Kekongruenan personaliti-persekitaran kursus dan hubungannya dengan pencapaian akademik di kalangan pelajar UTM

Kajian ini telah dilaksanakan ke atas pelajar tahun satu kursus Sarjana Muda Sains (Pembangunan Sumber Manusia), Fakulti Pengurusan dan Pembangunan Sumber Manusia, semester dua, sesi 2006/2007, UTM Skudai. Seramai 90 orang pelajar telah dipilih secara rawak sebagai sampel kajian. Antara objektif kaj...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Mahfar, Mastura, Mad Shah, Ishak, Abdul Kadir, Hamdan
Format: Article
Published: Fakulti Pengurusan & Pembangunan Sumber Manusia 2008
Subjects:
_version_ 1796854466789507072
author Mahfar, Mastura
Mad Shah, Ishak
Abdul Kadir, Hamdan
author_facet Mahfar, Mastura
Mad Shah, Ishak
Abdul Kadir, Hamdan
author_sort Mahfar, Mastura
collection ePrints
description Kajian ini telah dilaksanakan ke atas pelajar tahun satu kursus Sarjana Muda Sains (Pembangunan Sumber Manusia), Fakulti Pengurusan dan Pembangunan Sumber Manusia, semester dua, sesi 2006/2007, UTM Skudai. Seramai 90 orang pelajar telah dipilih secara rawak sebagai sampel kajian. Antara objektif kajian ini termasuk mengenalpasti pola personaliti-persekitaran kursus dan tahap darjah kongruen di kalangan pelajar dan mengenalpasti hubungan antara pencapaian akademik dengan darjah kongruen personalitipersekitaran kursus. Alat kajian Self-Directed Search (SDS)-Form Easy (Versi terjemahan Amla, 1984) telah digunakan bagi mengenalpasti pola personaliti-persekitaran pelajar. Tahap darjah kongruen personaliti-persekitaran kursus pula telah ditentukan dengan menggunakan Indeks Kongruen Iachan. Kaedah analisis deskriptif yang digunakan ialah kekerapan, peratusan dan min skor. Korelasi Pearson ‘r’ digunakan dalam analisis inferensi bagi menjawab hipotesis kajian. Dapatan kajian menunjukkan bahawa kod tiga huruf pelajar ialah SEA dan mempunyai tahap darjah kongruen iaitu padanan yang baik dengan kod tiga huruf Holland. Selain itu, tidak terdapat hubungan signifikan antara pencapaian akademik dengan darjah kongruen personaliti-persekitaran kursus di kalangan pelajar kajian. Secara keseluruhannya, walaupun tidak terdapat hubungan antara pencapaian akademik dengan darjah kongruen personaliti-persekitaran kursus pelajar, namun dapatan kajian ini telah membantu dalam mengenalpasti pola personaliti-persekitaran kursus dan tahap darjah kongruen di kalangan pelajar kajian.
first_indexed 2024-03-05T18:14:30Z
format Article
id utm.eprints-8955
institution Universiti Teknologi Malaysia - ePrints
last_indexed 2024-03-05T18:14:30Z
publishDate 2008
publisher Fakulti Pengurusan & Pembangunan Sumber Manusia
record_format dspace
spelling utm.eprints-89552018-03-07T21:06:02Z http://eprints.utm.my/8955/ Kekongruenan personaliti-persekitaran kursus dan hubungannya dengan pencapaian akademik di kalangan pelajar UTM Mahfar, Mastura Mad Shah, Ishak Abdul Kadir, Hamdan H Social Sciences (General) Kajian ini telah dilaksanakan ke atas pelajar tahun satu kursus Sarjana Muda Sains (Pembangunan Sumber Manusia), Fakulti Pengurusan dan Pembangunan Sumber Manusia, semester dua, sesi 2006/2007, UTM Skudai. Seramai 90 orang pelajar telah dipilih secara rawak sebagai sampel kajian. Antara objektif kajian ini termasuk mengenalpasti pola personaliti-persekitaran kursus dan tahap darjah kongruen di kalangan pelajar dan mengenalpasti hubungan antara pencapaian akademik dengan darjah kongruen personalitipersekitaran kursus. Alat kajian Self-Directed Search (SDS)-Form Easy (Versi terjemahan Amla, 1984) telah digunakan bagi mengenalpasti pola personaliti-persekitaran pelajar. Tahap darjah kongruen personaliti-persekitaran kursus pula telah ditentukan dengan menggunakan Indeks Kongruen Iachan. Kaedah analisis deskriptif yang digunakan ialah kekerapan, peratusan dan min skor. Korelasi Pearson ‘r’ digunakan dalam analisis inferensi bagi menjawab hipotesis kajian. Dapatan kajian menunjukkan bahawa kod tiga huruf pelajar ialah SEA dan mempunyai tahap darjah kongruen iaitu padanan yang baik dengan kod tiga huruf Holland. Selain itu, tidak terdapat hubungan signifikan antara pencapaian akademik dengan darjah kongruen personaliti-persekitaran kursus di kalangan pelajar kajian. Secara keseluruhannya, walaupun tidak terdapat hubungan antara pencapaian akademik dengan darjah kongruen personaliti-persekitaran kursus pelajar, namun dapatan kajian ini telah membantu dalam mengenalpasti pola personaliti-persekitaran kursus dan tahap darjah kongruen di kalangan pelajar kajian. Fakulti Pengurusan & Pembangunan Sumber Manusia 2008 Article PeerReviewed Mahfar, Mastura and Mad Shah, Ishak and Abdul Kadir, Hamdan (2008) Kekongruenan personaliti-persekitaran kursus dan hubungannya dengan pencapaian akademik di kalangan pelajar UTM. Jurnal Kemanusiaan (12). pp. 23-32. ISSN 1675-1030 http://www.fppsm.utm.my/files/Jurnal/JK12/1203.pdf
spellingShingle H Social Sciences (General)
Mahfar, Mastura
Mad Shah, Ishak
Abdul Kadir, Hamdan
Kekongruenan personaliti-persekitaran kursus dan hubungannya dengan pencapaian akademik di kalangan pelajar UTM
title Kekongruenan personaliti-persekitaran kursus dan hubungannya dengan pencapaian akademik di kalangan pelajar UTM
title_full Kekongruenan personaliti-persekitaran kursus dan hubungannya dengan pencapaian akademik di kalangan pelajar UTM
title_fullStr Kekongruenan personaliti-persekitaran kursus dan hubungannya dengan pencapaian akademik di kalangan pelajar UTM
title_full_unstemmed Kekongruenan personaliti-persekitaran kursus dan hubungannya dengan pencapaian akademik di kalangan pelajar UTM
title_short Kekongruenan personaliti-persekitaran kursus dan hubungannya dengan pencapaian akademik di kalangan pelajar UTM
title_sort kekongruenan personaliti persekitaran kursus dan hubungannya dengan pencapaian akademik di kalangan pelajar utm
topic H Social Sciences (General)
work_keys_str_mv AT mahfarmastura kekongruenanpersonalitipersekitarankursusdanhubungannyadenganpencapaianakademikdikalanganpelajarutm
AT madshahishak kekongruenanpersonalitipersekitarankursusdanhubungannyadenganpencapaianakademikdikalanganpelajarutm
AT abdulkadirhamdan kekongruenanpersonalitipersekitarankursusdanhubungannyadenganpencapaianakademikdikalanganpelajarutm