Penerapan nilai-nilai murni dalam perkhidmatan institusi kewangan

Penerapan nilai-nilai murni amat penting kepada setiap anggota masyarakat tertutama individu yang berkerja dalam perkhidmatan awam mahupun swasta. Institusi kewangan yang berteraskan produk dan perkhidmatan sangat bergantung kepada nilai-nilai murni dalam kalangan setiap pekerjanya dari peringkat pe...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Ali, Maznah, Isman, Sumi, Tunggak, Buerah, Abdullah, Akmaliza
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2014
Subjects:
Online Access:https://repo.uum.edu.my/id/eprint/14525/1/9.pdf
_version_ 1803626809876545536
author Ali, Maznah
Isman, Sumi
Tunggak, Buerah
Abdullah, Akmaliza
author_facet Ali, Maznah
Isman, Sumi
Tunggak, Buerah
Abdullah, Akmaliza
author_sort Ali, Maznah
collection UUM
description Penerapan nilai-nilai murni amat penting kepada setiap anggota masyarakat tertutama individu yang berkerja dalam perkhidmatan awam mahupun swasta. Institusi kewangan yang berteraskan produk dan perkhidmatan sangat bergantung kepada nilai-nilai murni dalam kalangan setiap pekerjanya dari peringkat pengurusan tertinggi sehingalah di peringkat pelaksanaan dan operasi termasuk perkhidmatan kaunter dan pekerja am.Kertas kerja ini memfokuskan kepentingan nilai-nilai murni dalam perkhidmatan institusi kewangan dan pengukuhannya. Nilai-nilai murni yang dimaksudkan seperti amanah, bersih, jujur, bertanggungjawab, ikhlas, dedikasi, tekun, cekap, berkerjasama, adil dan saksama, berdisiplin, berkecuali, taat setia dan ramah mesra. Nilai-nilai tersebut amat penting kepada setiap individu yang melaksanakan tugas terutama ketika memberi perkhidmatan dan kepercayaan kepada pelanggan yang berurusan dengan institusi tersebut.Sehubungan itu imej dan martabat sesebuah institusi kewangan dapat dipertingkatkan.Pelbagai gejala kurang sihat yang berlaku dalam kalangan sebahagian institusi kewangan adalah berpunca daripada kelonggaran nilai-nilai murni individu yang diberi amanah untuk melaksanakan tugas.Nilai-nilai murni boleh diterapkan oleh setiap individu sekiranya ianya berpegang teguh kepada agama dan peranan kekeluargaannya dalam membentuk akhlak dan peribadi yang mulia.Di samping itu, program-program pembangunan modal insan yang berbentuk kerohanian boleh disisipkan dalam pekerjaan di institusi kewangan.
first_indexed 2024-07-04T05:56:04Z
format Conference or Workshop Item
id uum-14525
institution Universiti Utara Malaysia
language English
last_indexed 2024-07-04T05:56:04Z
publishDate 2014
record_format dspace
spelling uum-145252016-04-28T01:33:37Z https://repo.uum.edu.my/id/eprint/14525/ Penerapan nilai-nilai murni dalam perkhidmatan institusi kewangan Ali, Maznah Isman, Sumi Tunggak, Buerah Abdullah, Akmaliza BJ Ethics HG Finance Penerapan nilai-nilai murni amat penting kepada setiap anggota masyarakat tertutama individu yang berkerja dalam perkhidmatan awam mahupun swasta. Institusi kewangan yang berteraskan produk dan perkhidmatan sangat bergantung kepada nilai-nilai murni dalam kalangan setiap pekerjanya dari peringkat pengurusan tertinggi sehingalah di peringkat pelaksanaan dan operasi termasuk perkhidmatan kaunter dan pekerja am.Kertas kerja ini memfokuskan kepentingan nilai-nilai murni dalam perkhidmatan institusi kewangan dan pengukuhannya. Nilai-nilai murni yang dimaksudkan seperti amanah, bersih, jujur, bertanggungjawab, ikhlas, dedikasi, tekun, cekap, berkerjasama, adil dan saksama, berdisiplin, berkecuali, taat setia dan ramah mesra. Nilai-nilai tersebut amat penting kepada setiap individu yang melaksanakan tugas terutama ketika memberi perkhidmatan dan kepercayaan kepada pelanggan yang berurusan dengan institusi tersebut.Sehubungan itu imej dan martabat sesebuah institusi kewangan dapat dipertingkatkan.Pelbagai gejala kurang sihat yang berlaku dalam kalangan sebahagian institusi kewangan adalah berpunca daripada kelonggaran nilai-nilai murni individu yang diberi amanah untuk melaksanakan tugas.Nilai-nilai murni boleh diterapkan oleh setiap individu sekiranya ianya berpegang teguh kepada agama dan peranan kekeluargaannya dalam membentuk akhlak dan peribadi yang mulia.Di samping itu, program-program pembangunan modal insan yang berbentuk kerohanian boleh disisipkan dalam pekerjaan di institusi kewangan. 2014-08-23 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en https://repo.uum.edu.my/id/eprint/14525/1/9.pdf Ali, Maznah and Isman, Sumi and Tunggak, Buerah and Abdullah, Akmaliza (2014) Penerapan nilai-nilai murni dalam perkhidmatan institusi kewangan. In: 23rd International Conference of Historians of Asia 2014 (IAHA2014), 23 - 27 August 2014, Alor Setar, Kedah, Malaysia. http://www.iaha2014.uum.edu.my/
spellingShingle BJ Ethics
HG Finance
Ali, Maznah
Isman, Sumi
Tunggak, Buerah
Abdullah, Akmaliza
Penerapan nilai-nilai murni dalam perkhidmatan institusi kewangan
title Penerapan nilai-nilai murni dalam perkhidmatan institusi kewangan
title_full Penerapan nilai-nilai murni dalam perkhidmatan institusi kewangan
title_fullStr Penerapan nilai-nilai murni dalam perkhidmatan institusi kewangan
title_full_unstemmed Penerapan nilai-nilai murni dalam perkhidmatan institusi kewangan
title_short Penerapan nilai-nilai murni dalam perkhidmatan institusi kewangan
title_sort penerapan nilai nilai murni dalam perkhidmatan institusi kewangan
topic BJ Ethics
HG Finance
url https://repo.uum.edu.my/id/eprint/14525/1/9.pdf
work_keys_str_mv AT alimaznah penerapannilainilaimurnidalamperkhidmataninstitusikewangan
AT ismansumi penerapannilainilaimurnidalamperkhidmataninstitusikewangan
AT tunggakbuerah penerapannilainilaimurnidalamperkhidmataninstitusikewangan
AT abdullahakmaliza penerapannilainilaimurnidalamperkhidmataninstitusikewangan