Pembentukan dan peningkatan kualiti guru di Malaysia

Agenda Transformasi Pendidikan Negara memerlukan kepada pembentukan dan peningkatan kualiti guru di Malaysia menjelang tahun 2020.Guru praperkhidmatan adalah medan utama yang mampu dijadikan penggerak kepada usaha kerajaan dalam melahirkan modal insan berkualiti tinggi selaras dengan Pelan Pembangun...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Don, Yahya, Sarkawi, Azizah, Daud, Yaakob
Format: Book
Published: Universiti Utara Malaysia Press 2014
Subjects:
_version_ 1825802960762830848
author Don, Yahya
Sarkawi, Azizah
Daud, Yaakob
author_facet Don, Yahya
Sarkawi, Azizah
Daud, Yaakob
author_sort Don, Yahya
collection UUM
description Agenda Transformasi Pendidikan Negara memerlukan kepada pembentukan dan peningkatan kualiti guru di Malaysia menjelang tahun 2020.Guru praperkhidmatan adalah medan utama yang mampu dijadikan penggerak kepada usaha kerajaan dalam melahirkan modal insan berkualiti tinggi selaras dengan Pelan Pembangunan Pendidikan 2013-2025.Ini kerana guru praperkhidmatan adalah bakal golongan pendidik yang boleh dibentuk melalui aspek kepimpinan dan kredibiliti profesion keguruan ke arah meningkatkan kualiti guru-guru di Malaysia.Buku ini menghuraikan aspek kompetensi profesional yang diambil daripada Standard Guru Malaysia yang dilancarkan pada tahun 2009.Pembentukan dan peningkatan kualiti guru memainkan peranan penting dalam membentuk kepimpinan guru akan datang dan seterusnya melahirkan kualiti modal insan kelas pertama menjelang tahun 2020.
first_indexed 2024-07-04T05:49:09Z
format Book
id uum-12169
institution Universiti Utara Malaysia
last_indexed 2024-07-04T05:49:09Z
publishDate 2014
publisher Universiti Utara Malaysia Press
record_format eprints
spelling uum-121692016-05-12T04:20:05Z https://repo.uum.edu.my/id/eprint/12169/ Pembentukan dan peningkatan kualiti guru di Malaysia Don, Yahya Sarkawi, Azizah Daud, Yaakob LB Theory and practice of education Agenda Transformasi Pendidikan Negara memerlukan kepada pembentukan dan peningkatan kualiti guru di Malaysia menjelang tahun 2020.Guru praperkhidmatan adalah medan utama yang mampu dijadikan penggerak kepada usaha kerajaan dalam melahirkan modal insan berkualiti tinggi selaras dengan Pelan Pembangunan Pendidikan 2013-2025.Ini kerana guru praperkhidmatan adalah bakal golongan pendidik yang boleh dibentuk melalui aspek kepimpinan dan kredibiliti profesion keguruan ke arah meningkatkan kualiti guru-guru di Malaysia.Buku ini menghuraikan aspek kompetensi profesional yang diambil daripada Standard Guru Malaysia yang dilancarkan pada tahun 2009.Pembentukan dan peningkatan kualiti guru memainkan peranan penting dalam membentuk kepimpinan guru akan datang dan seterusnya melahirkan kualiti modal insan kelas pertama menjelang tahun 2020. Universiti Utara Malaysia Press 2014 Book PeerReviewed Don, Yahya and Sarkawi, Azizah and Daud, Yaakob (2014) Pembentukan dan peningkatan kualiti guru di Malaysia. Siri monograf pendidikan . Universiti Utara Malaysia Press, Sintok. ISBN 978-967-0474-62-5 http://lintas.uum.edu.my:8080/elmu/index.jsp?module=webopac-l&action=fullDisplayRetriever.jsp&szMaterialNo=0000806100
spellingShingle LB Theory and practice of education
Don, Yahya
Sarkawi, Azizah
Daud, Yaakob
Pembentukan dan peningkatan kualiti guru di Malaysia
title Pembentukan dan peningkatan kualiti guru di Malaysia
title_full Pembentukan dan peningkatan kualiti guru di Malaysia
title_fullStr Pembentukan dan peningkatan kualiti guru di Malaysia
title_full_unstemmed Pembentukan dan peningkatan kualiti guru di Malaysia
title_short Pembentukan dan peningkatan kualiti guru di Malaysia
title_sort pembentukan dan peningkatan kualiti guru di malaysia
topic LB Theory and practice of education
work_keys_str_mv AT donyahya pembentukandanpeningkatankualitigurudimalaysia
AT sarkawiazizah pembentukandanpeningkatankualitigurudimalaysia
AT daudyaakob pembentukandanpeningkatankualitigurudimalaysia