Iklim sekolah dan efikasi kendiri dalam kalangan guru bimbingan dan kaunseling sekolah menengah di Kelantan

Artikel ini bertujuan untuk mengenal pasti hubungan antara iklim sekolah dan efikasi kendiri guru bimbingan dan kaunseling di negeri Kelantan. Responden kajian adalah terdiri daripada 181 orang guru bimbingan dan kaunseling Sekolah Menengah di negeri Kelantan.Kajian rintis dijalankan ke atas 30 ora...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Ibrahim, Hasliza, Ismail, Siti Noor, Mohamad Kassim, Mohamad Adnan, Mohamad, Suhaila
Format: Article
Language:English
Published: Proceedings of the ICECRS 2017
Subjects:
Online Access:https://repo.uum.edu.my/id/eprint/23092/1/ICECRS%2C%201%20%282016%29%201033-1042.pdf
_version_ 1825804863642009600
author Ibrahim, Hasliza
Ismail, Siti Noor
Mohamad Kassim, Mohamad Adnan
Mohamad, Suhaila
author_facet Ibrahim, Hasliza
Ismail, Siti Noor
Mohamad Kassim, Mohamad Adnan
Mohamad, Suhaila
author_sort Ibrahim, Hasliza
collection UUM
description Artikel ini bertujuan untuk mengenal pasti hubungan antara iklim sekolah dan efikasi kendiri guru bimbingan dan kaunseling di negeri Kelantan. Responden kajian adalah terdiri daripada 181 orang guru bimbingan dan kaunseling Sekolah Menengah di negeri Kelantan.Kajian rintis dijalankan ke atas 30 orang guru bimbingan dan kaunseling di daerah Tanah Merah.Secara spesifiknya, kaedah kuantitatif digunakan untuk tujuan pengumpulan data.Maklum balas melalui soal selidik telah diperolehi dan seterusnya data dianalisis menggunakan Perisian Program SPSS 20.0 yang mana melibatkan nilai Min, Sisishan Piawai, ujian t dan korelasi Pearson. Instrumen yang digunakan didalam kajian ini diambil dan diubahsuai dari soal selidik Tahap Persekitaran sekolah (SLEQ) oleh Johnson dan Steven (2007).Instrumen bagi mengukur efikasi guru bimbingan dan kaunseling pula menggunakan instrumen yang diambil daripada School Counselor Self Efficacy Scale (SCSE) yang diadaptasi daripada Bodenhorn & Skaggs(2005).Dapatan daripada ujian korelasi Pearson menunjukkan iklim sekolah mempunyai hubungan yang signifikan dengan efikasi guru bimbingan dan kaunseling.Dapatan kajian juga menunjukkan dimensi perhubungan pelajar mempunyai hubungan yang paling kuat berbanding dimensi lain dengan efikasi kendiri guru bimbingan dan kaunseling.Seterusnya dapatan kajian ini juga mendapati bahawa iklim sekolah merupakan peramal kepada efikasi guru bimbingan dan kaunseling di sekolah.Akhir sekali, implikasi kajian diperincikan agar ianya dapat memberikan sumbangan kepada bidang ilmiah penyelidikan pendidikan.
