Pembentukan dan peningkatan kualiti guru di Malaysia
Agenda Transformasi Pendidikan Negara memerlukan kepada pembentukan dan peningkatan kualiti guru di Malaysia menjelang tahun 2020.Guru praperkhidmatan adalah medan utama yang mampu dijadikan penggerak kepada usaha kerajaan dalam melahirkan modal insan berkualiti tinggi selaras dengan Pelan Pembangun...
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Book |
Published: |
Universiti Utara Malaysia Press
2014
|
Subjects: |
_version_ | 1825802960762830848 |
---|---|
author | Don, Yahya Sarkawi, Azizah Daud, Yaakob |
author_facet | Don, Yahya Sarkawi, Azizah Daud, Yaakob |
author_sort | Don, Yahya |
collection | UUM |
description | Agenda Transformasi Pendidikan Negara memerlukan kepada pembentukan dan peningkatan kualiti guru di Malaysia menjelang tahun 2020.Guru praperkhidmatan adalah medan utama yang mampu dijadikan penggerak kepada usaha kerajaan dalam melahirkan modal insan berkualiti tinggi selaras dengan Pelan Pembangunan Pendidikan 2013-2025.Ini kerana guru praperkhidmatan adalah bakal golongan pendidik yang boleh dibentuk melalui aspek kepimpinan dan kredibiliti profesion keguruan ke arah meningkatkan kualiti guru-guru di Malaysia.Buku ini menghuraikan aspek kompetensi profesional yang diambil daripada Standard Guru Malaysia yang dilancarkan pada tahun 2009.Pembentukan dan peningkatan kualiti guru memainkan peranan penting dalam membentuk kepimpinan guru akan datang dan seterusnya melahirkan kualiti modal insan kelas pertama menjelang tahun 2020. |
first_indexed | 2024-07-04T05:49:09Z |
format | Book |
id | uum-12169 |
institution | Universiti Utara Malaysia |
last_indexed | 2024-07-04T05:49:09Z |
publishDate | 2014 |
publisher | Universiti Utara Malaysia Press |
record_format | eprints |
spelling | uum-121692016-05-12T04:20:05Z https://repo.uum.edu.my/id/eprint/12169/ Pembentukan dan peningkatan kualiti guru di Malaysia Don, Yahya Sarkawi, Azizah Daud, Yaakob LB Theory and practice of education Agenda Transformasi Pendidikan Negara memerlukan kepada pembentukan dan peningkatan kualiti guru di Malaysia menjelang tahun 2020.Guru praperkhidmatan adalah medan utama yang mampu dijadikan penggerak kepada usaha kerajaan dalam melahirkan modal insan berkualiti tinggi selaras dengan Pelan Pembangunan Pendidikan 2013-2025.Ini kerana guru praperkhidmatan adalah bakal golongan pendidik yang boleh dibentuk melalui aspek kepimpinan dan kredibiliti profesion keguruan ke arah meningkatkan kualiti guru-guru di Malaysia.Buku ini menghuraikan aspek kompetensi profesional yang diambil daripada Standard Guru Malaysia yang dilancarkan pada tahun 2009.Pembentukan dan peningkatan kualiti guru memainkan peranan penting dalam membentuk kepimpinan guru akan datang dan seterusnya melahirkan kualiti modal insan kelas pertama menjelang tahun 2020. Universiti Utara Malaysia Press 2014 Book PeerReviewed Don, Yahya and Sarkawi, Azizah and Daud, Yaakob (2014) Pembentukan dan peningkatan kualiti guru di Malaysia. Siri monograf pendidikan . Universiti Utara Malaysia Press, Sintok. ISBN 978-967-0474-62-5 http://lintas.uum.edu.my:8080/elmu/index.jsp?module=webopac-l&action=fullDisplayRetriever.jsp&szMaterialNo=0000806100 |
spellingShingle | LB Theory and practice of education Don, Yahya Sarkawi, Azizah Daud, Yaakob Pembentukan dan peningkatan kualiti guru di Malaysia |
title | Pembentukan dan peningkatan kualiti guru di Malaysia |
title_full | Pembentukan dan peningkatan kualiti guru di Malaysia |
title_fullStr | Pembentukan dan peningkatan kualiti guru di Malaysia |
title_full_unstemmed | Pembentukan dan peningkatan kualiti guru di Malaysia |
title_short | Pembentukan dan peningkatan kualiti guru di Malaysia |
title_sort | pembentukan dan peningkatan kualiti guru di malaysia |
topic | LB Theory and practice of education |
work_keys_str_mv | AT donyahya pembentukandanpeningkatankualitigurudimalaysia AT sarkawiazizah pembentukandanpeningkatankualitigurudimalaysia AT daudyaakob pembentukandanpeningkatankualitigurudimalaysia |