Pengurusan reputasi jenama: Pengaruh pengalaman jenama pengguna terhadap pengurusan reputasi universiti

Pengurusan reputasi jenama universiti amat penting bagi menarik lebih ramai pelajar dan tenaga pengajar yang cemerlang untuk memasuki sesebuah universiti.Di samping itu, tahap persaingan yang sengit telah memaksa universiti berusaha meningkatkan reputasi universiti masing-masing dengan pelbagai st...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Hasan, Hasnizam, Tengku Ahmad, Tengku Aroal Hawa Delaila, Mat, Ab Wahab
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2013
Subjects:
Online Access:https://repo.uum.edu.my/id/eprint/16340/1/1.pdf
_version_ 1803627144801157120
author Hasan, Hasnizam
Tengku Ahmad, Tengku Aroal Hawa Delaila
Mat, Ab Wahab
author_facet Hasan, Hasnizam
Tengku Ahmad, Tengku Aroal Hawa Delaila
Mat, Ab Wahab
author_sort Hasan, Hasnizam
collection UUM
description Pengurusan reputasi jenama universiti amat penting bagi menarik lebih ramai pelajar dan tenaga pengajar yang cemerlang untuk memasuki sesebuah universiti.Di samping itu, tahap persaingan yang sengit telah memaksa universiti berusaha meningkatkan reputasi universiti masing-masing dengan pelbagai strategi.Namun, walaupun pelbagai model pengurusan reputasi jenama diketengahkan namun masih terdapat jurang yang perlu diisi. Sebagai tambahan kepada model sedia ada, maka pengalaman jenama pengguna telah ditambah bagi melihat hubungannya dengan pengurusan reputasi jenama.Hasil daripada kajian terhadap 380 orang pelajar daripada dua (2) buah universiti di Utara Semenanjung Malaysia mendapati terdapat hubungan signifikan antara pengalaman jenama pengguna dan pengurusan reputasi jenama.Hasil kajian ini juga telah membuka mata pihak universiti agar tidak hanya menekankan kepada aspek pengajaran semata-mata sebaliknya pengalaman pelajar dalam aspek lain tidak harus diabaikan.
first_indexed 2024-07-04T06:01:24Z
format Conference or Workshop Item
id uum-16340
institution Universiti Utara Malaysia
language English
last_indexed 2024-07-04T06:01:24Z
publishDate 2013
record_format dspace
spelling uum-163402016-04-18T03:58:23Z https://repo.uum.edu.my/id/eprint/16340/ Pengurusan reputasi jenama: Pengaruh pengalaman jenama pengguna terhadap pengurusan reputasi universiti Hasan, Hasnizam Tengku Ahmad, Tengku Aroal Hawa Delaila Mat, Ab Wahab HF Commerce Pengurusan reputasi jenama universiti amat penting bagi menarik lebih ramai pelajar dan tenaga pengajar yang cemerlang untuk memasuki sesebuah universiti.Di samping itu, tahap persaingan yang sengit telah memaksa universiti berusaha meningkatkan reputasi universiti masing-masing dengan pelbagai strategi.Namun, walaupun pelbagai model pengurusan reputasi jenama diketengahkan namun masih terdapat jurang yang perlu diisi. Sebagai tambahan kepada model sedia ada, maka pengalaman jenama pengguna telah ditambah bagi melihat hubungannya dengan pengurusan reputasi jenama.Hasil daripada kajian terhadap 380 orang pelajar daripada dua (2) buah universiti di Utara Semenanjung Malaysia mendapati terdapat hubungan signifikan antara pengalaman jenama pengguna dan pengurusan reputasi jenama.Hasil kajian ini juga telah membuka mata pihak universiti agar tidak hanya menekankan kepada aspek pengajaran semata-mata sebaliknya pengalaman pelajar dalam aspek lain tidak harus diabaikan. 2013-12-11 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en https://repo.uum.edu.my/id/eprint/16340/1/1.pdf Hasan, Hasnizam and Tengku Ahmad, Tengku Aroal Hawa Delaila and Mat, Ab Wahab (2013) Pengurusan reputasi jenama: Pengaruh pengalaman jenama pengguna terhadap pengurusan reputasi universiti. In: Conference on Business Management Research 2013, December 11, 2013, EDC, Universiti Utara Malaysia, Sintok.
spellingShingle HF Commerce
Hasan, Hasnizam
Tengku Ahmad, Tengku Aroal Hawa Delaila
Mat, Ab Wahab
Pengurusan reputasi jenama: Pengaruh pengalaman jenama pengguna terhadap pengurusan reputasi universiti
title Pengurusan reputasi jenama: Pengaruh pengalaman jenama pengguna terhadap pengurusan reputasi universiti
title_full Pengurusan reputasi jenama: Pengaruh pengalaman jenama pengguna terhadap pengurusan reputasi universiti
title_fullStr Pengurusan reputasi jenama: Pengaruh pengalaman jenama pengguna terhadap pengurusan reputasi universiti
title_full_unstemmed Pengurusan reputasi jenama: Pengaruh pengalaman jenama pengguna terhadap pengurusan reputasi universiti
title_short Pengurusan reputasi jenama: Pengaruh pengalaman jenama pengguna terhadap pengurusan reputasi universiti
title_sort pengurusan reputasi jenama pengaruh pengalaman jenama pengguna terhadap pengurusan reputasi universiti
topic HF Commerce
url https://repo.uum.edu.my/id/eprint/16340/1/1.pdf
work_keys_str_mv AT hasanhasnizam pengurusanreputasijenamapengaruhpengalamanjenamapenggunaterhadappengurusanreputasiuniversiti
AT tengkuahmadtengkuaroalhawadelaila pengurusanreputasijenamapengaruhpengalamanjenamapenggunaterhadappengurusanreputasiuniversiti
AT matabwahab pengurusanreputasijenamapengaruhpengalamanjenamapenggunaterhadappengurusanreputasiuniversiti