Kekongruenan personaliti-persekitaran kursus dan hubungannya dengan pencapaian akademik di kalangan pelajar UTM
Kajian ini telah dilaksanakan ke atas pelajar tahun satu kursus Sarjana Muda Sains (Pembangunan Sumber Manusia), Fakulti Pengurusan dan Pembangunan Sumber Manusia, semester dua, sesi 2006/2007, UTM Skudai. Seramai 90 orang pelajar telah dipilih secara rawak sebagai sampel kajian. Antara objektif kaj...
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Published: |
Fakulti Pengurusan & Pembangunan Sumber Manusia
2008
|
Subjects: |
_version_ | 1796854466789507072 |
---|---|
author | Mahfar, Mastura Mad Shah, Ishak Abdul Kadir, Hamdan |
author_facet | Mahfar, Mastura Mad Shah, Ishak Abdul Kadir, Hamdan |
author_sort | Mahfar, Mastura |
collection | ePrints |
description | Kajian ini telah dilaksanakan ke atas pelajar tahun satu kursus Sarjana Muda Sains (Pembangunan Sumber Manusia), Fakulti Pengurusan dan Pembangunan Sumber Manusia, semester dua, sesi 2006/2007, UTM Skudai. Seramai 90 orang pelajar telah dipilih secara rawak sebagai sampel kajian. Antara objektif kajian ini termasuk mengenalpasti pola personaliti-persekitaran kursus dan tahap darjah kongruen di kalangan pelajar dan mengenalpasti hubungan antara pencapaian akademik dengan darjah kongruen personalitipersekitaran kursus. Alat kajian Self-Directed Search (SDS)-Form Easy (Versi terjemahan Amla, 1984) telah digunakan bagi mengenalpasti pola personaliti-persekitaran pelajar. Tahap darjah kongruen personaliti-persekitaran kursus pula telah ditentukan dengan menggunakan Indeks Kongruen Iachan. Kaedah analisis deskriptif yang digunakan ialah kekerapan, peratusan dan min skor. Korelasi Pearson ‘r’ digunakan dalam analisis inferensi bagi menjawab hipotesis kajian. Dapatan kajian menunjukkan bahawa kod tiga huruf pelajar ialah SEA dan mempunyai tahap darjah kongruen iaitu padanan yang baik dengan kod tiga huruf Holland. Selain itu, tidak terdapat hubungan signifikan antara pencapaian akademik dengan darjah kongruen personaliti-persekitaran kursus di kalangan pelajar kajian. Secara keseluruhannya, walaupun tidak terdapat hubungan antara pencapaian akademik dengan darjah kongruen personaliti-persekitaran kursus pelajar, namun dapatan kajian ini telah membantu dalam mengenalpasti pola personaliti-persekitaran kursus dan tahap darjah kongruen di kalangan pelajar kajian. |
first_indexed | 2024-03-05T18:14:30Z |
format | Article |
id | utm.eprints-8955 |
institution | Universiti Teknologi Malaysia - ePrints |
last_indexed | 2024-03-05T18:14:30Z |
publishDate | 2008 |
publisher | Fakulti Pengurusan & Pembangunan Sumber Manusia |
record_format | dspace |
spelling | utm.eprints-89552018-03-07T21:06:02Z http://eprints.utm.my/8955/ Kekongruenan personaliti-persekitaran kursus dan hubungannya dengan pencapaian akademik di kalangan pelajar UTM Mahfar, Mastura Mad Shah, Ishak Abdul Kadir, Hamdan H Social Sciences (General) Kajian ini telah dilaksanakan ke atas pelajar tahun satu kursus Sarjana Muda Sains (Pembangunan Sumber Manusia), Fakulti Pengurusan dan Pembangunan Sumber Manusia, semester dua, sesi 2006/2007, UTM Skudai. Seramai 90 orang pelajar telah dipilih secara rawak sebagai sampel kajian. Antara objektif kajian ini termasuk mengenalpasti pola personaliti-persekitaran kursus dan tahap darjah kongruen di kalangan pelajar dan mengenalpasti hubungan antara pencapaian akademik dengan darjah kongruen personalitipersekitaran kursus. Alat kajian Self-Directed Search (SDS)-Form Easy (Versi terjemahan Amla, 1984) telah digunakan bagi mengenalpasti pola personaliti-persekitaran pelajar. Tahap darjah kongruen personaliti-persekitaran kursus pula telah ditentukan dengan menggunakan Indeks Kongruen Iachan. Kaedah analisis deskriptif yang digunakan ialah kekerapan, peratusan dan min skor. Korelasi Pearson ‘r’ digunakan dalam analisis inferensi bagi menjawab hipotesis kajian. Dapatan kajian menunjukkan bahawa kod tiga huruf pelajar ialah SEA dan mempunyai tahap darjah kongruen iaitu padanan yang baik dengan kod tiga huruf Holland. Selain itu, tidak terdapat hubungan signifikan antara pencapaian akademik dengan darjah kongruen personaliti-persekitaran kursus di kalangan pelajar kajian. Secara keseluruhannya, walaupun tidak terdapat hubungan antara pencapaian akademik dengan darjah kongruen personaliti-persekitaran kursus pelajar, namun dapatan kajian ini telah membantu dalam mengenalpasti pola personaliti-persekitaran kursus dan tahap darjah kongruen di kalangan pelajar kajian. Fakulti Pengurusan & Pembangunan Sumber Manusia 2008 Article PeerReviewed Mahfar, Mastura and Mad Shah, Ishak and Abdul Kadir, Hamdan (2008) Kekongruenan personaliti-persekitaran kursus dan hubungannya dengan pencapaian akademik di kalangan pelajar UTM. Jurnal Kemanusiaan (12). pp. 23-32. ISSN 1675-1030 http://www.fppsm.utm.my/files/Jurnal/JK12/1203.pdf |
spellingShingle | H Social Sciences (General) Mahfar, Mastura Mad Shah, Ishak Abdul Kadir, Hamdan Kekongruenan personaliti-persekitaran kursus dan hubungannya dengan pencapaian akademik di kalangan pelajar UTM |
title | Kekongruenan personaliti-persekitaran kursus dan hubungannya dengan pencapaian akademik di kalangan pelajar UTM |
title_full | Kekongruenan personaliti-persekitaran kursus dan hubungannya dengan pencapaian akademik di kalangan pelajar UTM |
title_fullStr | Kekongruenan personaliti-persekitaran kursus dan hubungannya dengan pencapaian akademik di kalangan pelajar UTM |
title_full_unstemmed | Kekongruenan personaliti-persekitaran kursus dan hubungannya dengan pencapaian akademik di kalangan pelajar UTM |
title_short | Kekongruenan personaliti-persekitaran kursus dan hubungannya dengan pencapaian akademik di kalangan pelajar UTM |
title_sort | kekongruenan personaliti persekitaran kursus dan hubungannya dengan pencapaian akademik di kalangan pelajar utm |
topic | H Social Sciences (General) |
work_keys_str_mv | AT mahfarmastura kekongruenanpersonalitipersekitarankursusdanhubungannyadenganpencapaianakademikdikalanganpelajarutm AT madshahishak kekongruenanpersonalitipersekitarankursusdanhubungannyadenganpencapaianakademikdikalanganpelajarutm AT abdulkadirhamdan kekongruenanpersonalitipersekitarankursusdanhubungannyadenganpencapaianakademikdikalanganpelajarutm |