Lima tahap penguasaan ilmu nahu dalam kalangan guru-guru Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM)

Keputusan peperiksaan Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM) daripada tahun 2009 hingga 2015 menunjukkan bahawa peratus pelajar yang tidak layak menerima sijil STAM tidak pernah kurang daripada 32%. Manakala dapatan kajian terdahulu berkaitan dengan mata pelajaran dalam bidang bahasa Arab STAM pula menu...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Mohmad Razali, Hazrul Affendi, Arifin, Zamri, Zainal, Hakim, Abdul Rahman, Mohd Nizho, Abdullah, Shuhairimi
Format: Article
Language:English
Published: Universiti Malaysia Perlis 2016
Subjects:
Online Access:https://repo.uum.edu.my/id/eprint/21964/1/JHDC%205%202016%20179%20208.pdf
_version_ 1825804658371723264
author Mohmad Razali, Hazrul Affendi
Arifin, Zamri
Zainal, Hakim
Abdul Rahman, Mohd Nizho
Abdullah, Shuhairimi
author_facet Mohmad Razali, Hazrul Affendi
Arifin, Zamri
Zainal, Hakim
Abdul Rahman, Mohd Nizho
Abdullah, Shuhairimi
author_sort Mohmad Razali, Hazrul Affendi
collection UUM
description Keputusan peperiksaan Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM) daripada tahun 2009 hingga 2015 menunjukkan bahawa peratus pelajar yang tidak layak menerima sijil STAM tidak pernah kurang daripada 32%. Manakala dapatan kajian terdahulu berkaitan dengan mata pelajaran dalam bidang bahasa Arab STAM pula menunjukkan bahawa tahap penguasaan pelajar berada pada tahap lemah.Penguasaan bahasa Arab dalam kalangan guru merupakan antara faktor yang mempengaruhi pencapaian pelajar. Penguasaan bahasa Arab bermaksud keupayaan menguasai komponen yang membentuk bahasa tersebut.Antara komponen yang membentuk bahasa Arab adalah peraturan bahasa. Peraturan bahasa pula dibahaskan dalam ilmu Nahu. Kajian ini merupakan kajian rintis yang bertujuan untuk mengenal pasti tahap penguasaan ilmu Nahu dalam kalangan guru-guru STAM.Di samping itu, kajian ini juga bertujuan untuk menganalisis instrumen yang digunakan dan menilai kesahan dan kebolehpercayaan item instrumen kajian. Kajian ini melibatkan seramai 26 orang responden daripada Sekolah Menengah Agama Negeri (SMAN), Sekolah Agama Bantuan Kerajaan (SABK) dan Sekolah Menengah Agama Rakyat (SMAR) di negeri Perak.Instrumen yang digunakan dalam kajian ini adalah soal selidik dan satu set ujian tahap penguasaan ilmu Nahu. Hasil kajian mendapati tahap penguasaan ilmu Nahu dalam kalangan guru-guru STAM hanyalah berada pada tahap memuaskan.Manakala indeks kesukaran dan indeks diskriminasi item yang diperolehi melalui analisis item ujian pula telah menunjukkan bahawa semua item dapat digunakan dalam kajian sebenar. Kesahan set ujian tahap penguasaan ilmu Nahu diperolehi daripada dua orang pakar penilai melalui kesahan muka dan kesahan kandungan.Kebolehpercayaan item ujian yang diukur menggunakan formula Kuder-Richardson (KR-20) pula telah memperoleh nilai 0.894.Nilai ini menunjukkan kebolehpercayaan item dan ketekalan dalaman set ujian adalah tinggi dan sesuai untuk digunakan dalam kajian sebenar. Dapatan kajian ini menjelaskan bahawa wujud keperluan untuk meningkatkan lagi tahap penguasaan ilmu Nahu dalam kalangan guru-guru STAM dan juga keperluan melaksanakan kajian yang melibatkan responden yang lebih ramai.
