R.A.F.T. dan think-tac-toe dalam pengajaran dan pembelajaran
Tugasan menulis karangan berasaskan gambar bersiri merupakan sebahagian latihan yang sering murid lakukan.Hal ini boleh menimbulkan rasa bosan dalam kalangan mereka.Tambahan pula apabila mereka diminta menulis mengikut format kertas peperiksaan, dan pengajaran dilakukan tanpa mengambil kira keupayaa...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Published: |
2017
|
Subjects: |
_version_ | 1825804772004855808 |
---|---|
author | Ishak, Ibrizi Sani, Hairani |
author_facet | Ishak, Ibrizi Sani, Hairani |
author_sort | Ishak, Ibrizi |
collection | UUM |
description | Tugasan menulis karangan berasaskan gambar bersiri merupakan sebahagian latihan yang sering murid lakukan.Hal ini boleh menimbulkan rasa bosan dalam kalangan mereka.Tambahan pula apabila mereka diminta menulis mengikut format kertas peperiksaan, dan pengajaran dilakukan tanpa mengambil kira keupayaan murid yang berbeza-beza dalam sesebuah kelas.Lantas, kajian ini bertujuan
untuk menarik minat murid menulis melalui pengajaran pembezaan yang berkesan dan menyeluruh.
Kajian ini juga bertujuan meningkatkan pemahaman murid dalam pembelajaran melalui kaedah Think-
Tac-Toe dan RAFT – role, audience, format dan topic memberi peluang kepada murid meletakkan diri
mereka dalam peranan tertentu untuk menulis dengan lebih teratur.Kedua-dua kaedah ini dilakarkan
dengan mengambil kira pengajaran pembezaan bagi membantu murid mempelajari sesuatu topik dengan
mengikut tahap kesediaan dan keupayaan masing-masing.Kajian ini melibatkan murid Darjah 1 hingga
Darjah 6.Dapatan kajian menunjukkan murid lebih tertarik dan bersedia untuk mempelajari Bahasa
Melayu.Murid terangsang untuk melakukan aktiviti yang disediakan dan dapat memahami pengajaran
dengan lebih menyeluruh. |
first_indexed | 2024-07-04T06:21:12Z |
format | Conference or Workshop Item |
id | uum-22563 |
institution | Universiti Utara Malaysia |
last_indexed | 2024-07-04T06:21:12Z |
publishDate | 2017 |
record_format | eprints |
spelling | uum-225632017-07-11T01:09:18Z https://repo.uum.edu.my/id/eprint/22563/ R.A.F.T. dan think-tac-toe dalam pengajaran dan pembelajaran Ishak, Ibrizi Sani, Hairani L Education (General) Tugasan menulis karangan berasaskan gambar bersiri merupakan sebahagian latihan yang sering murid lakukan.Hal ini boleh menimbulkan rasa bosan dalam kalangan mereka.Tambahan pula apabila mereka diminta menulis mengikut format kertas peperiksaan, dan pengajaran dilakukan tanpa mengambil kira keupayaan murid yang berbeza-beza dalam sesebuah kelas.Lantas, kajian ini bertujuan untuk menarik minat murid menulis melalui pengajaran pembezaan yang berkesan dan menyeluruh. Kajian ini juga bertujuan meningkatkan pemahaman murid dalam pembelajaran melalui kaedah Think- Tac-Toe dan RAFT – role, audience, format dan topic memberi peluang kepada murid meletakkan diri mereka dalam peranan tertentu untuk menulis dengan lebih teratur.Kedua-dua kaedah ini dilakarkan dengan mengambil kira pengajaran pembezaan bagi membantu murid mempelajari sesuatu topik dengan mengikut tahap kesediaan dan keupayaan masing-masing.Kajian ini melibatkan murid Darjah 1 hingga Darjah 6.Dapatan kajian menunjukkan murid lebih tertarik dan bersedia untuk mempelajari Bahasa Melayu.Murid terangsang untuk melakukan aktiviti yang disediakan dan dapat memahami pengajaran dengan lebih menyeluruh. 2017-04-04 Conference or Workshop Item PeerReviewed Ishak, Ibrizi and Sani, Hairani (2017) R.A.F.T. dan think-tac-toe dalam pengajaran dan pembelajaran. In: International Conference on the Scholarship of Teaching and Learning (ICSoTL 2017), 4 - 5 April 2017, UUM EDC Hotels & Resorts, Sintok, Kedah, Malaysia. http://www.seml.uum.edu.my/images/Proceedings/Proceedings.pdf |
spellingShingle | L Education (General) Ishak, Ibrizi Sani, Hairani R.A.F.T. dan think-tac-toe dalam pengajaran dan pembelajaran |
title | R.A.F.T. dan think-tac-toe dalam pengajaran dan
pembelajaran |
title_full | R.A.F.T. dan think-tac-toe dalam pengajaran dan
pembelajaran |
title_fullStr | R.A.F.T. dan think-tac-toe dalam pengajaran dan
pembelajaran |
title_full_unstemmed | R.A.F.T. dan think-tac-toe dalam pengajaran dan
pembelajaran |
title_short | R.A.F.T. dan think-tac-toe dalam pengajaran dan
pembelajaran |
title_sort | r a f t dan think tac toe dalam pengajaran dan pembelajaran |
topic | L Education (General) |
work_keys_str_mv | AT ishakibrizi raftdanthinktactoedalampengajarandanpembelajaran AT sanihairani raftdanthinktactoedalampengajarandanpembelajaran |