Pengurusan kokurikulum dan tahap penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum di Sekolah Menengah Kebangsaan Daerah Kuala Terengganu
Pengetua merupakan individu penting yang bertanggungjawab menguruskan hal ehwal berkaitan kokurikulum. Namun begitu pengetua sering terikat dengan kerja-kerja rutin dalam mentadbir dan mengurus sekolah.Dalam usaha untuk meningkatkan pengurusan kokurikulum sekolah biasanya pengetua akan menyerahkan t...
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Proceedings of the ICECRS
2016
|
Subjects: | |
Online Access: | https://repo.uum.edu.my/id/eprint/23083/1/ICECRS%2C%201%20%282016%29%20891-900.pdf |
_version_ | 1803628478969413632 |
---|---|
author | Zainuddin, Zainal Ariffin Daud, Yaakob Mohd Nor, Saiful Azmi |
author_facet | Zainuddin, Zainal Ariffin Daud, Yaakob Mohd Nor, Saiful Azmi |
author_sort | Zainuddin, Zainal Ariffin |
collection | UUM |
description | Pengetua merupakan individu penting yang bertanggungjawab menguruskan hal ehwal berkaitan kokurikulum. Namun begitu pengetua sering terikat dengan kerja-kerja rutin dalam mentadbir dan mengurus sekolah.Dalam usaha untuk meningkatkan pengurusan kokurikulum sekolah biasanya pengetua akan menyerahkan tugas pengurusan kokurikulum kepada GPKKo.Justeru, kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti dan memahami perspektif guru-guru terhadap peranan GPKKo dalam pengurusan kokurikulum di sekolah menengah kebangsaan di daerah Kuala Terengganu.Peranan GPKKo dikaji berdasarkan aspek-aspek pengurusan GPKKo sebagai perancang, pengelola, pemimpin dan pengawal kokurikulum di sekolah.Kajian juga untuk mengenal pasti penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum berdasarkan dimensi; interaksi psikologi dan juga interaksi fizikal. Sampel kajian terdiri daripada 171 orang guru yang sedang berkhidmat di dua buah sekolah menengah kebangsaan di daerah Kuala Terengganu. Analisis deskriptif yang melibatkan min dan sisihan piawai digunakan untuk melaporkan hasil kajian yang telah dijalankan.Dapatan kajian ini menunjukkan bahawa pentingnya peranan GPKKo di sekolah mempraktikkan peranan pengurusan kokurikulum yang berkesan, agar para guru dan pelajar akan lebih bermotivasi dalam memastikan kejayaan pelaksanaan aktiviti kokurikulum di sekolah.Ianya selaras dengan inspirasi negara sepertimana yang terkandung di dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2015. |
first_indexed | 2024-07-04T06:22:36Z |
format | Article |
id | uum-23083 |
institution | Universiti Utara Malaysia |
language | English |
last_indexed | 2024-07-04T06:22:36Z |
publishDate | 2016 |
publisher | Proceedings of the ICECRS |
record_format | dspace |
spelling | uum-230832018-02-13T03:52:10Z https://repo.uum.edu.my/id/eprint/23083/ Pengurusan kokurikulum dan tahap penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum di Sekolah Menengah Kebangsaan Daerah Kuala Terengganu Zainuddin, Zainal Ariffin Daud, Yaakob Mohd Nor, Saiful Azmi LB2361 Curriculum Pengetua merupakan individu penting yang bertanggungjawab menguruskan hal ehwal berkaitan kokurikulum. Namun begitu pengetua sering terikat dengan kerja-kerja rutin dalam mentadbir dan mengurus sekolah.Dalam usaha untuk meningkatkan pengurusan kokurikulum sekolah biasanya pengetua akan menyerahkan tugas pengurusan kokurikulum kepada GPKKo.Justeru, kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti dan memahami perspektif guru-guru terhadap peranan GPKKo dalam pengurusan kokurikulum di sekolah menengah kebangsaan di daerah Kuala Terengganu.Peranan GPKKo dikaji berdasarkan aspek-aspek pengurusan GPKKo sebagai perancang, pengelola, pemimpin dan pengawal kokurikulum di sekolah.Kajian juga untuk mengenal pasti penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum berdasarkan dimensi; interaksi psikologi dan juga interaksi fizikal. Sampel kajian terdiri daripada 171 orang guru yang sedang berkhidmat di dua buah sekolah menengah kebangsaan di daerah Kuala Terengganu. Analisis deskriptif yang melibatkan min dan sisihan piawai digunakan untuk melaporkan hasil kajian yang telah dijalankan.Dapatan kajian ini menunjukkan bahawa pentingnya peranan GPKKo di sekolah mempraktikkan peranan pengurusan kokurikulum yang berkesan, agar para guru dan pelajar akan lebih bermotivasi dalam memastikan kejayaan pelaksanaan aktiviti kokurikulum di sekolah.Ianya selaras dengan inspirasi negara sepertimana yang terkandung di dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2015. Proceedings of the ICECRS 2016 Article PeerReviewed application/pdf en cc4_by https://repo.uum.edu.my/id/eprint/23083/1/ICECRS%2C%201%20%282016%29%20891-900.pdf Zainuddin, Zainal Ariffin and Daud, Yaakob and Mohd Nor, Saiful Azmi (2016) Pengurusan kokurikulum dan tahap penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum di Sekolah Menengah Kebangsaan Daerah Kuala Terengganu. Proceeding of ICECRS, 1. pp. 891-900. ISSN 2548-6160 http://ojs.umsida.ac.id/index.php/icecrs/article/view/626 |
spellingShingle | LB2361 Curriculum Zainuddin, Zainal Ariffin Daud, Yaakob Mohd Nor, Saiful Azmi Pengurusan kokurikulum dan tahap penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum di Sekolah Menengah Kebangsaan Daerah Kuala Terengganu |
title | Pengurusan kokurikulum dan tahap penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum di Sekolah Menengah Kebangsaan Daerah Kuala Terengganu |
title_full | Pengurusan kokurikulum dan tahap penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum di Sekolah Menengah Kebangsaan Daerah Kuala Terengganu |
title_fullStr | Pengurusan kokurikulum dan tahap penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum di Sekolah Menengah Kebangsaan Daerah Kuala Terengganu |
title_full_unstemmed | Pengurusan kokurikulum dan tahap penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum di Sekolah Menengah Kebangsaan Daerah Kuala Terengganu |
title_short | Pengurusan kokurikulum dan tahap penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum di Sekolah Menengah Kebangsaan Daerah Kuala Terengganu |
title_sort | pengurusan kokurikulum dan tahap penglibatan pelajar dalam aktiviti kokurikulum di sekolah menengah kebangsaan daerah kuala terengganu |
topic | LB2361 Curriculum |
url | https://repo.uum.edu.my/id/eprint/23083/1/ICECRS%2C%201%20%282016%29%20891-900.pdf |
work_keys_str_mv | AT zainuddinzainalariffin pengurusankokurikulumdantahappenglibatanpelajardalamaktivitikokurikulumdisekolahmenengahkebangsaandaerahkualaterengganu AT daudyaakob pengurusankokurikulumdantahappenglibatanpelajardalamaktivitikokurikulumdisekolahmenengahkebangsaandaerahkualaterengganu AT mohdnorsaifulazmi pengurusankokurikulumdantahappenglibatanpelajardalamaktivitikokurikulumdisekolahmenengahkebangsaandaerahkualaterengganu |