first_indexed 2024-07-04T06:19:16Z
format Article
id uum-21964
institution Universiti Utara Malaysia
language English
last_indexed 2024-07-04T06:19:16Z
publishDate 2016
publisher Universiti Malaysia Perlis
record_format eprints
spelling uum-219642017-05-07T04:39:20Z https://repo.uum.edu.my/id/eprint/21964/ Lima tahap penguasaan ilmu nahu dalam kalangan guru-guru Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM) Mohmad Razali, Hazrul Affendi Arifin, Zamri Zainal, Hakim Abdul Rahman, Mohd Nizho Abdullah, Shuhairimi BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc LB1603 Secondary Education. High schools Keputusan peperiksaan Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM) daripada tahun 2009 hingga 2015 menunjukkan bahawa peratus pelajar yang tidak layak menerima sijil STAM tidak pernah kurang daripada 32%. Manakala dapatan kajian terdahulu berkaitan dengan mata pelajaran dalam bidang bahasa Arab STAM pula menunjukkan bahawa tahap penguasaan pelajar berada pada tahap lemah.Penguasaan bahasa Arab dalam kalangan guru merupakan antara faktor yang mempengaruhi pencapaian pelajar. Penguasaan bahasa Arab bermaksud keupayaan menguasai komponen yang membentuk bahasa tersebut.Antara komponen yang membentuk bahasa Arab adalah peraturan bahasa. Peraturan bahasa pula dibahaskan dalam ilmu Nahu. Kajian ini merupakan kajian rintis yang bertujuan untuk mengenal pasti tahap penguasaan ilmu Nahu dalam kalangan guru-guru STAM.Di samping itu, kajian ini juga bertujuan untuk menganalisis instrumen yang digunakan dan menilai kesahan dan kebolehpercayaan item instrumen kajian. Kajian ini melibatkan seramai 26 orang responden daripada Sekolah Menengah Agama Negeri (SMAN), Sekolah Agama Bantuan Kerajaan (SABK) dan Sekolah Menengah Agama Rakyat (SMAR) di negeri Perak.Instrumen yang digunakan dalam kajian ini adalah soal selidik dan satu set ujian tahap penguasaan ilmu Nahu. Hasil kajian mendapati tahap penguasaan ilmu Nahu dalam kalangan guru-guru STAM hanyalah berada pada tahap memuaskan.Manakala indeks kesukaran dan indeks diskriminasi item yang diperolehi melalui analisis item ujian pula telah menunjukkan bahawa semua item dapat digunakan dalam kajian sebenar. Kesahan set ujian tahap penguasaan ilmu Nahu diperolehi daripada dua orang pakar penilai melalui kesahan muka dan kesahan kandungan.Kebolehpercayaan item ujian yang diukur menggunakan formula Kuder-Richardson (KR-20) pula telah memperoleh nilai 0.894.Nilai ini menunjukkan kebolehpercayaan item dan ketekalan dalaman set ujian adalah tinggi dan sesuai untuk digunakan dalam kajian sebenar. Dapatan kajian ini menjelaskan bahawa wujud keperluan untuk meningkatkan lagi tahap penguasaan ilmu Nahu dalam kalangan guru-guru STAM dan juga keperluan melaksanakan kajian yang melibatkan responden yang lebih ramai. Universiti Malaysia Perlis 2016 Article PeerReviewed application/pdf en https://repo.uum.edu.my/id/eprint/21964/1/JHDC%205%202016%20179%20208.pdf Mohmad Razali, Hazrul Affendi and Arifin, Zamri and Zainal, Hakim and Abdul Rahman, Mohd Nizho and Abdullah, Shuhairimi (2016) Lima tahap penguasaan ilmu nahu dalam kalangan guru-guru Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM). Journal of Human Development and Communication (JoHDEC), 5. pp. 179-208. ISSN 2289-2702 https://johdec.unimap.edu.my/index.php/volume-5-2016
spellingShingle BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc
LB1603 Secondary Education. High schools
Mohmad Razali, Hazrul Affendi
Arifin, Zamri
Zainal, Hakim
Abdul Rahman, Mohd Nizho
Abdullah, Shuhairimi
Lima tahap penguasaan ilmu nahu dalam kalangan guru-guru Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM)
title Lima tahap penguasaan ilmu nahu dalam kalangan guru-guru Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM)
title_full Lima tahap penguasaan ilmu nahu dalam kalangan guru-guru Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM)
title_fullStr Lima tahap penguasaan ilmu nahu dalam kalangan guru-guru Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM)
title_full_unstemmed Lima tahap penguasaan ilmu nahu dalam kalangan guru-guru Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM)
title_short Lima tahap penguasaan ilmu nahu dalam kalangan guru-guru Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM)
title_sort lima tahap penguasaan ilmu nahu dalam kalangan guru guru sijil tinggi agama malaysia stam
topic BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc
LB1603 Secondary Education. High schools
url https://repo.uum.edu.my/id/eprint/21964/1/JHDC%205%202016%20179%20208.pdf
work_keys_str_mv AT mohmadrazalihazrulaffendi limatahappenguasaanilmunahudalamkalangangurugurusijiltinggiagamamalaysiastam
AT arifinzamri limatahappenguasaanilmunahudalamkalangangurugurusijiltinggiagamamalaysiastam
AT zainalhakim limatahappenguasaanilmunahudalamkalangangurugurusijiltinggiagamamalaysiastam
AT abdulrahmanmohdnizho limatahappenguasaanilmunahudalamkalangangurugurusijiltinggiagamamalaysiastam
AT abdullahshuhairimi limatahappenguasaanilmunahudalamkalangangurugurusijiltinggiagamamalaysiastam