Kesan pembelajaran berasaskan inkuiri dengan integrasi video terhadap pencapaian pelajar dalam pembelajaran matematik

Implementasi kaedah pengajaran yang aktif beserta dengan rancangan pengajaran yang kreatif dapat membantu dalam meningkatkan pemahaman murid. Justeru kajian yang dijalankan adalah bertujuan untuk mengkaji kesan kaedah Pembelajaran Berasaskan Inkuiri yang mengintegrasikan video terhadap pencapaian pe...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Rozali, Nur Aqilah, Abd. Halim, Noor Dayana
Format: Article
Published: School of Education 2020
Subjects:
_version_ 1796864368853385216
author Rozali, Nur Aqilah
Abd. Halim, Noor Dayana
author_facet Rozali, Nur Aqilah
Abd. Halim, Noor Dayana
author_sort Rozali, Nur Aqilah
collection ePrints
description Implementasi kaedah pengajaran yang aktif beserta dengan rancangan pengajaran yang kreatif dapat membantu dalam meningkatkan pemahaman murid. Justeru kajian yang dijalankan adalah bertujuan untuk mengkaji kesan kaedah Pembelajaran Berasaskan Inkuiri yang mengintegrasikan video terhadap pencapaian pelajar dalam pembelajaran Matematik iaitu topik 3 Dimensi. Dalam kajian ini, Model Inkuiri 5E oleh Baybee dan beberapa alatan teknologi video dari YouTube dan Powtoon telah di gunakan dalam aktiviti PdPc. Seramai 22 orang pelajar Tahun 3 telah terlibat dalam kajian pra-eksperimenini. Instrumen untuk mengukur kefahaman pelajar setelah menjalani intervensi telah dibangunkan untuk mengkaji kesan rekabentuk PdPc terhadap pencapaian pelajar. Analisis deskriptif Ujian Pencapaian Matematik menunjukkan terdapat perbezaansignifikandi antara ujian pra dan ujian pos iaitu mengalami peningkatan sebanyak 15.19%. Ini menunjukkan bahawa terdapat kesan yang positif kepada pelajar setelah mereka terlibat secara dalam aktiviti yang telah dirancang. Kesimpulannya, kajian ini dapat membantu guru untuk mereka bentuk proses pengajaran yang efektif melalui penerapan pembelajaran abad ke-21 dan juga pengintegrasian teknologi dalamaktiviti PdPc.
first_indexed 2024-03-05T20:40:50Z
format Article
id utm.eprints-87070
institution Universiti Teknologi Malaysia - ePrints
last_indexed 2024-03-05T20:40:50Z
publishDate 2020
publisher School of Education
record_format dspace
spelling utm.eprints-870702020-10-31T12:23:10Z http://eprints.utm.my/87070/ Kesan pembelajaran berasaskan inkuiri dengan integrasi video terhadap pencapaian pelajar dalam pembelajaran matematik Rozali, Nur Aqilah Abd. Halim, Noor Dayana H Social Sciences (General) Implementasi kaedah pengajaran yang aktif beserta dengan rancangan pengajaran yang kreatif dapat membantu dalam meningkatkan pemahaman murid. Justeru kajian yang dijalankan adalah bertujuan untuk mengkaji kesan kaedah Pembelajaran Berasaskan Inkuiri yang mengintegrasikan video terhadap pencapaian pelajar dalam pembelajaran Matematik iaitu topik 3 Dimensi. Dalam kajian ini, Model Inkuiri 5E oleh Baybee dan beberapa alatan teknologi video dari YouTube dan Powtoon telah di gunakan dalam aktiviti PdPc. Seramai 22 orang pelajar Tahun 3 telah terlibat dalam kajian pra-eksperimenini. Instrumen untuk mengukur kefahaman pelajar setelah menjalani intervensi telah dibangunkan untuk mengkaji kesan rekabentuk PdPc terhadap pencapaian pelajar. Analisis deskriptif Ujian Pencapaian Matematik menunjukkan terdapat perbezaansignifikandi antara ujian pra dan ujian pos iaitu mengalami peningkatan sebanyak 15.19%. Ini menunjukkan bahawa terdapat kesan yang positif kepada pelajar setelah mereka terlibat secara dalam aktiviti yang telah dirancang. Kesimpulannya, kajian ini dapat membantu guru untuk mereka bentuk proses pengajaran yang efektif melalui penerapan pembelajaran abad ke-21 dan juga pengintegrasian teknologi dalamaktiviti PdPc. School of Education 2020 Article PeerReviewed Rozali, Nur Aqilah and Abd. Halim, Noor Dayana (2020) Kesan pembelajaran berasaskan inkuiri dengan integrasi video terhadap pencapaian pelajar dalam pembelajaran matematik. Innovative Teaching and Learning Journal, 3 (2). pp. 42-60. ISSN 2600-8572 http://161.139.21.34/itlj/index.php/itlj/article/view/42
spellingShingle H Social Sciences (General)
Rozali, Nur Aqilah
Abd. Halim, Noor Dayana
Kesan pembelajaran berasaskan inkuiri dengan integrasi video terhadap pencapaian pelajar dalam pembelajaran matematik
title Kesan pembelajaran berasaskan inkuiri dengan integrasi video terhadap pencapaian pelajar dalam pembelajaran matematik
title_full Kesan pembelajaran berasaskan inkuiri dengan integrasi video terhadap pencapaian pelajar dalam pembelajaran matematik
title_fullStr Kesan pembelajaran berasaskan inkuiri dengan integrasi video terhadap pencapaian pelajar dalam pembelajaran matematik
title_full_unstemmed Kesan pembelajaran berasaskan inkuiri dengan integrasi video terhadap pencapaian pelajar dalam pembelajaran matematik
title_short Kesan pembelajaran berasaskan inkuiri dengan integrasi video terhadap pencapaian pelajar dalam pembelajaran matematik
title_sort kesan pembelajaran berasaskan inkuiri dengan integrasi video terhadap pencapaian pelajar dalam pembelajaran matematik
topic H Social Sciences (General)
work_keys_str_mv AT rozalinuraqilah kesanpembelajaranberasaskaninkuiridenganintegrasivideoterhadappencapaianpelajardalampembelajaranmatematik
AT abdhalimnoordayana kesanpembelajaranberasaskaninkuiridenganintegrasivideoterhadappencapaianpelajardalampembelajaranmatematik