Transformasi perkhidmatan awam melalui sistem kerajaan elektronik
Bermula dari tahun 1980an, kerajaan telah mengambil langkah proaktif untuk melakukan pelbagai perubahan dalam sistem pentadbiran.Ini timbul berikutan kritikan terhadap prestasi perkhidmatan awam yang semakin merosot, tadbir urus yang lemah dan kurang penekanan terhadap kepuasan pelanggan.Sehubunga...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
2009
|
Subjects: | |
Online Access: | https://repo.uum.edu.my/id/eprint/13936/1/j.PDF |
Summary: | Bermula dari tahun 1980an, kerajaan telah mengambil langkah proaktif untuk melakukan pelbagai perubahan dalam sistem pentadbiran.Ini timbul berikutan kritikan terhadap prestasi perkhidmatan awam yang semakin merosot, tadbir urus yang lemah dan kurang penekanan terhadap kepuasan pelanggan.Sehubungan dengan itu, antara
langkah strategik yang diambil oleh kerajaan ialah dengan memperkenalkan sistem kerajaan elektronik (e-government).Kajian ini dijalankan bagi meneroka ciri-ciri kerajaan elektronik dan bagaimana pelakanaan sistem ini mampu meningkatkan keberkesanan sistem penyampaian perkhidmatan sektor awam.Pengkaji juga akan meneliti hubungan sistem kerajaan elektronik terhadap peningkatan dalam tadbir urus kerajaan.Andaian kajian adalah pelahanaan sistem kerajaan elektronik mampu meningkatkan tahap responsif perkhidmatan awam kepada masyarakat Kertas kerja ini telah diterima untuk dibentangknn di Seminar Dasar Malaysia Peringkat Antarabangsa pada 6-8 Oktober 2009 anjuran Universiti Teknologi Mara
Sabah. |
---|