Hubungan antara gaya kepimpinan transformasi pengetua dengan komitmen guru PJK di sekolah-sekolah menengah Daerah Gua Musang, Kelantan

Kajian adalah mengenai Hubungan Antara Gaya Kepimpinan Transformasi Pengetua dengan Komitmen Guru PJK di sekolah-sekolah menengah daerah Gua Musang.Kajian ini bertujuan untuk mengkaji jika wujud hubungan antara kepimpinan transformasi pengetua dan komitmen guru PJK.Tambahan lagi, kajian ini juga tur...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ali, Siti Nazatul Norashikin
Format: Article
Language:English
Published: Proceedings of the ICECRS 2017
Subjects:
Online Access:https://repo.uum.edu.my/id/eprint/23113/1/ICECRS%2C%201%20%282016%29%20123-130.pdf
_version_ 1825804867848896512
author Ali, Siti Nazatul Norashikin
author_facet Ali, Siti Nazatul Norashikin
author_sort Ali, Siti Nazatul Norashikin
collection UUM
description Kajian adalah mengenai Hubungan Antara Gaya Kepimpinan Transformasi Pengetua dengan Komitmen Guru PJK di sekolah-sekolah menengah daerah Gua Musang.Kajian ini bertujuan untuk mengkaji jika wujud hubungan antara kepimpinan transformasi pengetua dan komitmen guru PJK.Tambahan lagi, kajian ini juga turut mengenalpasti tahap komitmen guru PJK, perbezaan komitmen guru PJK berdasarkan jantina serta berdasarkan pengalaman mengajar dan juga mengkaji tahap amalan gaya kepimpinan transformasi pengetua.Kajian ini menggunakan instrumen Multifactor Leadership Questionnaire (MLQ) yang asalnya telah diperkenalkan oleh Avolio dan Bass (1990) dan disah uji oleh Hinkin dan Tracey (1999).Manakala instrumen Komitmen Guru PJK pula menggunakan Organizational Commitment Ouestionnaire (OCQ) atau instrumen komitmen keorganisasian oleh Allen dan Meyer (1990). Kajian ini menggunakan kaedah tinjauan rentasan dan soal soal selidik piawai.Data soal selidik dianalisis menggunakan menggunakan Statistical Program for Social Science (SPSS) Version 21.0.Sampel kajian yang dipilih secara rawak ini terdiri daripada 70 orang guru yang mengajar mata pelajaran PJK dari lapan buah sekolah menengah di daerah Gua Musang. Kaedah analisis statistik deskriftif digunakan untuk menghuraikan taburan demografi responden dari segi frekuensi, peratusan dan min serta untuk mengukur tahap amalan kepimpinan transformasi pengetua dan komitmen guru PJK.Kaedah inferensi pula digunakan untuk mengguji hipotesis, Ujian-t, Anova satu hala dan Korelasi-Pearson digunakan bagi melihat perbezaan dan hubungan diantara pembolehubah gaya kepimpinan transformasi dan pembolehubah komitmen guru PJK.Hasil analisis yang dijalankan menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan komitmen guru pjk mengikut jantina, serta tidak terdapat perbezaan yang signifikan bagi komitmen guru berdasarkan pengalaman mengajar.Dapatan kajian juga menunjukkan bahawa terdapat hubungan yang signifikan di antara kepimpinan transformasi pengetua dengan komitmen guru PJK.
