Transformasi persekitaran sekolah melalui permuafakatan sekolah dan komuniti luar bandar

Sekolah luar bandar yang terletak di kawasan pedalaman sering dikaitkan dengan kemunduran pendidikan disebabkan pelbagai kekurangan kemudahan. Namun, di sebalik kekurangan tersebut, sekolah luar bandar boleh berjaya melaksanakan tranformasi sekolah melalui permuafakatan antara sekolah dan komuniti....

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Andin, Christina, Ambotang, Abdul Said, Kamin, Yusri, Hamzah, Rohana
Format: Article
Published: Universiti Kebangsaan Malaysia 2019
Subjects:
_version_ 1796864475207303168
author Andin, Christina
Ambotang, Abdul Said
Kamin, Yusri
Hamzah, Rohana
author_facet Andin, Christina
Ambotang, Abdul Said
Kamin, Yusri
Hamzah, Rohana
author_sort Andin, Christina
collection ePrints
description Sekolah luar bandar yang terletak di kawasan pedalaman sering dikaitkan dengan kemunduran pendidikan disebabkan pelbagai kekurangan kemudahan. Namun, di sebalik kekurangan tersebut, sekolah luar bandar boleh berjaya melaksanakan tranformasi sekolah melalui permuafakatan antara sekolah dan komuniti. Oleh yang demikian, kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti strategi, impak dan faktor kejayaan program transformasi persekitaran sekolah melalui konsep permuafakatan antara sekolah dan komuniti. Kajian menggunakan kaedah kualitatif dengan pendekatan kajian kes di sebuah sekolah pedalaman Sabah. Data diperoleh melalui dokumentasi, pemerhatian dan temu bual dengan guru besar dan empat orang guru. Temu bual berkelompok juga dilaksanakan iaitu melibatkan lima orang ahli komuniti dan lima orang murid. Hasil kajian menunjukkan aktiviti mendekati komuniti, serta pelaksanaan yang sistematik merupakan dua strategi menyumbang kepada kejayaan program. Impak utama program termasuklah keceriaan persekitaran sekolah, mengeratkan perhubugan antara sekolah dan komuniti dan meningkatkan minat murid hadir ke sekolah. Faktor utama yang menyokong kejayaan permuafakatan sekolah dan komuniti ini adalah kepimpinan guru besar. Latar belakang kepimpinan sekolah terutamanya guru besar perlu dipertimbangkan untuk bertugas ke kawasan pendalaman yang masyarakatnya mempunyai budaya tersendiri. Jalinan kerjasama erat antara sekolah dan komuniti mampu membawa perubahan kepada pembangunan sekolah luar bandar.
first_indexed 2024-03-05T20:42:26Z
format Article
id utm.eprints-87606
institution Universiti Teknologi Malaysia - ePrints
last_indexed 2024-03-05T20:42:26Z
publishDate 2019
publisher Universiti Kebangsaan Malaysia
record_format dspace
spelling utm.eprints-876062020-11-30T09:06:14Z http://eprints.utm.my/87606/ Transformasi persekitaran sekolah melalui permuafakatan sekolah dan komuniti luar bandar Andin, Christina Ambotang, Abdul Said Kamin, Yusri Hamzah, Rohana H Social Sciences (General) Sekolah luar bandar yang terletak di kawasan pedalaman sering dikaitkan dengan kemunduran pendidikan disebabkan pelbagai kekurangan kemudahan. Namun, di sebalik kekurangan tersebut, sekolah luar bandar boleh berjaya melaksanakan tranformasi sekolah melalui permuafakatan antara sekolah dan komuniti. Oleh yang demikian, kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti strategi, impak dan faktor kejayaan program transformasi persekitaran sekolah melalui konsep permuafakatan antara sekolah dan komuniti. Kajian menggunakan kaedah kualitatif dengan pendekatan kajian kes di sebuah sekolah pedalaman Sabah. Data diperoleh melalui dokumentasi, pemerhatian dan temu bual dengan guru besar dan empat orang guru. Temu bual berkelompok juga dilaksanakan iaitu melibatkan lima orang ahli komuniti dan lima orang murid. Hasil kajian menunjukkan aktiviti mendekati komuniti, serta pelaksanaan yang sistematik merupakan dua strategi menyumbang kepada kejayaan program. Impak utama program termasuklah keceriaan persekitaran sekolah, mengeratkan perhubugan antara sekolah dan komuniti dan meningkatkan minat murid hadir ke sekolah. Faktor utama yang menyokong kejayaan permuafakatan sekolah dan komuniti ini adalah kepimpinan guru besar. Latar belakang kepimpinan sekolah terutamanya guru besar perlu dipertimbangkan untuk bertugas ke kawasan pendalaman yang masyarakatnya mempunyai budaya tersendiri. Jalinan kerjasama erat antara sekolah dan komuniti mampu membawa perubahan kepada pembangunan sekolah luar bandar. Universiti Kebangsaan Malaysia 2019 Article PeerReviewed Andin, Christina and Ambotang, Abdul Said and Kamin, Yusri and Hamzah, Rohana (2019) Transformasi persekitaran sekolah melalui permuafakatan sekolah dan komuniti luar bandar. Geografia Malaysian Journal of Society and Spaceissue, 15 (2). pp. 84-101. ISSN 2682-7727 http://dx.doi.org/10.17576/geo-2019-1502-07
spellingShingle H Social Sciences (General)
Andin, Christina
Ambotang, Abdul Said
Kamin, Yusri
Hamzah, Rohana
Transformasi persekitaran sekolah melalui permuafakatan sekolah dan komuniti luar bandar
title Transformasi persekitaran sekolah melalui permuafakatan sekolah dan komuniti luar bandar
title_full Transformasi persekitaran sekolah melalui permuafakatan sekolah dan komuniti luar bandar
title_fullStr Transformasi persekitaran sekolah melalui permuafakatan sekolah dan komuniti luar bandar
title_full_unstemmed Transformasi persekitaran sekolah melalui permuafakatan sekolah dan komuniti luar bandar
title_short Transformasi persekitaran sekolah melalui permuafakatan sekolah dan komuniti luar bandar
title_sort transformasi persekitaran sekolah melalui permuafakatan sekolah dan komuniti luar bandar
topic H Social Sciences (General)
work_keys_str_mv AT andinchristina transformasipersekitaransekolahmelaluipermuafakatansekolahdankomunitiluarbandar
AT ambotangabdulsaid transformasipersekitaransekolahmelaluipermuafakatansekolahdankomunitiluarbandar
AT kaminyusri transformasipersekitaransekolahmelaluipermuafakatansekolahdankomunitiluarbandar
AT hamzahrohana transformasipersekitaransekolahmelaluipermuafakatansekolahdankomunitiluarbandar