Persepsi pengguna internet di Malaysia semasa pandemik COVID-19

Internet dilihat sebagai alat komunikasi yang telah mempercepatkan, memudahkan perhubungan dan capaian maklumat secara meluas. Semenjak wabak COVID-19 menyerang pada awal tahun 2020 masyarakat hidup dalam perubahan yang berterusan. Perkembangan tahun- tahun terakhir dalam bidang komunikasi, teknolog...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Md. Lukmanul Hakim, Nur Ain, Junaidun, Nur Aisyah, Mohamamd Fadzil, Nurul Syazwani, Mohd. Ishar, Mohamad Izzuan
Format: Article
Published: Secholian Publication 2021
Subjects:
_version_ 1796866372819484672
author Md. Lukmanul Hakim, Nur Ain
Junaidun, Nur Aisyah
Mohamamd Fadzil, Nurul Syazwani
Mohd. Ishar, Mohamad Izzuan
author_facet Md. Lukmanul Hakim, Nur Ain
Junaidun, Nur Aisyah
Mohamamd Fadzil, Nurul Syazwani
Mohd. Ishar, Mohamad Izzuan
author_sort Md. Lukmanul Hakim, Nur Ain
collection ePrints
description Internet dilihat sebagai alat komunikasi yang telah mempercepatkan, memudahkan perhubungan dan capaian maklumat secara meluas. Semenjak wabak COVID-19 menyerang pada awal tahun 2020 masyarakat hidup dalam perubahan yang berterusan. Perkembangan tahun- tahun terakhir dalam bidang komunikasi, teknologi, maklumat dan pemasaran telah menciptakan perubahan baru dalam cara pengguna internet dalam membeli produk dan perkhidmatan tertentu. Kajian yang dijalankan ini merupakan satu kajian deskriptif dimana kajian ini menggunakan reka bentuk kajian kuantitatif dan borang soal selidik sebagai instrumen kajian. Sasaran responden bagi kajian ini adalah pengguna internet di seluruh Malaysia. Selain itu, kajian ini turut memperlihatkan persepsi pengguna internet di Malaysia semasa pandemik COVID-19. Kajian yang dijalankan melalui edaran borang soal selidik secara atas talian kepada pengguna di Malaysia sebagai sasaran kajian. Keputusan daripada kajian tersebut telah menunjukkan persepsi pengguna internet di Malaysia semasa pandemik COVID- 19 menunjukkan bahawa internet merupakan satu keperluan utama dalam menjalankan tugas harian. Berdasarkan soal selidik, 91.3% responden yang menyatakan bahawa mereka sangat setuju bahawa internet merupakan keperluan utama. Walau bagaimanapun, dalam perubahan ini, pelbagai masalah, isu dan kesan akan timbul dalam kalangan individual atau masyarakat di negara ini.
first_indexed 2024-03-05T21:11:10Z
format Article
id utm.eprints-97185
institution Universiti Teknologi Malaysia - ePrints
last_indexed 2024-03-05T21:11:10Z
publishDate 2021
publisher Secholian Publication
record_format dspace
spelling utm.eprints-971852022-09-23T02:48:47Z http://eprints.utm.my/97185/ Persepsi pengguna internet di Malaysia semasa pandemik COVID-19 Md. Lukmanul Hakim, Nur Ain Junaidun, Nur Aisyah Mohamamd Fadzil, Nurul Syazwani Mohd. Ishar, Mohamad Izzuan L Education (General) Internet dilihat sebagai alat komunikasi yang telah mempercepatkan, memudahkan perhubungan dan capaian maklumat secara meluas. Semenjak wabak COVID-19 menyerang pada awal tahun 2020 masyarakat hidup dalam perubahan yang berterusan. Perkembangan tahun- tahun terakhir dalam bidang komunikasi, teknologi, maklumat dan pemasaran telah menciptakan perubahan baru dalam cara pengguna internet dalam membeli produk dan perkhidmatan tertentu. Kajian yang dijalankan ini merupakan satu kajian deskriptif dimana kajian ini menggunakan reka bentuk kajian kuantitatif dan borang soal selidik sebagai instrumen kajian. Sasaran responden bagi kajian ini adalah pengguna internet di seluruh Malaysia. Selain itu, kajian ini turut memperlihatkan persepsi pengguna internet di Malaysia semasa pandemik COVID-19. Kajian yang dijalankan melalui edaran borang soal selidik secara atas talian kepada pengguna di Malaysia sebagai sasaran kajian. Keputusan daripada kajian tersebut telah menunjukkan persepsi pengguna internet di Malaysia semasa pandemik COVID- 19 menunjukkan bahawa internet merupakan satu keperluan utama dalam menjalankan tugas harian. Berdasarkan soal selidik, 91.3% responden yang menyatakan bahawa mereka sangat setuju bahawa internet merupakan keperluan utama. Walau bagaimanapun, dalam perubahan ini, pelbagai masalah, isu dan kesan akan timbul dalam kalangan individual atau masyarakat di negara ini. Secholian Publication 2021-04 Article PeerReviewed Md. Lukmanul Hakim, Nur Ain and Junaidun, Nur Aisyah and Mohamamd Fadzil, Nurul Syazwani and Mohd. Ishar, Mohamad Izzuan (2021) Persepsi pengguna internet di Malaysia semasa pandemik COVID-19. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 6 (4). pp. 117-125. ISSN 2504-8562 http://dx.doi.org/10.47405/mjssh.v6i4.745 DOI:10.47405/mjssh.v6i4.745
spellingShingle L Education (General)
Md. Lukmanul Hakim, Nur Ain
Junaidun, Nur Aisyah
Mohamamd Fadzil, Nurul Syazwani
Mohd. Ishar, Mohamad Izzuan
Persepsi pengguna internet di Malaysia semasa pandemik COVID-19
title Persepsi pengguna internet di Malaysia semasa pandemik COVID-19
title_full Persepsi pengguna internet di Malaysia semasa pandemik COVID-19
title_fullStr Persepsi pengguna internet di Malaysia semasa pandemik COVID-19
title_full_unstemmed Persepsi pengguna internet di Malaysia semasa pandemik COVID-19
title_short Persepsi pengguna internet di Malaysia semasa pandemik COVID-19
title_sort persepsi pengguna internet di malaysia semasa pandemik covid 19
topic L Education (General)
work_keys_str_mv AT mdlukmanulhakimnurain persepsipenggunainternetdimalaysiasemasapandemikcovid19
AT junaidunnuraisyah persepsipenggunainternetdimalaysiasemasapandemikcovid19
AT mohamamdfadzilnurulsyazwani persepsipenggunainternetdimalaysiasemasapandemikcovid19
AT mohdisharmohamadizzuan persepsipenggunainternetdimalaysiasemasapandemikcovid19