first_indexed 2024-07-04T06:22:42Z
format Article
id uum-23113
institution Universiti Utara Malaysia
language English
last_indexed 2024-07-04T06:22:42Z
publishDate 2017
publisher Proceedings of the ICECRS
record_format eprints
spelling uum-231132018-02-13T03:59:38Z https://repo.uum.edu.my/id/eprint/23113/ Hubungan antara gaya kepimpinan transformasi pengetua dengan komitmen guru PJK di sekolah-sekolah menengah Daerah Gua Musang, Kelantan Ali, Siti Nazatul Norashikin LB1603 Secondary Education. High schools Kajian adalah mengenai Hubungan Antara Gaya Kepimpinan Transformasi Pengetua dengan Komitmen Guru PJK di sekolah-sekolah menengah daerah Gua Musang.Kajian ini bertujuan untuk mengkaji jika wujud hubungan antara kepimpinan transformasi pengetua dan komitmen guru PJK.Tambahan lagi, kajian ini juga turut mengenalpasti tahap komitmen guru PJK, perbezaan komitmen guru PJK berdasarkan jantina serta berdasarkan pengalaman mengajar dan juga mengkaji tahap amalan gaya kepimpinan transformasi pengetua.Kajian ini menggunakan instrumen Multifactor Leadership Questionnaire (MLQ) yang asalnya telah diperkenalkan oleh Avolio dan Bass (1990) dan disah uji oleh Hinkin dan Tracey (1999).Manakala instrumen Komitmen Guru PJK pula menggunakan Organizational Commitment Ouestionnaire (OCQ) atau instrumen komitmen keorganisasian oleh Allen dan Meyer (1990). Kajian ini menggunakan kaedah tinjauan rentasan dan soal soal selidik piawai.Data soal selidik dianalisis menggunakan menggunakan Statistical Program for Social Science (SPSS) Version 21.0.Sampel kajian yang dipilih secara rawak ini terdiri daripada 70 orang guru yang mengajar mata pelajaran PJK dari lapan buah sekolah menengah di daerah Gua Musang. Kaedah analisis statistik deskriftif digunakan untuk menghuraikan taburan demografi responden dari segi frekuensi, peratusan dan min serta untuk mengukur tahap amalan kepimpinan transformasi pengetua dan komitmen guru PJK.Kaedah inferensi pula digunakan untuk mengguji hipotesis, Ujian-t, Anova satu hala dan Korelasi-Pearson digunakan bagi melihat perbezaan dan hubungan diantara pembolehubah gaya kepimpinan transformasi dan pembolehubah komitmen guru PJK.Hasil analisis yang dijalankan menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan komitmen guru pjk mengikut jantina, serta tidak terdapat perbezaan yang signifikan bagi komitmen guru berdasarkan pengalaman mengajar.Dapatan kajian juga menunjukkan bahawa terdapat hubungan yang signifikan di antara kepimpinan transformasi pengetua dengan komitmen guru PJK. Proceedings of the ICECRS 2017 Article PeerReviewed application/pdf en cc4_by https://repo.uum.edu.my/id/eprint/23113/1/ICECRS%2C%201%20%282016%29%20123-130.pdf Ali, Siti Nazatul Norashikin (2017) Hubungan antara gaya kepimpinan transformasi pengetua dengan komitmen guru PJK di sekolah-sekolah menengah Daerah Gua Musang, Kelantan. Proceedings of the ICECRS, 1 (1). pp. 123-130. ISSN 2548-6160 http://doi.org/10.21070/picecrs.v1i1.587 doi:10.21070/picecrs.v1i1.587 doi:10.21070/picecrs.v1i1.587
spellingShingle LB1603 Secondary Education. High schools
Ali, Siti Nazatul Norashikin
Hubungan antara gaya kepimpinan transformasi pengetua dengan komitmen guru PJK di sekolah-sekolah menengah Daerah Gua Musang, Kelantan
title Hubungan antara gaya kepimpinan transformasi pengetua dengan komitmen guru PJK di sekolah-sekolah menengah Daerah Gua Musang, Kelantan
title_full Hubungan antara gaya kepimpinan transformasi pengetua dengan komitmen guru PJK di sekolah-sekolah menengah Daerah Gua Musang, Kelantan
title_fullStr Hubungan antara gaya kepimpinan transformasi pengetua dengan komitmen guru PJK di sekolah-sekolah menengah Daerah Gua Musang, Kelantan
title_full_unstemmed Hubungan antara gaya kepimpinan transformasi pengetua dengan komitmen guru PJK di sekolah-sekolah menengah Daerah Gua Musang, Kelantan
title_short Hubungan antara gaya kepimpinan transformasi pengetua dengan komitmen guru PJK di sekolah-sekolah menengah Daerah Gua Musang, Kelantan
title_sort hubungan antara gaya kepimpinan transformasi pengetua dengan komitmen guru pjk di sekolah sekolah menengah daerah gua musang kelantan
topic LB1603 Secondary Education. High schools
url https://repo.uum.edu.my/id/eprint/23113/1/ICECRS%2C%201%20%282016%29%20123-130.pdf
work_keys_str_mv AT alisitinazatulnorashikin hubunganantaragayakepimpinantransformasipengetuadengankomitmengurupjkdisekolahsekolahmenengahdaerahguamusangkelantan