Pengurusan kokurikulum dan tahap penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum di Sekolah Menengah Kebangsaan Daerah Kuala Terengganu

Pengetua merupakan individu penting yang bertanggungjawab menguruskan hal ehwal berkaitan kokurikulum. Namun begitu pengetua sering terikat dengan kerja-kerja rutin dalam mentadbir dan mengurus sekolah.Dalam usaha untuk meningkatkan pengurusan kokurikulum sekolah biasanya pengetua akan menyerahkan t...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Zainuddin, Zainal Ariffin, Daud, Yaakob, Mohd Nor, Saiful Azmi
Format: Article
Language:English
Published: Proceedings of the ICECRS 2016
Subjects:
Online Access:https://repo.uum.edu.my/id/eprint/23083/1/ICECRS%2C%201%20%282016%29%20891-900.pdf
_version_ 1803628478969413632
author Zainuddin, Zainal Ariffin
Daud, Yaakob
Mohd Nor, Saiful Azmi
author_facet Zainuddin, Zainal Ariffin
Daud, Yaakob
Mohd Nor, Saiful Azmi
author_sort Zainuddin, Zainal Ariffin
collection UUM
description Pengetua merupakan individu penting yang bertanggungjawab menguruskan hal ehwal berkaitan kokurikulum. Namun begitu pengetua sering terikat dengan kerja-kerja rutin dalam mentadbir dan mengurus sekolah.Dalam usaha untuk meningkatkan pengurusan kokurikulum sekolah biasanya pengetua akan menyerahkan tugas pengurusan kokurikulum kepada GPKKo.Justeru, kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti dan memahami perspektif guru-guru terhadap peranan GPKKo dalam pengurusan kokurikulum di sekolah menengah kebangsaan di daerah Kuala Terengganu.Peranan GPKKo dikaji berdasarkan aspek-aspek pengurusan GPKKo sebagai perancang, pengelola, pemimpin dan pengawal kokurikulum di sekolah.Kajian juga untuk mengenal pasti penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum berdasarkan dimensi; interaksi psikologi dan juga interaksi fizikal. Sampel kajian terdiri daripada 171 orang guru yang sedang berkhidmat di dua buah sekolah menengah kebangsaan di daerah Kuala Terengganu. Analisis deskriptif yang melibatkan min dan sisihan piawai digunakan untuk melaporkan hasil kajian yang telah dijalankan.Dapatan kajian ini menunjukkan bahawa pentingnya peranan GPKKo di sekolah mempraktikkan peranan pengurusan kokurikulum yang berkesan, agar para guru dan pelajar akan lebih bermotivasi dalam memastikan kejayaan pelaksanaan aktiviti kokurikulum di sekolah.Ianya selaras dengan inspirasi negara sepertimana yang terkandung di dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2015.
first_indexed 2024-07-04T06:22:36Z
format Article
id uum-23083
institution Universiti Utara Malaysia
language English
last_indexed 2024-07-04T06:22:36Z
publishDate 2016
publisher Proceedings of the ICECRS
record_format dspace
spelling uum-230832018-02-13T03:52:10Z https://repo.uum.edu.my/id/eprint/23083/ Pengurusan kokurikulum dan tahap penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum di Sekolah Menengah Kebangsaan Daerah Kuala Terengganu Zainuddin, Zainal Ariffin Daud, Yaakob Mohd Nor, Saiful Azmi LB2361 Curriculum Pengetua merupakan individu penting yang bertanggungjawab menguruskan hal ehwal berkaitan kokurikulum. Namun begitu pengetua sering terikat dengan kerja-kerja rutin dalam mentadbir dan mengurus sekolah.Dalam usaha untuk meningkatkan pengurusan kokurikulum sekolah biasanya pengetua akan menyerahkan tugas pengurusan kokurikulum kepada GPKKo.Justeru, kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti dan memahami perspektif guru-guru terhadap peranan GPKKo dalam pengurusan kokurikulum di sekolah menengah kebangsaan di daerah Kuala Terengganu.Peranan GPKKo dikaji berdasarkan aspek-aspek pengurusan GPKKo sebagai perancang, pengelola, pemimpin dan pengawal kokurikulum di sekolah.Kajian juga untuk mengenal pasti penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum berdasarkan dimensi; interaksi psikologi dan juga interaksi fizikal. Sampel kajian terdiri daripada 171 orang guru yang sedang berkhidmat di dua buah sekolah menengah kebangsaan di daerah Kuala Terengganu. Analisis deskriptif yang melibatkan min dan sisihan piawai digunakan untuk melaporkan hasil kajian yang telah dijalankan.Dapatan kajian ini menunjukkan bahawa pentingnya peranan GPKKo di sekolah mempraktikkan peranan pengurusan kokurikulum yang berkesan, agar para guru dan pelajar akan lebih bermotivasi dalam memastikan kejayaan pelaksanaan aktiviti kokurikulum di sekolah.Ianya selaras dengan inspirasi negara sepertimana yang terkandung di dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2015. Proceedings of the ICECRS 2016 Article PeerReviewed application/pdf en cc4_by https://repo.uum.edu.my/id/eprint/23083/1/ICECRS%2C%201%20%282016%29%20891-900.pdf Zainuddin, Zainal Ariffin and Daud, Yaakob and Mohd Nor, Saiful Azmi (2016) Pengurusan kokurikulum dan tahap penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum di Sekolah Menengah Kebangsaan Daerah Kuala Terengganu. Proceeding of ICECRS, 1. pp. 891-900. ISSN 2548-6160 http://ojs.umsida.ac.id/index.php/icecrs/article/view/626
spellingShingle LB2361 Curriculum
Zainuddin, Zainal Ariffin
Daud, Yaakob
Mohd Nor, Saiful Azmi
Pengurusan kokurikulum dan tahap penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum di Sekolah Menengah Kebangsaan Daerah Kuala Terengganu
title Pengurusan kokurikulum dan tahap penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum di Sekolah Menengah Kebangsaan Daerah Kuala Terengganu
title_full Pengurusan kokurikulum dan tahap penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum di Sekolah Menengah Kebangsaan Daerah Kuala Terengganu
title_fullStr Pengurusan kokurikulum dan tahap penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum di Sekolah Menengah Kebangsaan Daerah Kuala Terengganu
title_full_unstemmed Pengurusan kokurikulum dan tahap penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum di Sekolah Menengah Kebangsaan Daerah Kuala Terengganu
title_short Pengurusan kokurikulum dan tahap penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum di Sekolah Menengah Kebangsaan Daerah Kuala Terengganu
title_sort pengurusan kokurikulum dan tahap penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum di sekolah menengah kebangsaan daerah kuala terengganu
topic LB2361 Curriculum
url https://repo.uum.edu.my/id/eprint/23083/1/ICECRS%2C%201%20%282016%29%20891-900.pdf
work_keys_str_mv AT zainuddinzainalariffin pengurusankokurikulumdantahappenglibatanpelajardalamaktivitikokurikulumdisekolahmenengahkebangsaandaerahkualaterengganu
AT daudyaakob pengurusankokurikulumdantahappenglibatanpelajardalamaktivitikokurikulumdisekolahmenengahkebangsaandaerahkualaterengganu
AT mohdnorsaifulazmi pengurusankokurikulumdantahappenglibatanpelajardalamaktivitikokurikulumdisekolahmenengahkebangsaandaerahkualaterengganu