Pengaruh modal sosial ke atas pencapaian pendidikan: Kelestarian insan dalam pembangunan

Modal sosial merangkumi cara aktor ekonomi berinteraksi dan men uruskan diri mereka untuk menjana pertumbuhan dan pembangunan. Terdapat pertumbuhan bukti melalui definisi Putnam, Coleman dan definisi-definisi lain bahawa modal sosial boleh memberi kesan ke atas lnisl lain bahawa modal sosial boleh...

Olles dieđut

Bibliográfalaš dieđut
Váldodahkki: Yusoff, Noraniza
Materiálatiipa: Conference or Workshop Item
Giella:English
Almmustuhtton: 2014
Fáttát:
Liŋkkat:https://repo.uum.edu.my/id/eprint/11806/1/N1.pdf
_version_ 1825802895971319808
author Yusoff, Noraniza
author_facet Yusoff, Noraniza
author_sort Yusoff, Noraniza
collection UUM
description Modal sosial merangkumi cara aktor ekonomi berinteraksi dan men uruskan diri mereka untuk menjana pertumbuhan dan pembangunan. Terdapat pertumbuhan bukti melalui definisi Putnam, Coleman dan definisi-definisi lain bahawa modal sosial boleh memberi kesan ke atas lnisl lain bahawa modal sosial boleh member1 kesan ke atas hasil pembangunan seperti pertumbuhan ekuiti dan penghapusan kemiskinan.Objektif kajian ini ialah untuk menentukan corak modalsosial dikalangan pelajar sekolah.Corak modal sosial dihubungkaitkan dengan kelestarian insan untuk menggalakkan berlakunya transformasi dalam pembangunan negara.Kaedah kajian yang digunakan ialah pendekatan pragmatisme iaitu campuran pendekatan kuantitatif dan kualitatif dalam pengutipan dan penganalisisan data.Hasil kajian mendapati bahawa pelajar sekolah kajian mempunyai modal sosial kumpulan dan jaringan; dan norma sosial.Ini merupakan satu fenomena yang membolehkan pelajar untuk memainkan peranan dalam penciptaan kesedaran dan Perubahan politik, serta meletakkan negara ke laluan pembangunan mampan bagi masa depan bersama negara Malaysia.Ini selari dengan kandungan kata-kata Aluan Pengerusi dalam Report of the World Commission on Environment and Development: Our Common Future iaitu Suruhanjaya tersebut menuntut usaha bersama dan norma-norma baru tingkah laku di semua peringkat dan dalam ke pentingan semua.Perubahan dalam sikap,nilai-nilai sosial, dan dalam aspirasi yang laporan Suruhanjaya ini menegaskan ialah bergantung pada kempen yang luas dalam pendidikan, perbahasan dan penyertaan awam.Suruhanjaya ini juga menyeru kumpulan Suruhanjaya ini.
first_indexed 2024-07-04T05:48:04Z
format Conference or Workshop Item
id uum-11806
institution Universiti Utara Malaysia
language English
last_indexed 2024-07-04T05:48:04Z
publishDate 2014
record_format eprints
spelling uum-118062014-08-25T07:54:25Z https://repo.uum.edu.my/id/eprint/11806/ Pengaruh modal sosial ke atas pencapaian pendidikan: Kelestarian insan dalam pembangunan Yusoff, Noraniza LB Theory and practice of education Modal sosial merangkumi cara aktor ekonomi berinteraksi dan men uruskan diri mereka untuk menjana pertumbuhan dan pembangunan. Terdapat pertumbuhan bukti melalui definisi Putnam, Coleman dan definisi-definisi lain bahawa modal sosial boleh memberi kesan ke atas lnisl lain bahawa modal sosial boleh member1 kesan ke atas hasil pembangunan seperti pertumbuhan ekuiti dan penghapusan kemiskinan.Objektif kajian ini ialah untuk menentukan corak modalsosial dikalangan pelajar sekolah.Corak modal sosial dihubungkaitkan dengan kelestarian insan untuk menggalakkan berlakunya transformasi dalam pembangunan negara.Kaedah kajian yang digunakan ialah pendekatan pragmatisme iaitu campuran pendekatan kuantitatif dan kualitatif dalam pengutipan dan penganalisisan data.Hasil kajian mendapati bahawa pelajar sekolah kajian mempunyai modal sosial kumpulan dan jaringan; dan norma sosial.Ini merupakan satu fenomena yang membolehkan pelajar untuk memainkan peranan dalam penciptaan kesedaran dan Perubahan politik, serta meletakkan negara ke laluan pembangunan mampan bagi masa depan bersama negara Malaysia.Ini selari dengan kandungan kata-kata Aluan Pengerusi dalam Report of the World Commission on Environment and Development: Our Common Future iaitu Suruhanjaya tersebut menuntut usaha bersama dan norma-norma baru tingkah laku di semua peringkat dan dalam ke pentingan semua.Perubahan dalam sikap,nilai-nilai sosial, dan dalam aspirasi yang laporan Suruhanjaya ini menegaskan ialah bergantung pada kempen yang luas dalam pendidikan, perbahasan dan penyertaan awam.Suruhanjaya ini juga menyeru kumpulan Suruhanjaya ini. 2014-04-09 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en https://repo.uum.edu.my/id/eprint/11806/1/N1.pdf Yusoff, Noraniza (2014) Pengaruh modal sosial ke atas pencapaian pendidikan: Kelestarian insan dalam pembangunan. In: Persidangan Antarabangsa Kelestarian lnsan 2014 (INSAN2014), 9 - 10 April 2014, Batu Pahat, Johor. http://fstpi.uthm.edu.my/insan2014/#.U_royMWSzkY
spellingShingle LB Theory and practice of education
Yusoff, Noraniza
Pengaruh modal sosial ke atas pencapaian pendidikan: Kelestarian insan dalam pembangunan
title Pengaruh modal sosial ke atas pencapaian pendidikan: Kelestarian insan dalam pembangunan
title_full Pengaruh modal sosial ke atas pencapaian pendidikan: Kelestarian insan dalam pembangunan
title_fullStr Pengaruh modal sosial ke atas pencapaian pendidikan: Kelestarian insan dalam pembangunan
title_full_unstemmed Pengaruh modal sosial ke atas pencapaian pendidikan: Kelestarian insan dalam pembangunan
title_short Pengaruh modal sosial ke atas pencapaian pendidikan: Kelestarian insan dalam pembangunan
title_sort pengaruh modal sosial ke atas pencapaian pendidikan kelestarian insan dalam pembangunan
topic LB Theory and practice of education
url https://repo.uum.edu.my/id/eprint/11806/1/N1.pdf
work_keys_str_mv AT yusoffnoraniza pengaruhmodalsosialkeataspencapaianpendidikankelestarianinsandalampembangunan