Kaedah petak sifir : kajian perbandingan matematik tahun 4 dalam penguasaan fakta asas darab

Pendaraban atau operasi kira darab merupakan salah satu kemahiran asas matematik. Kemahiran operasi darab ini penting untuk pembelajaran matematik yang lebih tinggi. Kajian ini merupakan kajian tinjauan untuk melihat keberkesanan kaedah petak sifir dalam proses pembelajaran fakta asas darab matemati...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Abu Bakar, Zainudin, Mat Jalil, Mohd. Rashidi
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit UTM Press 2007
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/9274/1/ZainudinAbuBakar2007_KaedahPetakSifirKajianPerbandinganMatematikTahun4.pdf
_version_ 1825910298578518016
author Abu Bakar, Zainudin
Mat Jalil, Mohd. Rashidi
author_facet Abu Bakar, Zainudin
Mat Jalil, Mohd. Rashidi
author_sort Abu Bakar, Zainudin
collection ePrints
description Pendaraban atau operasi kira darab merupakan salah satu kemahiran asas matematik. Kemahiran operasi darab ini penting untuk pembelajaran matematik yang lebih tinggi. Kajian ini merupakan kajian tinjauan untuk melihat keberkesanan kaedah petak sifir dalam proses pembelajaran fakta asas darab matematik tahun 4. Dua pendekatan pengajaran telah digunakan sebagai perbandingan iaitu kaedah pengajaran tradisional yang berasaskan hafalan dan kaedah petak sifir yang menggunakan petak-petak tertentu berasaskan sifir satu hingga sembilan. Dua sekolah telah terlibat dalam kajian ini iaitu SK LKTP Tenggaroh 1 dan SK LKTP Tenggaroh 2. Kedua-duanya berada dalam daerah Mersing, Johor. Kelas pertama daripada kedua-dua buah sekolah telah dipilih sebagai sampel kajian. Kumpulan pelajar seramai 25 orang SK LKTP Tenggaroh I diajar dengan menggunakan kaedah petak sifir manakala 25 orang lagi daripada SK LKTP Tenggaroh 2 diajar dengan menggunakan kaedah tradisional (hafalan). Ujian pra dan ujian ujian pos telah diberikan dan markah direkodkan. Soalan ujian pra dan pos dibina berasaskan kepada topik kira darab tahun 4 Kementerian Pendidikan Malaysia. Hasil kajian mendapati bahawa terdapat perbezaan pencapaian antara kedua-dua kumpulan pelajar. Kumpulan pelajar yang diajar menggunakan kaeadah petak sifir teJah menunjukkan peratus peningkatan yang tinggi iaitu 42.96% berbanding kaedah tradisional iaitu 19.68%. Dapatan ini menunjukkan bahawa kaedah petak sifir lebih berkesan dalam proses pembelajaran asas darab matematik tahun 4. Bcberapa cadangan dan penambahbaikan dalam pengajaran fakta asas darab juga dibincangkan.
first_indexed 2024-03-05T18:15:01Z
format Article
id utm.eprints-9274
institution Universiti Teknologi Malaysia - ePrints
language English
last_indexed 2024-03-05T18:15:01Z
publishDate 2007
publisher Penerbit UTM Press
record_format dspace
spelling utm.eprints-92742018-11-29T07:34:41Z http://eprints.utm.my/9274/ Kaedah petak sifir : kajian perbandingan matematik tahun 4 dalam penguasaan fakta asas darab Abu Bakar, Zainudin Mat Jalil, Mohd. Rashidi LB1501 Primary Education QA Mathematics Pendaraban atau operasi kira darab merupakan salah satu kemahiran asas matematik. Kemahiran operasi darab ini penting untuk pembelajaran matematik yang lebih tinggi. Kajian ini merupakan kajian tinjauan untuk melihat keberkesanan kaedah petak sifir dalam proses pembelajaran fakta asas darab matematik tahun 4. Dua pendekatan pengajaran telah digunakan sebagai perbandingan iaitu kaedah pengajaran tradisional yang berasaskan hafalan dan kaedah petak sifir yang menggunakan petak-petak tertentu berasaskan sifir satu hingga sembilan. Dua sekolah telah terlibat dalam kajian ini iaitu SK LKTP Tenggaroh 1 dan SK LKTP Tenggaroh 2. Kedua-duanya berada dalam daerah Mersing, Johor. Kelas pertama daripada kedua-dua buah sekolah telah dipilih sebagai sampel kajian. Kumpulan pelajar seramai 25 orang SK LKTP Tenggaroh I diajar dengan menggunakan kaedah petak sifir manakala 25 orang lagi daripada SK LKTP Tenggaroh 2 diajar dengan menggunakan kaedah tradisional (hafalan). Ujian pra dan ujian ujian pos telah diberikan dan markah direkodkan. Soalan ujian pra dan pos dibina berasaskan kepada topik kira darab tahun 4 Kementerian Pendidikan Malaysia. Hasil kajian mendapati bahawa terdapat perbezaan pencapaian antara kedua-dua kumpulan pelajar. Kumpulan pelajar yang diajar menggunakan kaeadah petak sifir teJah menunjukkan peratus peningkatan yang tinggi iaitu 42.96% berbanding kaedah tradisional iaitu 19.68%. Dapatan ini menunjukkan bahawa kaedah petak sifir lebih berkesan dalam proses pembelajaran asas darab matematik tahun 4. Bcberapa cadangan dan penambahbaikan dalam pengajaran fakta asas darab juga dibincangkan. Penerbit UTM Press 2007-10 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/9274/1/ZainudinAbuBakar2007_KaedahPetakSifirKajianPerbandinganMatematikTahun4.pdf Abu Bakar, Zainudin and Mat Jalil, Mohd. Rashidi (2007) Kaedah petak sifir : kajian perbandingan matematik tahun 4 dalam penguasaan fakta asas darab. Jurnal Pendidikan Universiti Teknologi Malaysia, 12 . pp. 91-98. ISSN 1394-1801
spellingShingle LB1501 Primary Education
QA Mathematics
Abu Bakar, Zainudin
Mat Jalil, Mohd. Rashidi
Kaedah petak sifir : kajian perbandingan matematik tahun 4 dalam penguasaan fakta asas darab
title Kaedah petak sifir : kajian perbandingan matematik tahun 4 dalam penguasaan fakta asas darab
title_full Kaedah petak sifir : kajian perbandingan matematik tahun 4 dalam penguasaan fakta asas darab
title_fullStr Kaedah petak sifir : kajian perbandingan matematik tahun 4 dalam penguasaan fakta asas darab
title_full_unstemmed Kaedah petak sifir : kajian perbandingan matematik tahun 4 dalam penguasaan fakta asas darab
title_short Kaedah petak sifir : kajian perbandingan matematik tahun 4 dalam penguasaan fakta asas darab
title_sort kaedah petak sifir kajian perbandingan matematik tahun 4 dalam penguasaan fakta asas darab
topic LB1501 Primary Education
QA Mathematics
url http://eprints.utm.my/9274/1/ZainudinAbuBakar2007_KaedahPetakSifirKajianPerbandinganMatematikTahun4.pdf
work_keys_str_mv AT abubakarzainudin kaedahpetaksifirkajianperbandinganmatematiktahun4dalampenguasaanfaktaasasdarab
AT matjalilmohdrashidi kaedahpetaksifirkajianperbandinganmatematiktahun4dalampenguasaanfaktaasasdarab