Penilaian terhadap pelaksanaan pembelajaran kolaboratif dalam pengajaran pendidikan Islam

Kertas kerja ini bertujuan menilai pelaksanaan pendekatan pembelajaran kolaboratif dalam pengajaran Pendidikan Islam di sekolah menengah kebangsaan. Perbincangan juga akan menyentuh tentang pandangan guru terhadap pendekatan ini dalam bilik darjah serta masalah yang dihadapi oleh guru dalam melaks...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Ismail, Sukreni, Awang, Mohd Isha
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2004
Subjects:
Online Access:https://repo.uum.edu.my/id/eprint/1879/1/39.pdf
Description
Summary:Kertas kerja ini bertujuan menilai pelaksanaan pendekatan pembelajaran kolaboratif dalam pengajaran Pendidikan Islam di sekolah menengah kebangsaan. Perbincangan juga akan menyentuh tentang pandangan guru terhadap pendekatan ini dalam bilik darjah serta masalah yang dihadapi oleh guru dalam melaksanakan pengajaran menggunakan pendekatan tersebut. Kajian berbentuk tinjauan ini melibatkan guru Pendidikan Islam di sebuah daerah di negeri Kedah.Dapatan kajian menunjukkan pendekatan kolaboratif ini sentiasa diamalkan oleh guru semasa mengajar dalam bilik darjah. Di samping itu terdapat juga beberapa masalah yang dihadapi oleh guru semasa mengajar menggunakan pendekatan ini.