Instrumen pemerhatian berlandaskan pendekatan konstruktivisme (IPPK)

Interaksi verbal ialah komunikasi utama individu di dalam bilik darjah. Beberapa instrumen kajian interaksi verbal bilik darjah seperti “Flanders’ Interaction Analysis Categories� (FIAC), Science Teaching Observation Schedules� (STOS) dan yang lain telah dibincangkan termasuklah kelemahan da...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Tay, Chong Seng, Arshad, Mohammad Yusof
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2008
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/7991/1/EDUPRES_%28F3%29_11.pdf
_version_ 1825910132113932288
author Tay, Chong Seng
Arshad, Mohammad Yusof
author_facet Tay, Chong Seng
Arshad, Mohammad Yusof
author_sort Tay, Chong Seng
collection ePrints
description Interaksi verbal ialah komunikasi utama individu di dalam bilik darjah. Beberapa instrumen kajian interaksi verbal bilik darjah seperti “Flanders’ Interaction Analysis Categories� (FIAC), Science Teaching Observation Schedules� (STOS) dan yang lain telah dibincangkan termasuklah kelemahan dan kebaikannya. Oleh itu, instrumen pemerhatian yang baru, iaitu Instrumen Pemerhatian Berlandaskan Pendekatan Konstruktivisme (IPPK) telah dibina selaras dengan pendekatan P&P semasa yang bercorakkan konstruktivisme hasil pengubahsuaian instrumen sedia ada. Maklumat mengenai kesemua dua puluh empat kategori instrumen turut dibincangkan. Kegunaan data pemerhatian IPPK disarankan.
first_indexed 2024-03-05T18:12:28Z
format Conference or Workshop Item
id utm.eprints-7991
institution Universiti Teknologi Malaysia - ePrints
language English
last_indexed 2024-03-05T18:12:28Z
publishDate 2008
record_format dspace
spelling utm.eprints-79912011-12-08T05:13:34Z http://eprints.utm.my/7991/ Instrumen pemerhatian berlandaskan pendekatan konstruktivisme (IPPK) Tay, Chong Seng Arshad, Mohammad Yusof L Education (General) Interaksi verbal ialah komunikasi utama individu di dalam bilik darjah. Beberapa instrumen kajian interaksi verbal bilik darjah seperti “Flanders’ Interaction Analysis Categories� (FIAC), Science Teaching Observation Schedules� (STOS) dan yang lain telah dibincangkan termasuklah kelemahan dan kebaikannya. Oleh itu, instrumen pemerhatian yang baru, iaitu Instrumen Pemerhatian Berlandaskan Pendekatan Konstruktivisme (IPPK) telah dibina selaras dengan pendekatan P&P semasa yang bercorakkan konstruktivisme hasil pengubahsuaian instrumen sedia ada. Maklumat mengenai kesemua dua puluh empat kategori instrumen turut dibincangkan. Kegunaan data pemerhatian IPPK disarankan. 2008-11-25 Conference or Workshop Item NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/7991/1/EDUPRES_%28F3%29_11.pdf Tay, Chong Seng and Arshad, Mohammad Yusof (2008) Instrumen pemerhatian berlandaskan pendekatan konstruktivisme (IPPK). In: Seminar Penyelidikan Pendidikan Pasca Ijazah 2008, 25-27 November 2008, Universiti Teknologi Malaysia.
spellingShingle L Education (General)
Tay, Chong Seng
Arshad, Mohammad Yusof
Instrumen pemerhatian berlandaskan pendekatan konstruktivisme (IPPK)
title Instrumen pemerhatian berlandaskan pendekatan konstruktivisme (IPPK)
title_full Instrumen pemerhatian berlandaskan pendekatan konstruktivisme (IPPK)
title_fullStr Instrumen pemerhatian berlandaskan pendekatan konstruktivisme (IPPK)
title_full_unstemmed Instrumen pemerhatian berlandaskan pendekatan konstruktivisme (IPPK)
title_short Instrumen pemerhatian berlandaskan pendekatan konstruktivisme (IPPK)
title_sort instrumen pemerhatian berlandaskan pendekatan konstruktivisme ippk
topic L Education (General)
url http://eprints.utm.my/7991/1/EDUPRES_%28F3%29_11.pdf
work_keys_str_mv AT taychongseng instrumenpemerhatianberlandaskanpendekatankonstruktivismeippk
AT arshadmohammadyusof instrumenpemerhatianberlandaskanpendekatankonstruktivismeippk