first_indexed 2024-07-04T06:22:38Z
format Article
id uum-23092
institution Universiti Utara Malaysia
language English
last_indexed 2024-07-04T06:22:38Z
publishDate 2017
publisher Proceedings of the ICECRS
record_format eprints
spelling uum-230922018-02-13T03:54:24Z https://repo.uum.edu.my/id/eprint/23092/ Iklim sekolah dan efikasi kendiri dalam kalangan guru bimbingan dan kaunseling sekolah menengah di Kelantan Ibrahim, Hasliza Ismail, Siti Noor Mohamad Kassim, Mohamad Adnan Mohamad, Suhaila LB1603 Secondary Education. High schools Artikel ini bertujuan untuk mengenal pasti hubungan antara iklim sekolah dan efikasi kendiri guru bimbingan dan kaunseling di negeri Kelantan. Responden kajian adalah terdiri daripada 181 orang guru bimbingan dan kaunseling Sekolah Menengah di negeri Kelantan.Kajian rintis dijalankan ke atas 30 orang guru bimbingan dan kaunseling di daerah Tanah Merah.Secara spesifiknya, kaedah kuantitatif digunakan untuk tujuan pengumpulan data.Maklum balas melalui soal selidik telah diperolehi dan seterusnya data dianalisis menggunakan Perisian Program SPSS 20.0 yang mana melibatkan nilai Min, Sisishan Piawai, ujian t dan korelasi Pearson. Instrumen yang digunakan didalam kajian ini diambil dan diubahsuai dari soal selidik Tahap Persekitaran sekolah (SLEQ) oleh Johnson dan Steven (2007).Instrumen bagi mengukur efikasi guru bimbingan dan kaunseling pula menggunakan instrumen yang diambil daripada School Counselor Self Efficacy Scale (SCSE) yang diadaptasi daripada Bodenhorn & Skaggs(2005).Dapatan daripada ujian korelasi Pearson menunjukkan iklim sekolah mempunyai hubungan yang signifikan dengan efikasi guru bimbingan dan kaunseling.Dapatan kajian juga menunjukkan dimensi perhubungan pelajar mempunyai hubungan yang paling kuat berbanding dimensi lain dengan efikasi kendiri guru bimbingan dan kaunseling.Seterusnya dapatan kajian ini juga mendapati bahawa iklim sekolah merupakan peramal kepada efikasi guru bimbingan dan kaunseling di sekolah.Akhir sekali, implikasi kajian diperincikan agar ianya dapat memberikan sumbangan kepada bidang ilmiah penyelidikan pendidikan. Proceedings of the ICECRS 2017 Article PeerReviewed application/pdf en cc4_by https://repo.uum.edu.my/id/eprint/23092/1/ICECRS%2C%201%20%282016%29%201033-1042.pdf Ibrahim, Hasliza and Ismail, Siti Noor and Mohamad Kassim, Mohamad Adnan and Mohamad, Suhaila (2017) Iklim sekolah dan efikasi kendiri dalam kalangan guru bimbingan dan kaunseling sekolah menengah di Kelantan. Proceedings of the ICECRS, 1 (1). pp. 1033-1042. ISSN 2548-6160 http://doi.org/10.21070/picecrs.v1i1.646 doi:10.21070/picecrs.v1i1.646 doi:10.21070/picecrs.v1i1.646
spellingShingle LB1603 Secondary Education. High schools
Ibrahim, Hasliza
Ismail, Siti Noor
Mohamad Kassim, Mohamad Adnan
Mohamad, Suhaila
Iklim sekolah dan efikasi kendiri dalam kalangan guru bimbingan dan kaunseling sekolah menengah di Kelantan
title Iklim sekolah dan efikasi kendiri dalam kalangan guru bimbingan dan kaunseling sekolah menengah di Kelantan
title_full Iklim sekolah dan efikasi kendiri dalam kalangan guru bimbingan dan kaunseling sekolah menengah di Kelantan
title_fullStr Iklim sekolah dan efikasi kendiri dalam kalangan guru bimbingan dan kaunseling sekolah menengah di Kelantan
title_full_unstemmed Iklim sekolah dan efikasi kendiri dalam kalangan guru bimbingan dan kaunseling sekolah menengah di Kelantan
title_short Iklim sekolah dan efikasi kendiri dalam kalangan guru bimbingan dan kaunseling sekolah menengah di Kelantan
title_sort iklim sekolah dan efikasi kendiri dalam kalangan guru bimbingan dan kaunseling sekolah menengah di kelantan
topic LB1603 Secondary Education. High schools
url https://repo.uum.edu.my/id/eprint/23092/1/ICECRS%2C%201%20%282016%29%201033-1042.pdf
work_keys_str_mv AT ibrahimhasliza iklimsekolahdanefikasikendiridalamkalangangurubimbingandankaunselingsekolahmenengahdikelantan
AT ismailsitinoor iklimsekolahdanefikasikendiridalamkalangangurubimbingandankaunselingsekolahmenengahdikelantan
AT mohamadkassimmohamadadnan iklimsekolahdanefikasikendiridalamkalangangurubimbingandankaunselingsekolahmenengahdikelantan
AT mohamadsuhaila iklimsekolahdanefikasikendiridalamkalangangurubimbingandankaunselingsekolahmenengahdikelantan