Pelaksanaan elemen 4C (creativity, collaborative, communication & critical thinking) dalam kalangan guru pendidikan stem berdasarkan model PTPK (pengetahuan teknologi pedagogi kandungan)

Kajian ini bertujuan untuk mengkaji Pengetahuan Teknologi Pedagogi Kandungan (PTPK) di kalangan guru pendidikan STEM dalam melaksanakan elemen 4C iaitu creativity, collaborative, communication & critical thinking. Elemen 4C merupakan ciri-ciri pengajaran dan pembelajaran berteraskan abad ke-21....

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Sini Mohd., Nur Shahirah, Suhairom, Nornazira
Format: Article
Published: Persatuan Pendidikan Teknik dan Vokasional Malaysia (PPTVM) 2019
Subjects:
_version_ 1796866358846160896
author Sini Mohd., Nur Shahirah
Suhairom, Nornazira
author_facet Sini Mohd., Nur Shahirah
Suhairom, Nornazira
author_sort Sini Mohd., Nur Shahirah
collection ePrints
description Kajian ini bertujuan untuk mengkaji Pengetahuan Teknologi Pedagogi Kandungan (PTPK) di kalangan guru pendidikan STEM dalam melaksanakan elemen 4C iaitu creativity, collaborative, communication & critical thinking. Elemen 4C merupakan ciri-ciri pengajaran dan pembelajaran berteraskan abad ke-21. Terdapat lima objektif kajian yang telah dibina bagi keseluruhan penyelidikan ini. Antaranya ialah untuk mengenalpasti Pengetahuan Teknologi Pedagogi Kandungan (PTPK) dalam kalangan guru pendidikan STEM bagi melaksanakan elemen 4C. Kajian ini juga adalah untuk mengenalpasti perbezaan demografi guru pendidikan STEM dari segi jantina, umur dan tempoh pengalaman mengajar dalam melaksanakan elemen 4C berdasarkan model PTPK. Kajian ini menggunakan kaedah kuantitatif dimana instrumen kajian ini adalah berbentuk borang soal selidik dan diedarkan kepada guru pendidikan STEM di sekolah berprestasi tinggi sekitar negeri Pulau Pinang yang terdiri daripada 96 responden. Data analisis bagi kajian ini telah dinilai melalui perisisan SPSS (V22) bagi mendapatkan skor median untuk setiap persoalan kajian dan ujian Mann-whitney dilakukan untuk mengenalpasti perbezaan demografi terhadap aspek yang dikaji. Hasil kajian menunjukkan penguasaan guru pendidikan STEM terhadap PTPK adalah baik. Implikasi kajian ini menunjukkan bahawa PTPK di kalangan guru pendidikan STEM adalah penting dan guru perlu menguasai kesemua komponen PTPK dalam memastikan pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran abad ke-21 dapat dilaksanakan dengan berkesan.
