Imej Islam di media cetak : analisis kandungan akhbar mingguan di Malaysia

Komunikasi massa adalah suatu proses di mana organisasi media menghasilkan dan menyalurkan maklumat atau mesej kepada khalayak ramai dan mesej-mesej ini akan dilihat, diguna dan difahami oleh penontonnya, sekaligus ianya mempengaruhi mereka. Oleh yang demikian, media dilihat mempunyai kesan yang ku...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Mohamad, Bahtiar, Abu Bakar, Hassan, Rofie, Mohamad Khadafi
Format: Article
Language:English
Published: Fakulti Komunikasi dan Bahasa Moden, Universiti Utara Malaysia 2004
Subjects:
Online Access:https://repo.uum.edu.my/id/eprint/132/1/IMEJ_ISLAM_DALAM_MEDIA.pdf
_version_ 1825739621512773632
author Mohamad, Bahtiar
Abu Bakar, Hassan
Rofie, Mohamad Khadafi
author_facet Mohamad, Bahtiar
Abu Bakar, Hassan
Rofie, Mohamad Khadafi
author_sort Mohamad, Bahtiar
collection UUM
description Komunikasi massa adalah suatu proses di mana organisasi media menghasilkan dan menyalurkan maklumat atau mesej kepada khalayak ramai dan mesej-mesej ini akan dilihat, diguna dan difahami oleh penontonnya, sekaligus ianya mempengaruhi mereka. Oleh yang demikian, media dilihat mempunyai kesan yang kuat dalam mempengaruhi publik. Dalam hal ini media juga dilihat berperanan dalam menonjolkan bentuk imej yang tertentu. Imej Islam sejak akhir-akhir ini menjadi isu utama di seluruh dunia dengan pelaporan dalam pelbagai bentuk sama ada positif, negatif ataupun neutral. Imej negatif seperti keganasan, fundamentalis, radikal dan militan sering di kaitkan dengan Islam. Kajian ini cuba melihat imej yang ditonjolkan oleh akhbar mingguan di Malaysia berkaitan imej Islam. Justeru itu, kajian ini dijalankan untuk mengkaji peranan yang dimainkan oleh media cetak dalam proses membantu membentuk imej Islam. Dua akhbar mingguan berbahasa melayu iaitu Berita Minggu dan Mingguan Malaysia yang memperuntukkan ruangan khusus dalam setiap keluarannya mengenai agama Islam telah dipilih dalam kajian ini. Hasil kajian mendapati wujud perbezaan di antara kedua-dua akhbar ini dalam melaporkan berita-berita Islam. Berita-berita Islam ini dikategorikan kepada empat iaitu tauhid, ibadat, akhlak dan perundangan. Kajian yang dijalankan ini sedikit sebanyak dapat memberi sumbangan kepada usaha mengembangkan dan menonjolkan imej Islam yang positif. Pihak pengendali kedua-dua akhbar ini juga dapat menilai berita-berita Islam yang dilaporkan dan diharapkan kajian ini memberikan input yang berguna dalam usaha mempertingkatkan imej Islam di mata dunia
first_indexed 2024-07-04T05:12:26Z
format Article
id uum-132
institution Universiti Utara Malaysia
language English
last_indexed 2024-07-04T05:12:26Z
publishDate 2004
publisher Fakulti Komunikasi dan Bahasa Moden, Universiti Utara Malaysia
record_format eprints
spelling uum-1322016-11-30T07:10:55Z https://repo.uum.edu.my/id/eprint/132/ Imej Islam di media cetak : analisis kandungan akhbar mingguan di Malaysia Mohamad, Bahtiar Abu Bakar, Hassan Rofie, Mohamad Khadafi P Philology. Linguistics Komunikasi massa adalah suatu proses di mana organisasi media menghasilkan dan menyalurkan maklumat atau mesej kepada khalayak ramai dan mesej-mesej ini akan dilihat, diguna dan difahami oleh penontonnya, sekaligus ianya mempengaruhi mereka. Oleh yang demikian, media dilihat mempunyai kesan yang kuat dalam mempengaruhi publik. Dalam hal ini media juga dilihat berperanan dalam menonjolkan bentuk imej yang tertentu. Imej Islam sejak akhir-akhir ini menjadi isu utama di seluruh dunia dengan pelaporan dalam pelbagai bentuk sama ada positif, negatif ataupun neutral. Imej negatif seperti keganasan, fundamentalis, radikal dan militan sering di kaitkan dengan Islam. Kajian ini cuba melihat imej yang ditonjolkan oleh akhbar mingguan di Malaysia berkaitan imej Islam. Justeru itu, kajian ini dijalankan untuk mengkaji peranan yang dimainkan oleh media cetak dalam proses membantu membentuk imej Islam. Dua akhbar mingguan berbahasa melayu iaitu Berita Minggu dan Mingguan Malaysia yang memperuntukkan ruangan khusus dalam setiap keluarannya mengenai agama Islam telah dipilih dalam kajian ini. Hasil kajian mendapati wujud perbezaan di antara kedua-dua akhbar ini dalam melaporkan berita-berita Islam. Berita-berita Islam ini dikategorikan kepada empat iaitu tauhid, ibadat, akhlak dan perundangan. Kajian yang dijalankan ini sedikit sebanyak dapat memberi sumbangan kepada usaha mengembangkan dan menonjolkan imej Islam yang positif. Pihak pengendali kedua-dua akhbar ini juga dapat menilai berita-berita Islam yang dilaporkan dan diharapkan kajian ini memberikan input yang berguna dalam usaha mempertingkatkan imej Islam di mata dunia Fakulti Komunikasi dan Bahasa Moden, Universiti Utara Malaysia 2004-06 Article PeerReviewed application/pdf en https://repo.uum.edu.my/id/eprint/132/1/IMEJ_ISLAM_DALAM_MEDIA.pdf Mohamad, Bahtiar and Abu Bakar, Hassan and Rofie, Mohamad Khadafi (2004) Imej Islam di media cetak : analisis kandungan akhbar mingguan di Malaysia. The Malaysian Journal of Language and Communication, 1 (1). pp. 79-98. ISSN 1675-9850
spellingShingle P Philology. Linguistics
Mohamad, Bahtiar
Abu Bakar, Hassan
Rofie, Mohamad Khadafi
Imej Islam di media cetak : analisis kandungan akhbar mingguan di Malaysia
title Imej Islam di media cetak : analisis kandungan akhbar mingguan di Malaysia
title_full Imej Islam di media cetak : analisis kandungan akhbar mingguan di Malaysia
title_fullStr Imej Islam di media cetak : analisis kandungan akhbar mingguan di Malaysia
title_full_unstemmed Imej Islam di media cetak : analisis kandungan akhbar mingguan di Malaysia
title_short Imej Islam di media cetak : analisis kandungan akhbar mingguan di Malaysia
title_sort imej islam di media cetak analisis kandungan akhbar mingguan di malaysia
topic P Philology. Linguistics
url https://repo.uum.edu.my/id/eprint/132/1/IMEJ_ISLAM_DALAM_MEDIA.pdf
work_keys_str_mv AT mohamadbahtiar imejislamdimediacetakanalisiskandunganakhbarmingguandimalaysia
AT abubakarhassan imejislamdimediacetakanalisiskandunganakhbarmingguandimalaysia
AT rofiemohamadkhadafi imejislamdimediacetakanalisiskandunganakhbarmingguandimalaysia