Strategi pemasaran dalam pengekalan kadar penghunian kompleks membeli belah semasa pandemik COVID-19

Kehadiran Pandemik COVID-19 telah memberi kesan ke atas ekonomi dunia dalam pelbagai bidang termasuk sektor harta tanah. Persatuan Pusat Beli- Belah Malaysia (PPKM) menganggarkan industri kompleks membeli-belah akan berdepan dengan kerugian melebihi RM750 juta akibat pelaksanaan Perintah Kawalan Per...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Omar, Suraya
Format: Thesis
Language:English
Published: 2022
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/99751/1/SurayaOmarMFABU2022.pdf
_version_ 1796866814726111232
author Omar, Suraya
author_facet Omar, Suraya
author_sort Omar, Suraya
collection ePrints
description Kehadiran Pandemik COVID-19 telah memberi kesan ke atas ekonomi dunia dalam pelbagai bidang termasuk sektor harta tanah. Persatuan Pusat Beli- Belah Malaysia (PPKM) menganggarkan industri kompleks membeli-belah akan berdepan dengan kerugian melebihi RM750 juta akibat pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) selama 14 hari yang bermula pada 18 Mac 2020 sehingga 31 Mac 2020. Kerugian tersebut tidak termasuk jumlah dagangan yang dicatatkan oleh sektor peruncitan. Kajian lepas menyatakan bahawa kadar penghunian dan kadar sewa untuk kompleks membeli-belah dan ruang pejabat terus menurun. Kadar sewa untuk pejabat dan ruang niaga di Lembah Klang sudah mula turun selama empat suku berturut-turut sejak suku ketiga tahun 2020. Berdasarkan Laporan Pasaran Harta 2021, keseluruhannya prestasi kompleks perniagaan terus perlahan dengan merekodkan kadar penghunian 76.3% pada 2021, menurun daripada 77.5% pada 2020. Matlamat kajian ini adalah untuk mengenal pasti kadar penghunian kompleks membeli belah semasa pandemik COVID-19 dan mengenal pasti strategi pemasaran yang digunapakai oleh pengurus bangunan kompleks membeli-belah semasa pandemik COVIC-19. Metodologi kajian adalah berdasarkan pendekatan kualitatif menggunakan analisis frekuensi dan analisis tematik. Borang temu bual semi struktur telah dibangunkan dan temu bual melibatkan 6 orang pengurus kompleks membeli belah yang terpilih. Hasil kajian mendapati konsep strategi pemasaran 4P yang digunapakai oleh pengurus bangunan dapat mengekalkan kadar penghunian terutamanya pemasaran secara dalam talian merupakan satu tindakan yang terbaik ke arah digitalisasi pemasaran semasa dan selepas pandemik. Kajian ini penting dalam membantu pengusaha kompleks membeli belah bagi mewujudkan kesinambungan dan kemampanan sekiranya berlaku sebarang krisis ekonomi pada masa hadapan.
first_indexed 2024-03-05T21:17:50Z
format Thesis
id utm.eprints-99751
institution Universiti Teknologi Malaysia - ePrints
language English
last_indexed 2024-03-05T21:17:50Z
publishDate 2022
record_format dspace
spelling utm.eprints-997512023-03-19T10:30:27Z http://eprints.utm.my/99751/ Strategi pemasaran dalam pengekalan kadar penghunian kompleks membeli belah semasa pandemik COVID-19 Omar, Suraya H Social Sciences (General) Kehadiran Pandemik COVID-19 telah memberi kesan ke atas ekonomi dunia dalam pelbagai bidang termasuk sektor harta tanah. Persatuan Pusat Beli- Belah Malaysia (PPKM) menganggarkan industri kompleks membeli-belah akan berdepan dengan kerugian melebihi RM750 juta akibat pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) selama 14 hari yang bermula pada 18 Mac 2020 sehingga 31 Mac 2020. Kerugian tersebut tidak termasuk jumlah dagangan yang dicatatkan oleh sektor peruncitan. Kajian lepas menyatakan bahawa kadar penghunian dan kadar sewa untuk kompleks membeli-belah dan ruang pejabat terus menurun. Kadar sewa untuk pejabat dan ruang niaga di Lembah Klang sudah mula turun selama empat suku berturut-turut sejak suku ketiga tahun 2020. Berdasarkan Laporan Pasaran Harta 2021, keseluruhannya prestasi kompleks perniagaan terus perlahan dengan merekodkan kadar penghunian 76.3% pada 2021, menurun daripada 77.5% pada 2020. Matlamat kajian ini adalah untuk mengenal pasti kadar penghunian kompleks membeli belah semasa pandemik COVID-19 dan mengenal pasti strategi pemasaran yang digunapakai oleh pengurus bangunan kompleks membeli-belah semasa pandemik COVIC-19. Metodologi kajian adalah berdasarkan pendekatan kualitatif menggunakan analisis frekuensi dan analisis tematik. Borang temu bual semi struktur telah dibangunkan dan temu bual melibatkan 6 orang pengurus kompleks membeli belah yang terpilih. Hasil kajian mendapati konsep strategi pemasaran 4P yang digunapakai oleh pengurus bangunan dapat mengekalkan kadar penghunian terutamanya pemasaran secara dalam talian merupakan satu tindakan yang terbaik ke arah digitalisasi pemasaran semasa dan selepas pandemik. Kajian ini penting dalam membantu pengusaha kompleks membeli belah bagi mewujudkan kesinambungan dan kemampanan sekiranya berlaku sebarang krisis ekonomi pada masa hadapan. 2022 Thesis NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/99751/1/SurayaOmarMFABU2022.pdf Omar, Suraya (2022) Strategi pemasaran dalam pengekalan kadar penghunian kompleks membeli belah semasa pandemik COVID-19. Masters thesis, Universiti Teknologi Malaysia, Faculty of Built Environment & Surveying. http://dms.library.utm.my:8080/vital/access/manager/Repository/vital:149950
spellingShingle H Social Sciences (General)
Omar, Suraya
Strategi pemasaran dalam pengekalan kadar penghunian kompleks membeli belah semasa pandemik COVID-19
title Strategi pemasaran dalam pengekalan kadar penghunian kompleks membeli belah semasa pandemik COVID-19
title_full Strategi pemasaran dalam pengekalan kadar penghunian kompleks membeli belah semasa pandemik COVID-19
title_fullStr Strategi pemasaran dalam pengekalan kadar penghunian kompleks membeli belah semasa pandemik COVID-19
title_full_unstemmed Strategi pemasaran dalam pengekalan kadar penghunian kompleks membeli belah semasa pandemik COVID-19
title_short Strategi pemasaran dalam pengekalan kadar penghunian kompleks membeli belah semasa pandemik COVID-19
title_sort strategi pemasaran dalam pengekalan kadar penghunian kompleks membeli belah semasa pandemik covid 19
topic H Social Sciences (General)
url http://eprints.utm.my/99751/1/SurayaOmarMFABU2022.pdf
work_keys_str_mv AT omarsuraya strategipemasarandalampengekalankadarpenghuniankompleksmembelibelahsemasapandemikcovid19