Perbezaan tahap kefahaman dan penghayatan budaya 5s di kalangan staf akademik dan staf pentadbiran di Pusat Pengajian UUM

Konsep amalan 5s ini adalah merupakan suatu alat untuk meningkatkan kualiti di tempat kerja.Kini, telah banyak organisasi telah menerapkan dan mempraktikkan amalan 5s ini didalam organisasi mereka.Namun begitu, terdapat kajian yang menunjukkan kebanyakan kakitangan yang bekerja di sektor awam atau p...

Descrición completa

Detalles Bibliográficos
Main Authors: Mat Kail, NorfadilawatI, Razalli, Mohd Rizal
Formato: Conference or Workshop Item
Idioma:English
Publicado: 2015
Subjects:
Acceso en liña:https://repo.uum.edu.my/id/eprint/19290/1/STMLgoGreen%202015%200428_437%20%281%29.pdf
_version_ 1825804175749939200
author Mat Kail, NorfadilawatI
Razalli, Mohd Rizal
author_facet Mat Kail, NorfadilawatI
Razalli, Mohd Rizal
author_sort Mat Kail, NorfadilawatI
collection UUM
description Konsep amalan 5s ini adalah merupakan suatu alat untuk meningkatkan kualiti di tempat kerja.Kini, telah banyak organisasi telah menerapkan dan mempraktikkan amalan 5s ini didalam organisasi mereka.Namun begitu, terdapat kajian yang menunjukkan kebanyakan kakitangan yang bekerja di sektor awam atau pejabat kurang sedar akan kepentingan 5s dan tidak memahaminya secara mendalam.Tahap penghayatan budaya amalan ini juga masih samar-samar.Oleh itu, kajian kes ini adalah bertujuan untuk mengetahui tahap kefahaman dan penghayatan budaya 5s dan secara khusus kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap perbezaan penghayatan budaya 5s ini di kalangan staf akademik dan staf pentadbiran.Kajian ini juga untuk mengkaji hubungan dan pengaruh diantara kefahaman dan penghayatan budaya 5s terhadap prestasi kerja.Kajian ini menggunakan kaedah yang berbentuk kuantitatif iaitu soal selidik dan ia dilakukan di pusat pengajian UUM yang melibatkan tiga buah pusat pengajian iaitu STML,SQS dan SOG.Dapatan kajian ini boleh digunakan untuk menambahbaik prestasi dan produktiviti kerja di kalangan staf akademik dan staf pentadbiran di pusat pengajian UUM .
first_indexed 2024-07-04T06:10:09Z
format Conference or Workshop Item
id uum-19290
institution Universiti Utara Malaysia
language English
last_indexed 2024-07-04T06:10:09Z
publishDate 2015
record_format eprints
spelling uum-192902016-11-13T07:14:19Z https://repo.uum.edu.my/id/eprint/19290/ Perbezaan tahap kefahaman dan penghayatan budaya 5s di kalangan staf akademik dan staf pentadbiran di Pusat Pengajian UUM Mat Kail, NorfadilawatI Razalli, Mohd Rizal HD28 Management. Industrial Management Konsep amalan 5s ini adalah merupakan suatu alat untuk meningkatkan kualiti di tempat kerja.Kini, telah banyak organisasi telah menerapkan dan mempraktikkan amalan 5s ini didalam organisasi mereka.Namun begitu, terdapat kajian yang menunjukkan kebanyakan kakitangan yang bekerja di sektor awam atau pejabat kurang sedar akan kepentingan 5s dan tidak memahaminya secara mendalam.Tahap penghayatan budaya amalan ini juga masih samar-samar.Oleh itu, kajian kes ini adalah bertujuan untuk mengetahui tahap kefahaman dan penghayatan budaya 5s dan secara khusus kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap perbezaan penghayatan budaya 5s ini di kalangan staf akademik dan staf pentadbiran.Kajian ini juga untuk mengkaji hubungan dan pengaruh diantara kefahaman dan penghayatan budaya 5s terhadap prestasi kerja.Kajian ini menggunakan kaedah yang berbentuk kuantitatif iaitu soal selidik dan ia dilakukan di pusat pengajian UUM yang melibatkan tiga buah pusat pengajian iaitu STML,SQS dan SOG.Dapatan kajian ini boleh digunakan untuk menambahbaik prestasi dan produktiviti kerja di kalangan staf akademik dan staf pentadbiran di pusat pengajian UUM . 2015-12-08 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en https://repo.uum.edu.my/id/eprint/19290/1/STMLgoGreen%202015%200428_437%20%281%29.pdf Mat Kail, NorfadilawatI and Razalli, Mohd Rizal (2015) Perbezaan tahap kefahaman dan penghayatan budaya 5s di kalangan staf akademik dan staf pentadbiran di Pusat Pengajian UUM. In: Symposium on Technology Management and Logistics (STMLGoGreen), 8-9 December 2015, Universiti Utara Malaysia. https://issuu.com/fadhilahmatyamin/docs/stmlgogreenabstractbook
spellingShingle HD28 Management. Industrial Management
Mat Kail, NorfadilawatI
Razalli, Mohd Rizal
Perbezaan tahap kefahaman dan penghayatan budaya 5s di kalangan staf akademik dan staf pentadbiran di Pusat Pengajian UUM
title Perbezaan tahap kefahaman dan penghayatan budaya 5s di kalangan staf akademik dan staf pentadbiran di Pusat Pengajian UUM
title_full Perbezaan tahap kefahaman dan penghayatan budaya 5s di kalangan staf akademik dan staf pentadbiran di Pusat Pengajian UUM
title_fullStr Perbezaan tahap kefahaman dan penghayatan budaya 5s di kalangan staf akademik dan staf pentadbiran di Pusat Pengajian UUM
title_full_unstemmed Perbezaan tahap kefahaman dan penghayatan budaya 5s di kalangan staf akademik dan staf pentadbiran di Pusat Pengajian UUM
title_short Perbezaan tahap kefahaman dan penghayatan budaya 5s di kalangan staf akademik dan staf pentadbiran di Pusat Pengajian UUM
title_sort perbezaan tahap kefahaman dan penghayatan budaya 5s di kalangan staf akademik dan staf pentadbiran di pusat pengajian uum
topic HD28 Management. Industrial Management
url https://repo.uum.edu.my/id/eprint/19290/1/STMLgoGreen%202015%200428_437%20%281%29.pdf
work_keys_str_mv AT matkailnorfadilawati perbezaantahapkefahamandanpenghayatanbudaya5sdikalanganstafakademikdanstafpentadbirandipusatpengajianuum
AT razallimohdrizal perbezaantahapkefahamandanpenghayatanbudaya5sdikalanganstafakademikdanstafpentadbirandipusatpengajianuum