Iklim sekolah dan efikasi kendiri dalam kalangan guru bimbingan dan kaunseling sekolah menengah di Kelantan
Artikel ini bertujuan untuk mengenal pasti hubungan antara iklim sekolah dan efikasi kendiri guru bimbingan dan kaunseling di negeri Kelantan. Responden kajian adalah terdiri daripada 181 orang guru bimbingan dan kaunseling Sekolah Menengah di negeri Kelantan.Kajian rintis dijalankan ke atas 30 ora...
Main Authors: | , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Proceedings of the ICECRS
2017
|
Subjects: | |
Online Access: | https://repo.uum.edu.my/id/eprint/23092/1/ICECRS%2C%201%20%282016%29%201033-1042.pdf |
_version_ | 1825804863642009600 |
---|---|
author | Ibrahim, Hasliza Ismail, Siti Noor Mohamad Kassim, Mohamad Adnan Mohamad, Suhaila |
author_facet | Ibrahim, Hasliza Ismail, Siti Noor Mohamad Kassim, Mohamad Adnan Mohamad, Suhaila |
author_sort | Ibrahim, Hasliza |
collection | UUM |
description | Artikel ini bertujuan untuk mengenal pasti hubungan antara iklim sekolah dan efikasi kendiri guru bimbingan dan kaunseling di negeri Kelantan. Responden kajian adalah terdiri daripada 181 orang guru bimbingan dan kaunseling Sekolah Menengah di negeri Kelantan.Kajian rintis dijalankan ke atas 30 orang guru bimbingan dan kaunseling di daerah Tanah Merah.Secara spesifiknya, kaedah kuantitatif digunakan untuk tujuan pengumpulan data.Maklum balas melalui soal selidik telah diperolehi dan seterusnya data dianalisis menggunakan Perisian Program SPSS 20.0 yang mana melibatkan nilai Min, Sisishan Piawai, ujian t dan korelasi Pearson. Instrumen yang digunakan didalam kajian ini diambil dan diubahsuai dari soal selidik Tahap Persekitaran sekolah (SLEQ) oleh Johnson dan Steven (2007).Instrumen bagi mengukur efikasi guru bimbingan dan kaunseling pula menggunakan instrumen yang diambil daripada School Counselor Self Efficacy Scale (SCSE) yang diadaptasi daripada Bodenhorn & Skaggs(2005).Dapatan daripada ujian korelasi Pearson menunjukkan iklim sekolah mempunyai hubungan yang signifikan dengan efikasi guru bimbingan dan kaunseling.Dapatan kajian juga menunjukkan dimensi perhubungan pelajar mempunyai hubungan yang paling kuat berbanding dimensi lain dengan efikasi kendiri guru bimbingan dan kaunseling.Seterusnya dapatan kajian ini juga mendapati bahawa iklim sekolah merupakan peramal kepada efikasi guru bimbingan dan kaunseling di sekolah.Akhir sekali, implikasi kajian diperincikan agar ianya dapat memberikan sumbangan kepada bidang ilmiah penyelidikan pendidikan. |
first_indexed | 2024-07-04T06:22:38Z |
format | Article |
id | uum-23092 |
institution | Universiti Utara Malaysia |
language | English |
last_indexed | 2024-07-04T06:22:38Z |
publishDate | 2017 |
publisher | Proceedings of the ICECRS |
record_format | eprints |
spelling | uum-230922018-02-13T03:54:24Z https://repo.uum.edu.my/id/eprint/23092/ Iklim sekolah dan efikasi kendiri dalam kalangan guru bimbingan dan kaunseling sekolah menengah di Kelantan Ibrahim, Hasliza Ismail, Siti Noor Mohamad Kassim, Mohamad Adnan Mohamad, Suhaila LB1603 Secondary Education. High schools Artikel ini bertujuan untuk mengenal pasti hubungan antara iklim sekolah dan efikasi kendiri guru bimbingan dan kaunseling di negeri Kelantan. Responden kajian adalah terdiri daripada 181 orang guru bimbingan dan kaunseling Sekolah Menengah di negeri Kelantan.Kajian rintis dijalankan ke atas 30 orang guru bimbingan dan