Penggunaan aplikasi Edmodo dalam pengajaran dan pembelajaran di institut pendidikan guru

Persekitaran Pengajaran Maya dikatakan boleh meningkatkan interaksi antara guru dengan pelajar yang membentuk komunikasi secara berkesan.Banyak kajian dilaksanakan tentang Persekitaran Pembelajaran Maya berkaitan dengan penggunaan serta peningkatan pencapaian akademik dalam kalangan pengguna sistem...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Yaakob, Muhammad Nidzam, Mohd Yusoff, Nurahimah
Format: Conference or Workshop Item
Published: 2017
Subjects:
_version_ 1803628388490936320
author Yaakob, Muhammad Nidzam
Mohd Yusoff, Nurahimah
author_facet Yaakob, Muhammad Nidzam
Mohd Yusoff, Nurahimah
author_sort Yaakob, Muhammad Nidzam
collection UUM
description Persekitaran Pengajaran Maya dikatakan boleh meningkatkan interaksi antara guru dengan pelajar yang membentuk komunikasi secara berkesan.Banyak kajian dilaksanakan tentang Persekitaran Pembelajaran Maya berkaitan dengan penggunaan serta peningkatan pencapaian akademik dalam kalangan pengguna sistem jaringan sosial. Objektif kajian ialah untuk melihat kesediaan pensyarah dan pelajar dalam menggunakan persekitaran pembelajaran maya dalam P&P di IPG.Kajian ini menggabungkan pendekatan kuantitatif dan kualitatif. Dalam kajian ini, Kaedah Fuzzy Delphi dengan menggunakan 5 skala fuzzy digunakan bagi mengumpul respon 15 orang pakar yang terdiri daripada pensyarah IPG. Analisis temu bual 4 orang pelajar digunakan untuk menyokong dapatan pakar. Data yang dikumpul dianalisis menggunakan penomboran segitiga fuzzy (triangular fuzzy number) dan kedudukan (ranking) setiap pembolehubah ditentukan menggunakan ‘defuzzification process’. Konsesus pakar mendapati pembolehubah peluang penggunaan aplikasi Edmodo dalam P&P adalah satu idea yang baik untuk pembelajaran berada di kedudukan (ranking) pertama. Hasil analisis data temubual pelajar juga turut menyokong dapatan di atas. Kajian ini dapat memberi manfaat bukan sahaja kepada para pensyarah dan pelajar, malah sebagai rujukan kepada sistem pendidikan di Malaysia dalam mentransformasikan pendidikan melalui kolaborasi dengan teknologi rangkaian sosial
first_indexed 2024-07-04T06:21:10Z
format Conference or Workshop Item
id uum-22554
institution Universiti Utara Malaysia
last_indexed 2024-07-04T06:21:10Z
publishDate 2017
record_format dspace
spelling uum-225542017-07-11T01:12:19Z https://repo.uum.edu.my/id/eprint/22554/ Penggunaan aplikasi Edmodo dalam pengajaran dan pembelajaran di institut pendidikan guru Yaakob, Muhammad Nidzam Mohd Yusoff, Nurahimah L Education (General) Persekitaran Pengajaran Maya dikatakan boleh meningkatkan interaksi antara guru dengan pelajar yang membentuk komunikasi secara berkesan.Banyak kajian dilaksanakan tentang Persekitaran Pembelajaran Maya berkaitan dengan penggunaan serta peningkatan pencapaian akademik dalam kalangan pengguna sistem jaringan sosial. Objektif kajian ialah untuk melihat kesediaan pensyarah dan pelajar dalam menggunakan persekitaran pembelajaran maya dalam P&P di IPG.Kajian ini menggabungkan pendekatan kuantitatif dan kualitatif. Dalam kajian ini, Kaedah Fuzzy Delphi dengan menggunakan 5 skala fuzzy digunakan bagi mengumpul respon 15 orang pakar yang terdiri daripada pensyarah IPG. Analisis temu bual 4 orang pelajar digunakan untuk menyokong dapatan pakar. Data yang dikumpul dianalisis menggunakan penomboran segitiga fuzzy (triangular fuzzy number) dan kedudukan (ranking) setiap pembolehubah ditentukan menggunakan ‘defuzzification process’. Konsesus pakar mendapati pembolehubah peluang penggunaan aplikasi Edmodo dalam P&P adalah satu idea yang baik untuk pembelajaran berada di kedudukan (ranking) pertama. Hasil analisis data temubual pelajar juga turut menyokong dapatan di atas. Kajian ini dapat memberi manfaat bukan sahaja kepada para pensyarah dan pelajar, malah sebagai rujukan kepada sistem pendidikan di Malaysia dalam mentransformasikan pendidikan melalui kolaborasi dengan teknologi rangkaian sosial 2017-04-04 Conference or Workshop Item PeerReviewed Yaakob, Muhammad Nidzam and Mohd Yusoff, Nurahimah (2017) Penggunaan aplikasi Edmodo dalam pengajaran dan pembelajaran di institut pendidikan guru. In: International Conference on the Scholarship of Teaching and Learning (ICSoTL 2017), 4 - 5 April 2017, UUM EDC Hotels & Resorts, Sintok, Kedah, Malaysia. http://www.seml.uum.edu.my/images/Proceedings/Proceedings.pdf
spellingShingle L Education (General)
Yaakob, Muhammad Nidzam
Mohd Yusoff, Nurahimah
Penggunaan aplikasi Edmodo dalam pengajaran dan pembelajaran di institut pendidikan guru
title Penggunaan aplikasi Edmodo dalam pengajaran dan pembelajaran di institut pendidikan guru
title_full Penggunaan aplikasi Edmodo dalam pengajaran dan pembelajaran di institut pendidikan guru
title_fullStr Penggunaan aplikasi Edmodo dalam pengajaran dan pembelajaran di institut pendidikan guru
title_full_unstemmed Penggunaan aplikasi Edmodo dalam pengajaran dan pembelajaran di institut pendidikan guru
title_short Penggunaan aplikasi Edmodo dalam pengajaran dan pembelajaran di institut pendidikan guru
title_sort penggunaan aplikasi edmodo dalam pengajaran dan pembelajaran di institut pendidikan guru
topic L Education (General)
work_keys_str_mv AT yaakobmuhammadnidzam penggunaanaplikasiedmododalampengajarandanpembelajarandiinstitutpendidikanguru
AT mohdyusoffnurahimah penggunaanaplikasiedmododalampengajarandanpembelajarandiinstitutpendidikanguru