Konsepsi pengajaran pensyarah dan hubungannya dengan persekitaran pengajaran pensyarah

Kualiti pengajaran telah menjadi salah satu agenda penting bagi universiti di dunia. Pengajaran yang baik dan berkualiti bukan hanya menjadi tanggungjawab pensyarah, malah ia menjadi kritikal dalam menentukan kredibiliti sesebuah universiti. Salah satu daripada konsep yang penting dalam proses dan a...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Sihes, Ahmad Johari, Sidin, Zaitun
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit UTM Press 2008
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/8830/3/AhmadJohariSihes2008_KonsepsiPengajaranPensyarahdanHubungannya.pdf
_version_ 1796854463114248192
author Sihes, Ahmad Johari
Sidin, Zaitun
author_facet Sihes, Ahmad Johari
Sidin, Zaitun
author_sort Sihes, Ahmad Johari
collection ePrints
description Kualiti pengajaran telah menjadi salah satu agenda penting bagi universiti di dunia. Pengajaran yang baik dan berkualiti bukan hanya menjadi tanggungjawab pensyarah, malah ia menjadi kritikal dalam menentukan kredibiliti sesebuah universiti. Salah satu daripada konsep yang penting dalam proses dan aktiviti pengajaran ialah konsepsi pengajaran. Konsepsi pengajaran menjadi dasar dalam memotivasikan tindakan pensyarah semasa pengajaran dalam kelas dan juga di luar kelas. Konsepsi pengajaran seseorang pensyarah merupakan satu ‘model’ dalam mindanya berkenaan amalan, konteks dan tujuan mengajar yang mempengaruhi perancangan, membuat keputusan dan tindakan mereka. Persoalan yang dikaji dalam artikel ini ialah apakah konsepsi pengajaran dan persepsi persekitaran pengajaran pensyarah, serta bagaimanakah hubungan antara kedua-duanya. Seramai 313 orang pensyarah daripada Universiti Teknologi Malaysia terlibat dalam kajian ini. Data diperolehi menggunakan soal selidik Lecturer’s Conception of Teaching and Learning dan Perception of Teaching Environment. Keputusan menunjukkan kebanyakan pensyarah lebih cenderung kepada konsepsi pengajaran orientasi memudahkan pembelajaran berbanding orientasi pemindahan ilmu pengetahuan, serta mempunyai persepsi yang positif terhadap persekitaran pengajaran mereka.
first_indexed 2024-03-05T18:14:26Z
format Article
id utm.eprints-8830
institution Universiti Teknologi Malaysia - ePrints
language English
last_indexed 2024-03-05T18:14:26Z
publishDate 2008
publisher Penerbit UTM Press
record_format dspace
spelling utm.eprints-88302017-02-21T06:49:00Z http://eprints.utm.my/8830/ Konsepsi pengajaran pensyarah dan hubungannya dengan persekitaran pengajaran pensyarah Sihes, Ahmad Johari Sidin, Zaitun L Education (General) Kualiti pengajaran telah menjadi salah satu agenda penting bagi universiti di dunia. Pengajaran yang baik dan berkualiti bukan hanya menjadi tanggungjawab pensyarah, malah ia menjadi kritikal dalam menentukan kredibiliti sesebuah universiti. Salah satu daripada konsep yang penting dalam proses dan aktiviti pengajaran ialah konsepsi pengajaran. Konsepsi pengajaran menjadi dasar dalam memotivasikan tindakan pensyarah semasa pengajaran dalam kelas dan juga di luar kelas. Konsepsi pengajaran seseorang pensyarah merupakan satu ‘model’ dalam mindanya berkenaan amalan, konteks dan tujuan mengajar yang mempengaruhi perancangan, membuat keputusan dan tindakan mereka. Persoalan yang dikaji dalam artikel ini ialah apakah konsepsi pengajaran dan persepsi persekitaran pengajaran pensyarah, serta bagaimanakah hubungan antara kedua-duanya. Seramai 313 orang pensyarah daripada Universiti Teknologi Malaysia terlibat dalam kajian ini. Data diperolehi menggunakan soal selidik Lecturer’s Conception of Teaching and Learning dan Perception of Teaching Environment. Keputusan menunjukkan kebanyakan pensyarah lebih cenderung kepada konsepsi pengajaran orientasi memudahkan pembelajaran berbanding orientasi pemindahan ilmu pengetahuan, serta mempunyai persepsi yang positif terhadap persekitaran pengajaran mereka. Penerbit UTM Press 2008-06 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/8830/3/AhmadJohariSihes2008_KonsepsiPengajaranPensyarahdanHubungannya.pdf Sihes, Ahmad Johari and Sidin, Zaitun (2008) Konsepsi pengajaran pensyarah dan hubungannya dengan persekitaran pengajaran pensyarah. Jurnal Teknologi E (48E). pp. 141-159. ISSN 0127-9696 http://www.penerbit.utm.my/onlinejournal/48/E/JT48E10.pdf
spellingShingle L Education (General)
Sihes, Ahmad Johari
Sidin, Zaitun
Konsepsi pengajaran pensyarah dan hubungannya dengan persekitaran pengajaran pensyarah
title Konsepsi pengajaran pensyarah dan hubungannya dengan persekitaran pengajaran pensyarah
title_full Konsepsi pengajaran pensyarah dan hubungannya dengan persekitaran pengajaran pensyarah
title_fullStr Konsepsi pengajaran pensyarah dan hubungannya dengan persekitaran pengajaran pensyarah
title_full_unstemmed Konsepsi pengajaran pensyarah dan hubungannya dengan persekitaran pengajaran pensyarah
title_short Konsepsi pengajaran pensyarah dan hubungannya dengan persekitaran pengajaran pensyarah
title_sort konsepsi pengajaran pensyarah dan hubungannya dengan persekitaran pengajaran pensyarah
topic L Education (General)
url http://eprints.utm.my/8830/3/AhmadJohariSihes2008_KonsepsiPengajaranPensyarahdanHubungannya.pdf
work_keys_str_mv AT sihesahmadjohari konsepsipengajaranpensyarahdanhubungannyadenganpersekitaranpengajaranpensyarah
AT sidinzaitun konsepsipengajaranpensyarahdanhubungannyadenganpersekitaranpengajaranpensyarah