Pembelajaran berasaskan masalah

Kajian berkaitan Pembelajaran Berasaskan Masalah (PBL) ini dilaksanakan dengan hasrat untuk meningkatkan kemahiran lisan, khususnya penerangan berdasarkan gambar bagi murid Darjah 6. Seramai 16 orang murid Darjah 6 terlibat dalam kajian ini. Berdasarkan pemantauan guru semasa aktiviti lisan dalam ke...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Omar Bakri, Siti Fatimah, Dakarlan, Azlinah
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2017
Subjects:
Online Access:https://repo.uum.edu.my/id/eprint/22561/1/ICSoTL%202017%20116-119.pdf
_version_ 1825804771612688384
author Omar Bakri, Siti Fatimah
Dakarlan, Azlinah
author_facet Omar Bakri, Siti Fatimah
Dakarlan, Azlinah
author_sort Omar Bakri, Siti Fatimah
collection UUM
description Kajian berkaitan Pembelajaran Berasaskan Masalah (PBL) ini dilaksanakan dengan hasrat untuk meningkatkan kemahiran lisan, khususnya penerangan berdasarkan gambar bagi murid Darjah 6. Seramai 16 orang murid Darjah 6 terlibat dalam kajian ini. Berdasarkan pemantauan guru semasa aktiviti lisan dalam kelas, murid-murid yang terlibat mengalami kesukaran membentangkan hasil perbincangan mereka. Hasil tinjauan menunjukkan bahawa murid-murid membentangkan hasil perbincangan mereka dengan menggunakan ayat yang ringkas dan kosa kata yang tidak sesuai.Objektif kajian ini adalah untuk membantu murid menerangkan gambar dengan menggunakan kosa kata yang tepat dan berstruktur. Konsep PBL telah dipilih untuk membantu murid kerana konsep PBL meneliti masalah yang mirip dengan yang berlaku dalam kehidupan nyata.Dapatan kajian menunjukkan keberkesanan PBL dalam meningkatkan kemahiran murid bertutur semasa aktiviti perbincangan dan penyampaian lisan.
first_indexed 2024-07-04T06:21:11Z
format Conference or Workshop Item
id uum-22561
institution Universiti Utara Malaysia
language English
last_indexed 2024-07-04T06:21:11Z
publishDate 2017
record_format eprints
spelling uum-225612017-07-11T01:10:02Z https://repo.uum.edu.my/id/eprint/22561/ Pembelajaran berasaskan masalah Omar Bakri, Siti Fatimah Dakarlan, Azlinah L Education (General) Kajian berkaitan Pembelajaran Berasaskan Masalah (PBL) ini dilaksanakan dengan hasrat untuk meningkatkan kemahiran lisan, khususnya penerangan berdasarkan gambar bagi murid Darjah 6. Seramai 16 orang murid Darjah 6 terlibat dalam kajian ini. Berdasarkan pemantauan guru semasa aktiviti lisan dalam kelas, murid-murid yang terlibat mengalami kesukaran membentangkan hasil perbincangan mereka. Hasil tinjauan menunjukkan bahawa murid-murid membentangkan hasil perbincangan mereka dengan menggunakan ayat yang ringkas dan kosa kata yang tidak sesuai.Objektif kajian ini adalah untuk membantu murid menerangkan gambar dengan menggunakan kosa kata yang tepat dan berstruktur. Konsep PBL telah dipilih untuk membantu murid kerana konsep PBL meneliti masalah yang mirip dengan yang berlaku dalam kehidupan nyata.Dapatan kajian menunjukkan keberkesanan PBL dalam meningkatkan kemahiran murid bertutur semasa aktiviti perbincangan dan penyampaian lisan. 2017-04-04 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en https://repo.uum.edu.my/id/eprint/22561/1/ICSoTL%202017%20116-119.pdf Omar Bakri, Siti Fatimah and Dakarlan, Azlinah (2017) Pembelajaran berasaskan masalah. In: International Conference on the Scholarship of Teaching and Learning (ICSoTL 2017), 4 - 5 April 2017, UUM EDC Hotels & Resorts, Sintok, Kedah, Malaysia. http://www.seml.uum.edu.my/images/Proceedings/Proceedings.pdf
spellingShingle L Education (General)
Omar Bakri, Siti Fatimah
Dakarlan, Azlinah
Pembelajaran berasaskan masalah
title Pembelajaran berasaskan masalah
title_full Pembelajaran berasaskan masalah
title_fullStr Pembelajaran berasaskan masalah
title_full_unstemmed Pembelajaran berasaskan masalah
title_short Pembelajaran berasaskan masalah
title_sort pembelajaran berasaskan masalah
topic L Education (General)
url https://repo.uum.edu.my/id/eprint/22561/1/ICSoTL%202017%20116-119.pdf
work_keys_str_mv AT omarbakrisitifatimah pembelajaranberasaskanmasalah
AT dakarlanazlinah pembelajaranberasaskanmasalah