Pembelajaran penilaian teks naratif
Kefahaman membaca adalah salah satu aspek dalam pengejaran dan pembelajaran bahasa yang masih menjadi kegusaran dalam kalangan guru dan murid. Murid didapati tidak dapat menjawab soalan-soalan dengan baik, terutama bagi soalan-soalan inferens. Murid gagal memahami kandungan teks akibat kurang upaya...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
2017
|
Subjects: | |
Online Access: | https://repo.uum.edu.my/id/eprint/22571/1/ICSoTL%202017%20179%20183.pdf |
_version_ | 1803628391882031104 |
---|---|
author | Salleh, Mohammad Fazli Mohamed, Khairunnisa |
author_facet | Salleh, Mohammad Fazli Mohamed, Khairunnisa |
author_sort | Salleh, Mohammad Fazli |
collection | UUM |
description | Kefahaman membaca adalah salah satu aspek dalam pengejaran dan pembelajaran bahasa yang masih menjadi kegusaran dalam kalangan guru dan murid. Murid didapati tidak dapat menjawab soalan-soalan dengan baik, terutama bagi soalan-soalan inferens. Murid gagal memahami kandungan teks akibat kurang upaya menganalisis teks dengan teliti. Kajian Pengajaran ini melibatkan murid Darjah 5 dan bertujuan untuk meningkatkan kemahiran murid menganalisis teks naratif melalui kaedah W.P.S.
Kaedah W.P.S. yang selaras dengan Taksonomi Bloom telah didedahkan kepada murid sepanjang kajian
ini.Kajian ini diusahakan untuk menggilap kemahiran murid membaca dengan lebih berkesan. Murid didedahkan kepada langkah-langkah untuk membantu mereka mengenal pasti watak-watak dalam cerita dan menyusun peristiwa-peristiwa yang terkandung dalam cerita. Dapatan kajian menunjukkan bahawa kaedah W.P.S. telah membantu guru mengajar kemahiran menganalisis teks naratif dengan lebih berkesan dan berjaya membantu murid menjawab soalan-soalan inferens. |
first_indexed | 2024-07-04T06:21:13Z |
format | Conference or Workshop Item |
id | uum-22571 |
institution | Universiti Utara Malaysia |
language | English |
last_indexed | 2024-07-04T06:21:13Z |
publishDate | 2017 |
record_format | dspace |
spelling | uum-225712017-07-11T01:07:25Z https://repo.uum.edu.my/id/eprint/22571/ Pembelajaran penilaian teks naratif Salleh, Mohammad Fazli Mohamed, Khairunnisa L Education (General) Kefahaman membaca adalah salah satu aspek dalam pengejaran dan pembelajaran bahasa yang masih menjadi kegusaran dalam kalangan guru dan murid. Murid didapati tidak dapat menjawab soalan-soalan dengan baik, terutama bagi soalan-soalan inferens. Murid gagal memahami kandungan teks akibat kurang upaya menganalisis teks dengan teliti. Kajian Pengajaran ini melibatkan murid Darjah 5 dan bertujuan untuk meningkatkan kemahiran murid menganalisis teks naratif melalui kaedah W.P.S. Kaedah W.P.S. yang selaras dengan Taksonomi Bloom telah didedahkan kepada murid sepanjang kajian ini.Kajian ini diusahakan untuk menggilap kemahiran murid membaca dengan lebih berkesan. Murid didedahkan kepada langkah-langkah untuk membantu mereka mengenal pasti watak-watak dalam cerita dan menyusun peristiwa-peristiwa yang terkandung dalam cerita. Dapatan kajian menunjukkan bahawa kaedah W.P.S. telah membantu guru mengajar kemahiran menganalisis teks naratif dengan lebih berkesan dan berjaya membantu murid menjawab soalan-soalan inferens. 2017-04-04 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en https://repo.uum.edu.my/id/eprint/22571/1/ICSoTL%202017%20179%20183.pdf Salleh, Mohammad Fazli and Mohamed, Khairunnisa (2017) Pembelajaran penilaian teks naratif. In: International Conference on the Scholarship of Teaching and Learning (ICSoTL 2017), 4 - 5 April 2017, UUM EDC Hotels & Resorts, Sintok, Kedah, Malaysia. http://www.seml.uum.edu.my/images/Proceedings/Proceedings.pdf |
spellingShingle | L Education (General) Salleh, Mohammad Fazli Mohamed, Khairunnisa Pembelajaran penilaian teks naratif |
title | Pembelajaran penilaian teks naratif |
title_full | Pembelajaran penilaian teks naratif |
title_fullStr | Pembelajaran penilaian teks naratif |
title_full_unstemmed | Pembelajaran penilaian teks naratif |
title_short | Pembelajaran penilaian teks naratif |
title_sort | pembelajaran penilaian teks naratif |
topic | L Education (General) |
url | https://repo.uum.edu.my/id/eprint/22571/1/ICSoTL%202017%20179%20183.pdf |
work_keys_str_mv | AT sallehmohammadfazli pembelajaranpenilaianteksnaratif AT mohamedkhairunnisa pembelajaranpenilaianteksnaratif |