaskan tentang fenomena stres dari aspek tahap, punca, simptom dan kemahiran mengawal stres bagi dijadikan asas pembentukan satu model untuk mengesan dan mengawal stres di kalangan guru di Malaysia.
first_indexed 2024-03-05T18:12:18Z
format Conference or Workshop Item
id utm.eprints-7907
institution Universiti Teknologi Malaysia - ePrints
language English
last_indexed 2024-03-05T18:12:18Z
publishDate 2008
record_format dspace
spelling utm.eprints-79072017-08-29T03:17:41Z http://eprints.utm.my/7907/ Model mengesan dan mengawal stres kehidupan guru di Malaysia Aris, Mazlan Abd. Ghani, Faizah Syed Mansor, Syed Mohamed Shafeq L Education (General) Dalam keghairahan membangunkan sistem pendidikan yang bertaraf dunia, berbagai perubahan dan penambahbaikkan dilakukan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia bagi memantapkan sistem pelajaran di negara ini. Kerancakkan meneroka dan merencana bagi memantapkan sistem pendidikan yang sedia ada pastinya akan membawa bersama kesan langsung dan tidak langsung kepada penggerak utama dunia pendidikan iaitu golongan guru. Aspek positif akan dapat memberikan semangat kepada guru. Aspek negatif pula akan membawa kepada wujudnya fenomena negatif kepada guru itu sendiri. Keadaan ini pastinya akan menyumbang kepada kegusaran kesihatan mental terutamanya stres di kalangan guru. Rentetan dari fenomena ini maka penulis cuba melihat tentang bagaimana stres kehidupan mempengaruhi keadaan kesejahteraann diri guru. Walau pun banyak kajian yang dilakukan tentang stres tetapi hanya lebih memberi fokus kepada stres pekerjaan guru sahaja. Kesejahteraan kehidupan keseluruhan peribadi guru jarang dikaji. Berdasarkan keadaan ini maka pengkaji akan melihat beberapa aspek elemen yang menyumbang kepada stres di kalangan guru. Aspek personaliti, persekitaran, pekerjaan, perhubungan, sosial, emosi, kognitif dan spiritual pastinya akan merangsang wujudnya punca stres kehidupan seorang guru. Kerangka konsep ini akan memperjelaskan tentang fenomena stres dari aspek tahap, punca, simptom dan kemahiran mengawal stres bagi dijadikan asas pembentukan satu model untuk mengesan dan mengawal stres di kalangan guru di Malaysia. 2008-11-25 Conference or Workshop Item NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/7907/1/EDUPRES_%28F2%29_11.pdf Aris, Mazlan and Abd. Ghani, Faizah and Syed Mansor, Syed Mohamed Shafeq (2008) Model mengesan dan mengawal stres kehidupan guru di Malaysia. In: Seminar Penyelidikan Pendidikan Pasca Ijazah 2008, 25-27 November 2008, Universiti Teknologi Malaysia.
spellingShingle L Education (General)
Aris, Mazlan
Abd. Ghani, Faizah
Syed Mansor, Syed Mohamed Shafeq
Model mengesan dan mengawal stres kehidupan guru di Malaysia
title Model mengesan dan mengawal stres kehidupan guru di Malaysia
title_full Model mengesan dan mengawal stres kehidupan guru di Malaysia
title_fullStr Model mengesan dan mengawal stres kehidupan guru di Malaysia
title_full_unstemmed Model mengesan dan mengawal stres kehidupan guru di Malaysia
title_short Model mengesan dan mengawal stres kehidupan guru di Malaysia
title_sort model mengesan dan mengawal stres kehidupan guru di malaysia
topic L Education (General)
url http://eprints.utm.my/7907/1/EDUPRES_%28F2%29_11.pdf
work_keys_str_mv AT arismazlan modelmengesandanmengawalstreskehidupangurudimalaysia
AT abdghanifaizah modelmengesandanmengawalstreskehidupangurudimalaysia
AT syedmansorsyedmohamedshafeq modelmengesandanmengawalstreskehidupangurudimalaysia