Instrumen pemerhatian berlandaskan pendekatan konstruktivisme (IPPK)
Interaksi verbal ialah komunikasi utama individu di dalam bilik darjah. Beberapa instrumen kajian interaksi verbal bilik darjah seperti “Flanders’ Interaction Analysis Categories� (FIAC), Science Teaching Observation Schedules� (STOS) dan yang lain telah dibincangkan termasuklah kelemahan da...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
2008
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.utm.my/7991/1/EDUPRES_%28F3%29_11.pdf |
_version_ | 1825910132113932288 |
---|---|
author | Tay, Chong Seng Arshad, Mohammad Yusof |
author_facet | Tay, Chong Seng Arshad, Mohammad Yusof |
author_sort | Tay, Chong Seng |
collection | ePrints |
description | Interaksi verbal ialah komunikasi utama individu di dalam bilik darjah. Beberapa instrumen kajian interaksi verbal bilik darjah seperti “Flanders’ Interaction Analysis Categories� (FIAC), Science Teaching Observation Schedules� (STOS) dan yang lain telah dibincangkan termasuklah kelemahan dan kebaikannya. Oleh itu, instrumen pemerhatian yang baru, iaitu Instrumen Pemerhatian Berlandaskan Pendekatan Konstruktivisme (IPPK) telah dibina selaras dengan pendekatan P&P semasa yang bercorakkan konstruktivisme hasil pengubahsuaian instrumen sedia ada. Maklumat mengenai kesemua dua puluh empat kategori instrumen turut dibincangkan. Kegunaan data pemerhatian IPPK disarankan. |
first_indexed | 2024-03-05T18:12:28Z |
format | Conference or Workshop Item |
id | utm.eprints-7991 |
institution | Universiti Teknologi Malaysia - ePrints |
language | English |
last_indexed | 2024-03-05T18:12:28Z |
publishDate | 2008 |
record_format | dspace |
spelling | utm.eprints-79912011-12-08T05:13:34Z http://eprints.utm.my/7991/ Instrumen pemerhatian berlandaskan pendekatan konstruktivisme (IPPK) Tay, Chong Seng Arshad, Mohammad Yusof L Education (General) Interaksi verbal ialah komunikasi utama individu di dalam bilik darjah. Beberapa instrumen kajian interaksi verbal bilik darjah seperti “Flanders’ Interaction Analysis Categories� (FIAC), Science Teaching Observation Schedules� (STOS) dan yang lain telah dibincangkan termasuklah kelemahan dan kebaikannya. Oleh itu, instrumen pemerhatian yang baru, iaitu Instrumen Pemerhatian Berlandaskan Pendekatan Konstruktivisme (IPPK) telah dibina selaras dengan pendekatan P&P semasa yang bercorakkan konstruktivisme hasil pengubahsuaian instrumen sedia ada. Maklumat mengenai kesemua dua puluh empat kategori instrumen turut dibincangkan. Kegunaan data pemerhatian IPPK disarankan. 2008-11-25 Conference or Workshop Item NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/7991/1/EDUPRES_%28F3%29_11.pdf Tay, Chong Seng and Arshad, Mohammad Yusof (2008) Instrumen pemerhatian berlandaskan pendekatan konstruktivisme (IPPK). In: Seminar Penyelidikan Pendidikan Pasca Ijazah 2008, 25-27 November 2008, Universiti Teknologi Malaysia. |
spellingShingle | L Education (General) Tay, Chong Seng Arshad, Mohammad Yusof Instrumen pemerhatian berlandaskan pendekatan konstruktivisme (IPPK) |
title | Instrumen pemerhatian berlandaskan pendekatan konstruktivisme (IPPK) |
title_full | Instrumen pemerhatian berlandaskan pendekatan konstruktivisme (IPPK) |
title_fullStr | Instrumen pemerhatian berlandaskan pendekatan konstruktivisme (IPPK) |
title_full_unstemmed | Instrumen pemerhatian berlandaskan pendekatan konstruktivisme (IPPK) |
title_short | Instrumen pemerhatian berlandaskan pendekatan konstruktivisme (IPPK) |
title_sort | instrumen pemerhatian berlandaskan pendekatan konstruktivisme ippk |
topic | L Education (General) |
url | http://eprints.utm.my/7991/1/EDUPRES_%28F3%29_11.pdf |
work_keys_str_mv | AT taychongseng instrumenpemerhatianberlandaskanpendekatankonstruktivismeippk AT arshadmohammadyusof instrumenpemerhatianberlandaskanpendekatankonstruktivismeippk |