Penggunaan aplikasi Edmodo dalam pengajaran dan pembelajaran di institut pendidikan guru
Persekitaran Pengajaran Maya dikatakan boleh meningkatkan interaksi antara guru dengan pelajar yang membentuk komunikasi secara berkesan.Banyak kajian dilaksanakan tentang Persekitaran Pembelajaran Maya berkaitan dengan penggunaan serta peningkatan pencapaian akademik dalam kalangan pengguna sistem...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Published: |
2017
|
Subjects: |
_version_ | 1803628388490936320 |
---|---|
author | Yaakob, Muhammad Nidzam Mohd Yusoff, Nurahimah |
author_facet | Yaakob, Muhammad Nidzam Mohd Yusoff, Nurahimah |
author_sort | Yaakob, Muhammad Nidzam |
collection | UUM |
description | Persekitaran Pengajaran Maya dikatakan boleh meningkatkan interaksi antara guru dengan pelajar yang membentuk komunikasi secara berkesan.Banyak kajian dilaksanakan tentang Persekitaran Pembelajaran Maya berkaitan dengan penggunaan serta peningkatan pencapaian akademik dalam kalangan pengguna sistem jaringan sosial. Objektif kajian ialah untuk melihat kesediaan pensyarah dan pelajar dalam menggunakan persekitaran pembelajaran maya dalam P&P di IPG.Kajian ini menggabungkan pendekatan kuantitatif dan kualitatif. Dalam kajian ini, Kaedah Fuzzy Delphi dengan menggunakan 5 skala fuzzy digunakan bagi mengumpul respon 15 orang pakar yang terdiri daripada pensyarah IPG. Analisis temu bual
4 orang pelajar digunakan untuk menyokong dapatan pakar. Data yang dikumpul dianalisis menggunakan
penomboran segitiga fuzzy (triangular fuzzy number) dan kedudukan (ranking) setiap pembolehubah ditentukan menggunakan ‘defuzzification process’. Konsesus pakar mendapati pembolehubah peluang penggunaan aplikasi Edmodo dalam P&P adalah satu idea yang baik untuk pembelajaran berada di kedudukan (ranking) pertama. Hasil analisis data temubual pelajar juga turut menyokong dapatan di atas. Kajian ini dapat memberi manfaat bukan sahaja kepada para pensyarah dan pelajar, malah sebagai rujukan kepada sistem pendidikan di Malaysia dalam mentransformasikan pendidikan melalui kolaborasi dengan teknologi rangkaian sosial |
first_indexed | 2024-07-04T06:21:10Z |
format | Conference or Workshop Item |
id | uum-22554 |
institution | Universiti Utara Malaysia |
last_indexed | 2024-07-04T06:21:10Z |
publishDate | 2017 |
record_format | dspace |
spelling | uum-225542017-07-11T01:12:19Z https://repo.uum.edu.my/id/eprint/22554/ Penggunaan aplikasi Edmodo dalam pengajaran dan pembelajaran di institut pendidikan guru Yaakob, Muhammad Nidzam Mohd Yusoff, Nurahimah L Education (General) Persekitaran Pengajaran Maya dikatakan boleh meningkatkan interaksi antara guru dengan pelajar yang membentuk komunikasi secara berkesan.Banyak kajian dilaksanakan tentang Persekitaran Pembelajaran Maya berkaitan dengan penggunaan serta peningkatan pencapaian akademik dalam kalangan pengguna sistem jaringan sosial. Objektif kajian ialah untuk melihat kesediaan pensyarah dan pelajar dalam menggunakan persekitaran pembelajaran maya dalam P&P di IPG.Kajian ini menggabungkan pendekatan kuantitatif dan kualitatif. Dalam kajian ini, Kaedah Fuzzy Delphi dengan menggunakan 5 skala fuzzy digunakan bagi mengumpul respon 15 orang pakar yang terdiri daripada pensyarah IPG. Analisis temu bual 4 orang pelajar digunakan untuk menyokong dapatan pakar. Data yang dikumpul dianalisis menggunakan penomboran segitiga fuzzy (triangular fuzzy number) dan kedudukan (ranking) setiap pembolehubah ditentukan menggunakan ‘defuzzification process’. Konsesus pakar mendapati pembolehubah peluang penggunaan aplikasi Edmodo dalam P&P adalah satu idea yang baik untuk pembelajaran berada di kedudukan (ranking) pertama. Hasil analisis data temubual pelajar juga turut menyokong dapatan di atas. Kajian ini dapat memberi manfaat bukan sahaja kepada para pensyarah dan pelajar, malah sebagai rujukan kepada sistem pendidikan di Malaysia dalam mentransformasikan pendidikan melalui kolaborasi dengan teknologi rangkaian sosial 2017-04-04 Conference or Workshop Item PeerReviewed Yaakob, Muhammad Nidzam and Mohd Yusoff, Nurahimah (2017) Penggunaan aplikasi Edmodo dalam pengajaran dan pembelajaran di institut pendidikan guru. In: International Conference on the Scholarship of Teaching and Learning (ICSoTL 2017), 4 - 5 April 2017, UUM EDC Hotels & Resorts, Sintok, Kedah, Malaysia. http://www.seml.uum.edu.my/images/Proceedings/Proceedings.pdf |
spellingShingle | L Education (General) Yaakob, Muhammad Nidzam Mohd Yusoff, Nurahimah Penggunaan aplikasi Edmodo dalam pengajaran dan pembelajaran di institut pendidikan guru |
title | Penggunaan aplikasi Edmodo dalam pengajaran dan pembelajaran di institut pendidikan guru |
title_full | Penggunaan aplikasi Edmodo dalam pengajaran dan pembelajaran di institut pendidikan guru |
title_fullStr | Penggunaan aplikasi Edmodo dalam pengajaran dan pembelajaran di institut pendidikan guru |
title_full_unstemmed | Penggunaan aplikasi Edmodo dalam pengajaran dan pembelajaran di institut pendidikan guru |
title_short | Penggunaan aplikasi Edmodo dalam pengajaran dan pembelajaran di institut pendidikan guru |
title_sort | penggunaan aplikasi edmodo dalam pengajaran dan pembelajaran di institut pendidikan guru |
topic | L Education (General) |
work_keys_str_mv | AT yaakobmuhammadnidzam penggunaanaplikasiedmododalampengajarandanpembelajarandiinstitutpendidikanguru AT mohdyusoffnurahimah penggunaanaplikasiedmododalampengajarandanpembelajarandiinstitutpendidikanguru |