kaunseling di daerah Tanah Merah.Secara spesifiknya, kaedah kuantitatif digunakan untuk tujuan pengumpulan data.Maklum balas melalui soal selidik telah diperolehi dan seterusnya data dianalisis menggunakan Perisian Program SPSS 20.0 yang mana melibatkan nilai Min, Sisishan Piawai, ujian t dan korelasi Pearson. Instrumen yang digunakan didalam kajian ini diambil dan diubahsuai dari soal selidik Tahap Persekitaran sekolah (SLEQ) oleh Johnson dan Steven (2007).Instrumen bagi mengukur efikasi guru bimbingan dan kaunseling pula menggunakan instrumen yang diambil daripada School Counselor Self Efficacy Scale (SCSE) yang diadaptasi daripada Bodenhorn & Skaggs(2005).Dapatan daripada ujian korelasi Pearson menunjukkan iklim sekolah mempunyai hubungan yang signifikan dengan efikasi guru bimbingan dan kaunseling.Dapatan kajian juga menunjukkan dimensi perhubungan pelajar mempunyai hubungan yang paling kuat berbanding dimensi lain dengan efikasi kendiri guru bimbingan dan kaunseling.Seterusnya dapatan kajian ini juga mendapati bahawa iklim sekolah merupakan peramal kepada efikasi guru bimbingan dan kaunseling di sekolah.Akhir sekali, implikasi kajian diperincikan agar ianya dapat memberikan sumbangan kepada bidang ilmiah penyelidikan pendidikan. Proceedings of the ICECRS 2017 Article PeerReviewed application/pdf en cc4_by https://repo.uum.edu.my/id/eprint/23092/1/ICECRS%2C%201%20%282016%29%201033-1042.pdf Ibrahim, Hasliza and Ismail, Siti Noor and Mohamad Kassim, Mohamad Adnan and Mohamad, Suhaila (2017) Iklim sekolah dan efikasi kendiri dalam kalangan guru bimbingan dan kaunseling sekolah menengah di Kelantan. Proceedings of the ICECRS, 1 (1). pp. 1033-1042. ISSN 2548-6160 http://doi.org/10.21070/picecrs.v1i1.646 doi:10.21070/picecrs.v1i1.646 doi:10.21070/picecrs.v1i1.646 |
spellingShingle | LB1603 Secondary Education. High schools Ibrahim, Hasliza Ismail, Siti Noor Mohamad Kassim, Mohamad Adnan Mohamad, Suhaila Iklim sekolah dan efikasi kendiri dalam kalangan guru bimbingan dan kaunseling sekolah menengah di Kelantan |
title | Iklim sekolah dan efikasi kendiri dalam kalangan guru bimbingan dan kaunseling sekolah menengah di Kelantan |
title_full | Iklim sekolah dan efikasi kendiri dalam kalangan guru bimbingan dan kaunseling sekolah menengah di Kelantan |
title_fullStr | Iklim sekolah dan efikasi kendiri dalam kalangan guru bimbingan dan kaunseling sekolah menengah di Kelantan |
title_full_unstemmed | Iklim sekolah dan efikasi kendiri dalam kalangan guru bimbingan dan kaunseling sekolah menengah di Kelantan |
title_short | Iklim sekolah dan efikasi kendiri dalam kalangan guru bimbingan dan kaunseling sekolah menengah di Kelantan |
title_sort | iklim sekolah dan efikasi kendiri dalam kalangan guru bimbingan dan kaunseling sekolah menengah di kelantan |
topic | LB1603 Secondary Education. High schools |
url | https://repo.uum.edu.my/id/eprint/23092/1/ICECRS%2C%201%20%282016%29%201033-1042.pdf |
work_keys_str_mv | AT ibrahimhasliza iklimsekolahdanefikasikendiridalamkalangangurubimbingandankaunselingsekolahmenengahdikelantan AT ismailsitinoor iklimsekolahdanefikasikendiridalamkalangangurubimbingandankaunselingsekolahmenengahdikelantan AT mohamadkassimmohamadadnan iklimsekolahdanefikasikendiridalamkalangangurubimbingandankaunselingsekolahmenengahdikelantan AT mohamadsuhaila iklimsekolahdanefikasikendiridalamkalangangurubimbingandankaunselingsekolahmenengahdikelantan |