Penggunaan strategi pembelajaran bahasa untuk menguasai kemahiran membaca dalam kalangan murid pemulihan khas

Kajian ini bertujuan untuk mengkaji penggunaan strategi pembelajaran bahasa berasaskan kemahiran membaca dalam kalangan murid Pemulihan Khas. Seorang guru Bahasa Melayu dan enam orang murid Pemulihan Khas dipilih sebagai peserta dalam penyelidikan ini.Kajian kualitatif ini menggunakan reka bentuk ka...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Chin, Roslan, Mohd Yusoff, Nurahimah
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2017
Subjects:
Online Access:https://repo.uum.edu.my/id/eprint/22548/1/ICSoTL%202017%2035%2047.pdf
_version_ 1803628387316531200
author Chin, Roslan
Mohd Yusoff, Nurahimah
author_facet Chin, Roslan
Mohd Yusoff, Nurahimah
author_sort Chin, Roslan
collection UUM
description Kajian ini bertujuan untuk mengkaji penggunaan strategi pembelajaran bahasa berasaskan kemahiran membaca dalam kalangan murid Pemulihan Khas. Seorang guru Bahasa Melayu dan enam orang murid Pemulihan Khas dipilih sebagai peserta dalam penyelidikan ini.Kajian kualitatif ini menggunakan reka bentuk kajian multicase single site.Data diperoleh melalui analisis dokumen, pemerhatian dan temu bual.Data pemerhatian dan temu bual ditranskrip bagi memperoleh tema, diuruskan dengan menggunakan perisian Nvivo8.Kesahan data dilakukan secara memeriksa kesan penyelidik, triangulasi pelbagai sumber data, dan bertaklimat dengan rakan sejawat dan pengesahan daripada peserta kajian.Kebolehpercayaan data diperoleh melalui audit trail. Hasil kajian menunjukkan strategi pembelajaran bahasa (SPB) berasaskan kemahiran membaca menggunakan sama ada pendekatan, kaedah, dan teknik (a) abjad, (b) sebutan suku kata dan dan bacaan perkataan bermakna, (c) latih tubi, (d) sifir bahasa, (e) bacaan berfokus, (f) Visual Audio Kinesthetic Tactile (VAKT), dan (g) rakam dan tayang, diaplikasikan oleh peserta kajian bagi menyelesaikan masalah penguasaan kemahiran membaca dalam kalangan murid Pemulihan Khas. Kajian ini telah menyumbang kepada pendidikan Pemulihan Khas dalam penguasaan kemahiran Bahasa Melayu melalui strategi pembelajaan bahasa berasaskan kemahiran membaca.
first_indexed 2024-07-04T06:21:09Z
format Conference or Workshop Item
id uum-22548
institution Universiti Utara Malaysia
language English
last_indexed 2024-07-04T06:21:09Z
publishDate 2017
record_format dspace
spelling uum-225482017-07-11T01:16:40Z https://repo.uum.edu.my/id/eprint/22548/ Penggunaan strategi pembelajaran bahasa untuk menguasai kemahiran membaca dalam kalangan murid pemulihan khas Chin, Roslan Mohd Yusoff, Nurahimah L Education (General) Kajian ini bertujuan untuk mengkaji penggunaan strategi pembelajaran bahasa berasaskan kemahiran membaca dalam kalangan murid Pemulihan Khas. Seorang guru Bahasa Melayu dan enam orang murid Pemulihan Khas dipilih sebagai peserta dalam penyelidikan ini.Kajian kualitatif ini menggunakan reka bentuk kajian multicase single site.Data diperoleh melalui analisis dokumen, pemerhatian dan temu bual.Data pemerhatian dan temu bual ditranskrip bagi memperoleh tema, diuruskan dengan menggunakan perisian Nvivo8.Kesahan data dilakukan secara memeriksa kesan penyelidik, triangulasi pelbagai sumber data, dan bertaklimat dengan rakan sejawat dan pengesahan daripada peserta kajian.Kebolehpercayaan data diperoleh melalui audit trail. Hasil kajian menunjukkan strategi pembelajaran bahasa (SPB) berasaskan kemahiran membaca menggunakan sama ada pendekatan, kaedah, dan teknik (a) abjad, (b) sebutan suku kata dan dan bacaan perkataan bermakna, (c) latih tubi, (d) sifir bahasa, (e) bacaan berfokus, (f) Visual Audio Kinesthetic Tactile (VAKT), dan (g) rakam dan tayang, diaplikasikan oleh peserta kajian bagi menyelesaikan masalah penguasaan kemahiran membaca dalam kalangan murid Pemulihan Khas. Kajian ini telah menyumbang kepada pendidikan Pemulihan Khas dalam penguasaan kemahiran Bahasa Melayu melalui strategi pembelajaan bahasa berasaskan kemahiran membaca. 2017-04-04 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en https://repo.uum.edu.my/id/eprint/22548/1/ICSoTL%202017%2035%2047.pdf Chin, Roslan and Mohd Yusoff, Nurahimah (2017) Penggunaan strategi pembelajaran bahasa untuk menguasai kemahiran membaca dalam kalangan murid pemulihan khas. In: International Conference on the Scholarship of Teaching and Learning (ICSoTL 2017), 4 - 5 April 2017, UUM EDC Hotels & Resorts, Sintok, Kedah, Malaysia. http://www.seml.uum.edu.my/images/Proceedings/Proceedings.pdf
spellingShingle L Education (General)
Chin, Roslan
Mohd Yusoff, Nurahimah
Penggunaan strategi pembelajaran bahasa untuk menguasai kemahiran membaca dalam kalangan murid pemulihan khas
title Penggunaan strategi pembelajaran bahasa untuk menguasai kemahiran membaca dalam kalangan murid pemulihan khas
title_full Penggunaan strategi pembelajaran bahasa untuk menguasai kemahiran membaca dalam kalangan murid pemulihan khas
title_fullStr Penggunaan strategi pembelajaran bahasa untuk menguasai kemahiran membaca dalam kalangan murid pemulihan khas
title_full_unstemmed Penggunaan strategi pembelajaran bahasa untuk menguasai kemahiran membaca dalam kalangan murid pemulihan khas
title_short Penggunaan strategi pembelajaran bahasa untuk menguasai kemahiran membaca dalam kalangan murid pemulihan khas
title_sort penggunaan strategi pembelajaran bahasa untuk menguasai kemahiran membaca dalam kalangan murid pemulihan khas
topic L Education (General)
url https://repo.uum.edu.my/id/eprint/22548/1/ICSoTL%202017%2035%2047.pdf
work_keys_str_mv AT chinroslan penggunaanstrategipembelajaranbahasauntukmenguasaikemahiranmembacadalamkalanganmuridpemulihankhas
AT mohdyusoffnurahimah penggunaanstrategipembelajaranbahasauntukmenguasaikemahiranmembacadalamkalanganmuridpemulihankhas