Hubungan antara pengetahuan dengan penggunaan web 2.0 tools dalam kalangan pensyarah universiti

Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti hubungan antara pengetahuan dengan penggunaan Web 2.0 Tools dalam pembelajaran dan pengajaran (P&P).Kajian ini berbentuk deskriptif dengan menggunakan kaedah tinjauan untuk memperoleh data daripada responden. Populasi kajian ini adalah pensyarah universi...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Saad, Norazlinda, Sankaran, Surendran
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2014
Subjects:
Online Access:https://repo.uum.edu.my/id/eprint/16672/1/Noraz.pdf
_version_ 1825803748694294528
author Saad, Norazlinda
Sankaran, Surendran
author_facet Saad, Norazlinda
Sankaran, Surendran
author_sort Saad, Norazlinda
collection UUM
description Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti hubungan antara pengetahuan dengan penggunaan Web 2.0 Tools dalam pembelajaran dan pengajaran (P&P).Kajian ini berbentuk deskriptif dengan menggunakan kaedah tinjauan untuk memperoleh data daripada responden. Populasi kajian ini adalah pensyarah universiti dan seramai 100 orang pensyarah telah dipilih sebagai sampel kajian dengan menggunakan kaedah persampelan rawak.Satu set soal selidik yang diadaptasikan dari kajian-kajian lepas telah digunakan sebagai instrumen untuk mengutip data. Analisis kajian sebenar menunjukkan instrumen kajian ini mempunyai nilai kebolehpercayaan yang tinggi iaitu α=0.89.Data kajian telah dianalisis dengan menggunakan statistik deskriptif dan korelasi pearson.Dapatan menunjukkan tahap pengetahuan pensyarah tentang Web 2.0 Tools adalah pada tahap sederhana, manakala tahap penggunaan Web 2.0 Tools dalam P&P berada pada tahap rendah. Dapatan juga menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan antara pengetahuan dengan tahap penggunaan Web 2.0 Tools dalam P&P.Dapatan ini menggambarkan bahawa para pensyarah mempunyai pengetahuan dan sedar tentang kepentingan penggunaan Web 2.0 Tools dalam P&P.Kajian ini memberi implikasi bahawa di samping faktor pengetahuan, faktor-faktor lain seperti kemahiran, ganjaran dan kemudahan juga perlu diberi perhatian supaya dapat meningkatkan penggunaan Web 2.0 Tools dalam P&P.
first_indexed 2024-07-04T06:02:52Z
format Conference or Workshop Item
id uum-16672
institution Universiti Utara Malaysia
language English
last_indexed 2024-07-04T06:02:52Z
publishDate 2014
record_format eprints
spelling uum-166722016-05-25T06:28:59Z https://repo.uum.edu.my/id/eprint/16672/ Hubungan antara pengetahuan dengan penggunaan web 2.0 tools dalam kalangan pensyarah universiti Saad, Norazlinda Sankaran, Surendran LB2300 Higher Education T Technology (General) Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti hubungan antara pengetahuan dengan penggunaan Web 2.0 Tools dalam pembelajaran dan pengajaran (P&P).Kajian ini berbentuk deskriptif dengan menggunakan kaedah tinjauan untuk memperoleh data daripada responden. Populasi kajian ini adalah pensyarah universiti dan seramai 100 orang pensyarah telah dipilih sebagai sampel kajian dengan menggunakan kaedah persampelan rawak.Satu set soal selidik yang diadaptasikan dari kajian-kajian lepas telah digunakan sebagai instrumen untuk mengutip data. Analisis kajian sebenar menunjukkan instrumen kajian ini mempunyai nilai kebolehpercayaan yang tinggi iaitu α=0.89.Data kajian telah dianalisis dengan menggunakan statistik deskriptif dan korelasi pearson.Dapatan menunjukkan tahap pengetahuan pensyarah tentang Web 2.0 Tools adalah pada tahap sederhana, manakala tahap penggunaan Web 2.0 Tools dalam P&P berada pada tahap rendah. Dapatan juga menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan antara pengetahuan dengan tahap penggunaan Web 2.0 Tools dalam P&P.Dapatan ini menggambarkan bahawa para pensyarah mempunyai pengetahuan dan sedar tentang kepentingan penggunaan Web 2.0 Tools dalam P&P.Kajian ini memberi implikasi bahawa di samping faktor pengetahuan, faktor-faktor lain seperti kemahiran, ganjaran dan kemudahan juga perlu diberi perhatian supaya dapat meningkatkan penggunaan Web 2.0 Tools dalam P&P. 2014-12-01 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en https://repo.uum.edu.my/id/eprint/16672/1/Noraz.pdf Saad, Norazlinda and Sankaran, Surendran (2014) Hubungan antara pengetahuan dengan penggunaan web 2.0 tools dalam kalangan pensyarah universiti. In: International Conference on Postgraduate Research 2014 (ICPR 2014), December 1-2, 2014, Grand Seasons Hotel, Kuala Lumpur, Malaysia. http://www.kuis.edu.my/icpr2014/eproceedings/32.%20Dr%20Norazlinda%20Saad%20.pdf
spellingShingle LB2300 Higher Education
T Technology (General)
Saad, Norazlinda
Sankaran, Surendran
Hubungan antara pengetahuan dengan penggunaan web 2.0 tools dalam kalangan pensyarah universiti
title Hubungan antara pengetahuan dengan penggunaan web 2.0 tools dalam kalangan pensyarah universiti
title_full Hubungan antara pengetahuan dengan penggunaan web 2.0 tools dalam kalangan pensyarah universiti
title_fullStr Hubungan antara pengetahuan dengan penggunaan web 2.0 tools dalam kalangan pensyarah universiti
title_full_unstemmed Hubungan antara pengetahuan dengan penggunaan web 2.0 tools dalam kalangan pensyarah universiti
title_short Hubungan antara pengetahuan dengan penggunaan web 2.0 tools dalam kalangan pensyarah universiti
title_sort hubungan antara pengetahuan dengan penggunaan web 2 0 tools dalam kalangan pensyarah universiti
topic LB2300 Higher Education
T Technology (General)
url https://repo.uum.edu.my/id/eprint/16672/1/Noraz.pdf
work_keys_str_mv AT saadnorazlinda hubunganantarapengetahuandenganpenggunaanweb20toolsdalamkalanganpensyarahuniversiti
AT sankaransurendran hubunganantarapengetahuandenganpenggunaanweb20toolsdalamkalanganpensyarahuniversiti