Keinginan pengguna untuk membeli produk berjenama mewah tiruan: Satu kajian di Malaysia

Pengeluaran dan penjualan produk tiruan merupakan satu isu yang tiada akhirnya dan mejadi masalah yang semakin serius di pasaran antarabangsa amnya dan pasaran Malaysia khususnya.Permasalahan utama berkaitan produk tiruan membabitkan pelbagai aspek iaitu kepada pengguna (kesihatan dan keselamatan),...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Ahmad, Intan Shafinaz, Perumal, Selvan, Shaari, Hasnizam
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2013
Subjects:
Online Access:https://repo.uum.edu.my/id/eprint/16344/1/4.pdf
_version_ 1803627145593880576
author Ahmad, Intan Shafinaz
Perumal, Selvan
Shaari, Hasnizam
author_facet Ahmad, Intan Shafinaz
Perumal, Selvan
Shaari, Hasnizam
author_sort Ahmad, Intan Shafinaz
collection UUM
description Pengeluaran dan penjualan produk tiruan merupakan satu isu yang tiada akhirnya dan mejadi masalah yang semakin serius di pasaran antarabangsa amnya dan pasaran Malaysia khususnya.Permasalahan utama berkaitan produk tiruan membabitkan pelbagai aspek iaitu kepada pengguna (kesihatan dan keselamatan), kesannya kepada pemegang IPR ( ekuiti jenama dan kehilangan volum jualan), ekonomi/kerajaan (kehilangan cukai dan isu integriti), pengeluar produk tiruan (risiko perundangan), serta aspek sosial (kehilangan kerja).Peniruan produk di pasaran begitu ketara apabila membabitkan produk berjenama mewah terutamanya bagi kategori produk fesyen daripada jenama-jenama terkenal. Kertas kajian ini cuba mengenal pasti kesan faktor personaliti, dan faktor sosial ke atas sikap pengguna terhadap produk tiruan dan keinginan pengguna untuk membeli produk berjenama mewah yang tiruan di Malaysia.
first_indexed 2024-07-04T06:01:25Z
format Conference or Workshop Item
id uum-16344
institution Universiti Utara Malaysia
language English
last_indexed 2024-07-04T06:01:25Z
publishDate 2013
record_format dspace
spelling uum-163442016-04-18T00:41:48Z https://repo.uum.edu.my/id/eprint/16344/ Keinginan pengguna untuk membeli produk berjenama mewah tiruan: Satu kajian di Malaysia Ahmad, Intan Shafinaz Perumal, Selvan Shaari, Hasnizam HB Economic Theory Pengeluaran dan penjualan produk tiruan merupakan satu isu yang tiada akhirnya dan mejadi masalah yang semakin serius di pasaran antarabangsa amnya dan pasaran Malaysia khususnya.Permasalahan utama berkaitan produk tiruan membabitkan pelbagai aspek iaitu kepada pengguna (kesihatan dan keselamatan), kesannya kepada pemegang IPR ( ekuiti jenama dan kehilangan volum jualan), ekonomi/kerajaan (kehilangan cukai dan isu integriti), pengeluar produk tiruan (risiko perundangan), serta aspek sosial (kehilangan kerja).Peniruan produk di pasaran begitu ketara apabila membabitkan produk berjenama mewah terutamanya bagi kategori produk fesyen daripada jenama-jenama terkenal. Kertas kajian ini cuba mengenal pasti kesan faktor personaliti, dan faktor sosial ke atas sikap pengguna terhadap produk tiruan dan keinginan pengguna untuk membeli produk berjenama mewah yang tiruan di Malaysia. 2013-12-11 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en https://repo.uum.edu.my/id/eprint/16344/1/4.pdf Ahmad, Intan Shafinaz and Perumal, Selvan and Shaari, Hasnizam (2013) Keinginan pengguna untuk membeli produk berjenama mewah tiruan: Satu kajian di Malaysia. In: Conference on Business Management Research 2013, December 11, 2013, EDC, Universiti Utara Malaysia, Sintok.
spellingShingle HB Economic Theory
Ahmad, Intan Shafinaz
Perumal, Selvan
Shaari, Hasnizam
Keinginan pengguna untuk membeli produk berjenama mewah tiruan: Satu kajian di Malaysia
title Keinginan pengguna untuk membeli produk berjenama mewah tiruan: Satu kajian di Malaysia
title_full Keinginan pengguna untuk membeli produk berjenama mewah tiruan: Satu kajian di Malaysia
title_fullStr Keinginan pengguna untuk membeli produk berjenama mewah tiruan: Satu kajian di Malaysia
title_full_unstemmed Keinginan pengguna untuk membeli produk berjenama mewah tiruan: Satu kajian di Malaysia
title_short Keinginan pengguna untuk membeli produk berjenama mewah tiruan: Satu kajian di Malaysia
title_sort keinginan pengguna untuk membeli produk berjenama mewah tiruan satu kajian di malaysia
topic HB Economic Theory
url https://repo.uum.edu.my/id/eprint/16344/1/4.pdf
work_keys_str_mv AT ahmadintanshafinaz keinginanpenggunauntukmembeliprodukberjenamamewahtiruansatukajiandimalaysia
AT perumalselvan keinginanpenggunauntukmembeliprodukberjenamamewahtiruansatukajiandimalaysia
AT shaarihasnizam keinginanpenggunauntukmembeliprodukberjenamamewahtiruansatukajiandimalaysia