Kesan play-based learning terhadap afektif murid pemulihan jawi J-Qaf di Sekolah Rendah
Program j-QAF merupakan suatu program yang telah diilhamkan oleh mantan Perdana Menteri Malaysia kelima iaitu Tun Abdullah Badawi dengan niat untuk memperkasa Pendidikan Islam di sekolah-sekolah di Malaysia. Model ini turut menggunapakai kaedah belajar melalui pengalaman bermain atau play-based lear...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Proceedings of the ICECRS
2017
|
Subjects: | |
Online Access: | https://repo.uum.edu.my/id/eprint/23082/1/ICECRS%2C%201%20%282016%29%20587-598.pdf |
_version_ | 1825804861633986560 |
---|---|
author | Md Hafidzin, Adli Makhsin, Mardzelah |
author_facet | Md Hafidzin, Adli Makhsin, Mardzelah |
author_sort | Md Hafidzin, Adli |
collection | UUM |
description | Program j-QAF merupakan suatu program yang telah diilhamkan oleh mantan Perdana Menteri Malaysia kelima iaitu Tun Abdullah Badawi dengan niat untuk memperkasa Pendidikan Islam di sekolah-sekolah di Malaysia. Model ini turut menggunapakai kaedah belajar melalui pengalaman bermain atau play-based learning. Oleh kerana program j-QAF ini masih dianggap baru, maka tidak banyak kajian yang dilakukan keatasnya terutamanya dari segi kaitan antara afektif murid pemulihan Jawi dengan play-based learning. Oleh itu penyelidik ingin mengenal pasti keberkesanan pengajaran dan pembelajaran berasaskan permainan (play-based learning) terhadap keseronokan murid pemulihan jawi di sekolah rendah dengan berlandaskan teori sosio-budaya oleh Vygotsky. Play-based learning ini mampu membantu murid-murid pemulihan dalam pdp Jawi dan seterusnya merasai pengalaman belajar dengan penerapan unsur KBAT.Kaedah yang digunakan ialah kaedah pemerhatian berstruktur keatas populasi pelajar dan guru SK Sidam Kiri, Padang Serai, Kedah. Manakala sampel yang terlibat ialah 18 murid Pemulihan Jawi tahun dua 2013, SK Sidam Kiri, 6 orang guru j-QAF sk sidam kiri, dan 7 orang guru pelbagai latarbelakang sk sidam kiri.Kajian ini bersifat kualitatif. Untuk itu kaedah temubual bersama guru serta murid telah dilaksanakan. Dapatan yang diperolehi hampir kesemuanya menunjukkan bahawa terdapat hubungan yang tinggi antara afektif murid Pemulihan Jawi j-QAF dengan kaedah play-based learning. |
first_indexed | 2024-07-04T06:22:36Z |
format | Article |
id | uum-23082 |
institution | Universiti Utara Malaysia |
language | English |
last_indexed | 2024-07-04T06:22:36Z |
publishDate | 2017 |
publisher | Proceedings of the ICECRS |
record_format | eprints |
spelling | uum-230822018-02-13T03:51:01Z https://repo.uum.edu.my/id/eprint/23082/ Kesan play-based learning terhadap afektif murid pemulihan jawi J-Qaf di Sekolah Rendah Md Hafidzin, Adli Makhsin, Mardzelah LB1501 Primary Education Program j-QAF merupakan suatu program yang telah diilhamkan oleh mantan Perdana Menteri Malaysia kelima iaitu Tun Abdullah Badawi dengan niat untuk memperkasa Pendidikan Islam di sekolah-sekolah di Malaysia. Model ini turut menggunapakai kaedah belajar melalui pengalaman bermain atau play-based learning. Oleh kerana program j-QAF ini masih dianggap baru, maka tidak banyak kajian yang dilakukan keatasnya terutamanya dari segi kaitan antara afektif murid pemulihan Jawi dengan play-based learning. Oleh itu penyelidik ingin mengenal pasti keberkesanan pengajaran dan pembelajaran berasaskan permainan (play-based learning) terhadap keseronokan murid pemulihan jawi di sekolah rendah dengan berlandaskan teori sosio-budaya oleh Vygotsky. Play-based learning ini mampu membantu murid-murid pemulihan dalam pdp Jawi dan seterusnya merasai pengalaman belajar dengan penerapan unsur KBAT.Kaedah yang digunakan ialah kaedah pemerhatian berstruktur keatas populasi pelajar dan guru SK Sidam Kiri, Padang Serai, Kedah. Manakala sampel yang terlibat ialah 18 murid Pemulihan Jawi tahun dua 2013, SK Sidam Kiri, 6 orang guru j-QAF sk sidam kiri, dan 7 orang guru pelbagai latarbelakang sk sidam kiri.Kajian ini bersifat kualitatif. Untuk itu kaedah temubual bersama guru serta murid telah dilaksanakan. Dapatan yang diperolehi hampir kesemuanya menunjukkan bahawa terdapat hubungan yang tinggi antara afektif murid Pemulihan Jawi j-QAF dengan kaedah play-based learning. Proceedings of the ICECRS 2017 Article PeerReviewed application/pdf en cc4_by https://repo.uum.edu.my/id/eprint/23082/1/ICECRS%2C%201%20%282016%29%20587-598.pdf Md Hafidzin, Adli and Makhsin, Mardzelah (2017) Kesan play-based learning terhadap afektif murid pemulihan jawi J-Qaf di Sekolah Rendah. Proceedings of the ICECRS, 1 (1). pp. 587-598. ISSN 2548-6160 http://doi.org/10.21070/picecrs.v1i1.530 doi:10.21070/picecrs.v1i1.530 doi:10.21070/picecrs.v1i1.530 |
spellingShingle | LB1501 Primary Education Md Hafidzin, Adli Makhsin, Mardzelah Kesan play-based learning terhadap afektif murid pemulihan jawi J-Qaf di Sekolah Rendah |
title | Kesan play-based learning terhadap afektif murid pemulihan jawi J-Qaf di Sekolah Rendah |
title_full | Kesan play-based learning terhadap afektif murid pemulihan jawi J-Qaf di Sekolah Rendah |
title_fullStr | Kesan play-based learning terhadap afektif murid pemulihan jawi J-Qaf di Sekolah Rendah |
title_full_unstemmed | Kesan play-based learning terhadap afektif murid pemulihan jawi J-Qaf di Sekolah Rendah |
title_short | Kesan play-based learning terhadap afektif murid pemulihan jawi J-Qaf di Sekolah Rendah |
title_sort | kesan play based learning terhadap afektif murid pemulihan jawi j qaf di sekolah rendah |
topic | LB1501 Primary Education |
url | https://repo.uum.edu.my/id/eprint/23082/1/ICECRS%2C%201%20%282016%29%20587-598.pdf |
work_keys_str_mv | AT mdhafidzinadli kesanplaybasedlearningterhadapafektifmuridpemulihanjawijqafdisekolahrendah AT makhsinmardzelah kesanplaybasedlearningterhadapafektifmuridpemulihanjawijqafdisekolahrendah |