first_indexed 2024-03-05T21:10:57Z
format Article
id utm.eprints-97114
institution Universiti Teknologi Malaysia - ePrints
last_indexed 2024-03-05T21:10:57Z
publishDate 2019
publisher Persatuan Pendidikan Teknik dan Vokasional Malaysia (PPTVM)
record_format dspace
spelling utm.eprints-971142022-09-13T08:16:52Z http://eprints.utm.my/97114/ Pelaksanaan elemen 4C (creativity, collaborative, communication & critical thinking) dalam kalangan guru pendidikan stem berdasarkan model PTPK (pengetahuan teknologi pedagogi kandungan) Sini Mohd., Nur Shahirah Suhairom, Nornazira L Education (General) Kajian ini bertujuan untuk mengkaji Pengetahuan Teknologi Pedagogi Kandungan (PTPK) di kalangan guru pendidikan STEM dalam melaksanakan elemen 4C iaitu creativity, collaborative, communication & critical thinking. Elemen 4C merupakan ciri-ciri pengajaran dan pembelajaran berteraskan abad ke-21. Terdapat lima objektif kajian yang telah dibina bagi keseluruhan penyelidikan ini. Antaranya ialah untuk mengenalpasti Pengetahuan Teknologi Pedagogi Kandungan (PTPK) dalam kalangan guru pendidikan STEM bagi melaksanakan elemen 4C. Kajian ini juga adalah untuk mengenalpasti perbezaan demografi guru pendidikan STEM dari segi jantina, umur dan tempoh pengalaman mengajar dalam melaksanakan elemen 4C berdasarkan model PTPK. Kajian ini menggunakan kaedah kuantitatif dimana instrumen kajian ini adalah berbentuk borang soal selidik dan diedarkan kepada guru pendidikan STEM di sekolah berprestasi tinggi sekitar negeri Pulau Pinang yang terdiri daripada 96 responden. Data analisis bagi kajian ini telah dinilai melalui perisisan SPSS (V22) bagi mendapatkan skor median untuk setiap persoalan kajian dan ujian Mann-whitney dilakukan untuk mengenalpasti perbezaan demografi terhadap aspek yang dikaji. Hasil kajian menunjukkan penguasaan guru pendidikan STEM terhadap PTPK adalah baik. Implikasi kajian ini menunjukkan bahawa PTPK di kalangan guru pendidikan STEM adalah penting dan guru perlu menguasai kesemua komponen PTPK dalam memastikan pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran abad ke-21 dapat dilaksanakan dengan berkesan. Persatuan Pendidikan Teknik dan Vokasional Malaysia (PPTVM) 2019-07 Article PeerReviewed Sini Mohd., Nur Shahirah and Suhairom, Nornazira (2019) Pelaksanaan elemen 4C (creativity, collaborative, communication & critical thinking) dalam kalangan guru pendidikan stem berdasarkan model PTPK (pengetahuan teknologi pedagogi kandungan). Jurnal Persatuan Pendidikan Teknik dan Vokasional Malaysia, 8 (NA). pp. 66-77. ISSN 1985-6652 https://pptvm.files.wordpress.com/2020/04/jurnal-ptvm-jilid-8-1.pdf NA
spellingShingle L Education (General)
Sini Mohd., Nur Shahirah
Suhairom, Nornazira
Pelaksanaan elemen 4C (creativity, collaborative, communication & critical thinking) dalam kalangan guru pendidikan stem berdasarkan model PTPK (pengetahuan teknologi pedagogi kandungan)
title Pelaksanaan elemen 4C (creativity, collaborative, communication & critical thinking) dalam kalangan guru pendidikan stem berdasarkan model PTPK (pengetahuan teknologi pedagogi kandungan)
title_full Pelaksanaan elemen 4C (creativity, collaborative, communication & critical thinking) dalam kalangan guru pendidikan stem berdasarkan model PTPK (pengetahuan teknologi pedagogi kandungan)
title_fullStr Pelaksanaan elemen 4C (creativity, collaborative, communication & critical thinking) dalam kalangan guru pendidikan stem berdasarkan model PTPK (pengetahuan teknologi pedagogi kandungan)
title_full_unstemmed Pelaksanaan elemen 4C (creativity, collaborative, communication & critical thinking) dalam kalangan guru pendidikan stem berdasarkan model PTPK (pengetahuan teknologi pedagogi kandungan)
title_short Pelaksanaan elemen 4C (creativity, collaborative, communication & critical thinking) dalam kalangan guru pendidikan stem berdasarkan model PTPK (pengetahuan teknologi pedagogi kandungan)
title_sort pelaksanaan elemen 4c creativity collaborative communication critical thinking dalam kalangan guru pendidikan stem berdasarkan model ptpk pengetahuan teknologi pedagogi kandungan
topic L Education (General)
work_keys_str_mv AT sinimohdnurshahirah pelaksanaanelemen4ccreativitycollaborativecommunicationcriticalthinkingdalamkalangangurupendidikanstemberdasarkanmodelptpkpengetahuanteknologipedagogikandungan
AT suhairomnornazira pelaksanaanelemen4ccreativitycollaborativecommunicationcriticalthinkingdalamkalangangurupendidikanstemberdasarkanmodelptpkpengetahuanteknologipedagogikandungan