R.A.F.T. dan think-tac-toe dalam pengajaran dan pembelajaran

Tugasan menulis karangan berasaskan gambar bersiri merupakan sebahagian latihan yang sering murid lakukan.Hal ini boleh menimbulkan rasa bosan dalam kalangan mereka.Tambahan pula apabila mereka diminta menulis mengikut format kertas peperiksaan, dan pengajaran dilakukan tanpa mengambil kira keupayaa...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Ishak, Ibrizi, Sani, Hairani
Format: Conference or Workshop Item
Published: 2017
Subjects:
_version_ 1825804772004855808
author Ishak, Ibrizi
Sani, Hairani
author_facet Ishak, Ibrizi
Sani, Hairani
author_sort Ishak, Ibrizi
collection UUM
description Tugasan menulis karangan berasaskan gambar bersiri merupakan sebahagian latihan yang sering murid lakukan.Hal ini boleh menimbulkan rasa bosan dalam kalangan mereka.Tambahan pula apabila mereka diminta menulis mengikut format kertas peperiksaan, dan pengajaran dilakukan tanpa mengambil kira keupayaan murid yang berbeza-beza dalam sesebuah kelas.Lantas, kajian ini bertujuan untuk menarik minat murid menulis melalui pengajaran pembezaan yang berkesan dan menyeluruh. Kajian ini juga bertujuan meningkatkan pemahaman murid dalam pembelajaran melalui kaedah Think- Tac-Toe dan RAFT – role, audience, format dan topic memberi peluang kepada murid meletakkan diri mereka dalam peranan tertentu untuk menulis dengan lebih teratur.Kedua-dua kaedah ini dilakarkan dengan mengambil kira pengajaran pembezaan bagi membantu murid mempelajari sesuatu topik dengan mengikut tahap kesediaan dan keupayaan masing-masing.Kajian ini melibatkan murid Darjah 1 hingga Darjah 6.Dapatan kajian menunjukkan murid lebih tertarik dan bersedia untuk mempelajari Bahasa Melayu.Murid terangsang untuk melakukan aktiviti yang disediakan dan dapat memahami pengajaran dengan lebih menyeluruh.
first_indexed 2024-07-04T06:21:12Z
format Conference or Workshop Item
id uum-22563
institution Universiti Utara Malaysia
last_indexed 2024-07-04T06:21:12Z
publishDate 2017
record_format eprints
spelling uum-225632017-07-11T01:09:18Z https://repo.uum.edu.my/id/eprint/22563/ R.A.F.T. dan think-tac-toe dalam pengajaran dan pembelajaran Ishak, Ibrizi Sani, Hairani L Education (General) Tugasan menulis karangan berasaskan gambar bersiri merupakan sebahagian latihan yang sering murid lakukan.Hal ini boleh menimbulkan rasa bosan dalam kalangan mereka.Tambahan pula apabila mereka diminta menulis mengikut format kertas peperiksaan, dan pengajaran dilakukan tanpa mengambil kira keupayaan murid yang berbeza-beza dalam sesebuah kelas.Lantas, kajian ini bertujuan untuk menarik minat murid menulis melalui pengajaran pembezaan yang berkesan dan menyeluruh. Kajian ini juga bertujuan meningkatkan pemahaman murid dalam pembelajaran melalui kaedah Think- Tac-Toe dan RAFT – role, audience, format dan topic memberi peluang kepada murid meletakkan diri mereka dalam peranan tertentu untuk menulis dengan lebih teratur.Kedua-dua kaedah ini dilakarkan dengan mengambil kira pengajaran pembezaan bagi membantu murid mempelajari sesuatu topik dengan mengikut tahap kesediaan dan keupayaan masing-masing.Kajian ini melibatkan murid Darjah 1 hingga Darjah 6.Dapatan kajian menunjukkan murid lebih tertarik dan bersedia untuk mempelajari Bahasa Melayu.Murid terangsang untuk melakukan aktiviti yang disediakan dan dapat memahami pengajaran dengan lebih menyeluruh. 2017-04-04 Conference or Workshop Item PeerReviewed Ishak, Ibrizi and Sani, Hairani (2017) R.A.F.T. dan think-tac-toe dalam pengajaran dan pembelajaran. In: International Conference on the Scholarship of Teaching and Learning (ICSoTL 2017), 4 - 5 April 2017, UUM EDC Hotels & Resorts, Sintok, Kedah, Malaysia. http://www.seml.uum.edu.my/images/Proceedings/Proceedings.pdf
spellingShingle L Education (General)
Ishak, Ibrizi
Sani, Hairani
R.A.F.T. dan think-tac-toe dalam pengajaran dan pembelajaran
title R.A.F.T. dan think-tac-toe dalam pengajaran dan pembelajaran
title_full R.A.F.T. dan think-tac-toe dalam pengajaran dan pembelajaran
title_fullStr R.A.F.T. dan think-tac-toe dalam pengajaran dan pembelajaran
title_full_unstemmed R.A.F.T. dan think-tac-toe dalam pengajaran dan pembelajaran
title_short R.A.F.T. dan think-tac-toe dalam pengajaran dan pembelajaran
title_sort r a f t dan think tac toe dalam pengajaran dan pembelajaran
topic L Education (General)
work_keys_str_mv AT ishakibrizi raftdanthinktactoedalampengajarandanpembelajaran
AT sanihairani raftdanthinktactoedalampengajarandanpembelajaran