Pembelajaran penilaian teks naratif

Kefahaman membaca adalah salah satu aspek dalam pengejaran dan pembelajaran bahasa yang masih menjadi kegusaran dalam kalangan guru dan murid. Murid didapati tidak dapat menjawab soalan-soalan dengan baik, terutama bagi soalan-soalan inferens. Murid gagal memahami kandungan teks akibat kurang upaya...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Salleh, Mohammad Fazli, Mohamed, Khairunnisa
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2017
Subjects:
Online Access:https://repo.uum.edu.my/id/eprint/22571/1/ICSoTL%202017%20179%20183.pdf
_version_ 1803628391882031104
author Salleh, Mohammad Fazli
Mohamed, Khairunnisa
author_facet Salleh, Mohammad Fazli
Mohamed, Khairunnisa
author_sort Salleh, Mohammad Fazli
collection UUM
description Kefahaman membaca adalah salah satu aspek dalam pengejaran dan pembelajaran bahasa yang masih menjadi kegusaran dalam kalangan guru dan murid. Murid didapati tidak dapat menjawab soalan-soalan dengan baik, terutama bagi soalan-soalan inferens. Murid gagal memahami kandungan teks akibat kurang upaya menganalisis teks dengan teliti. Kajian Pengajaran ini melibatkan murid Darjah 5 dan bertujuan untuk meningkatkan kemahiran murid menganalisis teks naratif melalui kaedah W.P.S. Kaedah W.P.S. yang selaras dengan Taksonomi Bloom telah didedahkan kepada murid sepanjang kajian ini.Kajian ini diusahakan untuk menggilap kemahiran murid membaca dengan lebih berkesan. Murid didedahkan kepada langkah-langkah untuk membantu mereka mengenal pasti watak-watak dalam cerita dan menyusun peristiwa-peristiwa yang terkandung dalam cerita. Dapatan kajian menunjukkan bahawa kaedah W.P.S. telah membantu guru mengajar kemahiran menganalisis teks naratif dengan lebih berkesan dan berjaya membantu murid menjawab soalan-soalan inferens.
first_indexed 2024-07-04T06:21:13Z
format Conference or Workshop Item
id uum-22571
institution Universiti Utara Malaysia
language English
last_indexed 2024-07-04T06:21:13Z
publishDate 2017
record_format dspace
spelling uum-225712017-07-11T01:07:25Z https://repo.uum.edu.my/id/eprint/22571/ Pembelajaran penilaian teks naratif Salleh, Mohammad Fazli Mohamed, Khairunnisa L Education (General) Kefahaman membaca adalah salah satu aspek dalam pengejaran dan pembelajaran bahasa yang masih menjadi kegusaran dalam kalangan guru dan murid. Murid didapati tidak dapat menjawab soalan-soalan dengan baik, terutama bagi soalan-soalan inferens. Murid gagal memahami kandungan teks akibat kurang upaya menganalisis teks dengan teliti. Kajian Pengajaran ini melibatkan murid Darjah 5 dan bertujuan untuk meningkatkan kemahiran murid menganalisis teks naratif melalui kaedah W.P.S. Kaedah W.P.S. yang selaras dengan Taksonomi Bloom telah didedahkan kepada murid sepanjang kajian ini.Kajian ini diusahakan untuk menggilap kemahiran murid membaca dengan lebih berkesan. Murid didedahkan kepada langkah-langkah untuk membantu mereka mengenal pasti watak-watak dalam cerita dan menyusun peristiwa-peristiwa yang terkandung dalam cerita. Dapatan kajian menunjukkan bahawa kaedah W.P.S. telah membantu guru mengajar kemahiran menganalisis teks naratif dengan lebih berkesan dan berjaya membantu murid menjawab soalan-soalan inferens. 2017-04-04 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en https://repo.uum.edu.my/id/eprint/22571/1/ICSoTL%202017%20179%20183.pdf Salleh, Mohammad Fazli and Mohamed, Khairunnisa (2017) Pembelajaran penilaian teks naratif. In: International Conference on the Scholarship of Teaching and Learning (ICSoTL 2017), 4 - 5 April 2017, UUM EDC Hotels & Resorts, Sintok, Kedah, Malaysia. http://www.seml.uum.edu.my/images/Proceedings/Proceedings.pdf
spellingShingle L Education (General)
Salleh, Mohammad Fazli
Mohamed, Khairunnisa
Pembelajaran penilaian teks naratif
title Pembelajaran penilaian teks naratif
title_full Pembelajaran penilaian teks naratif
title_fullStr Pembelajaran penilaian teks naratif
title_full_unstemmed Pembelajaran penilaian teks naratif
title_short Pembelajaran penilaian teks naratif
title_sort pembelajaran penilaian teks naratif
topic L Education (General)
url https://repo.uum.edu.my/id/eprint/22571/1/ICSoTL%202017%20179%20183.pdf
work_keys_str_mv AT sallehmohammadfazli pembelajaranpenilaianteksnaratif
AT mohamedkhairunnisa pembelajaranpenilaianteksnaratif