Hubungan iklim sekolah dan stres guru sekolah menengah di Daerah Kuala Nerus, Terengganu

Iklim sekolah dan stres guru dalam kalangan guru amat penting dalam memastikan kelancaran perjalanan organisasi di sekolah. Namun begitu iklim sekolah yang berada pada kedudukan yang membimbangkan yang seterusnya akan mempengaruhi stres guru.Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti min tahap iklim...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Mohd Noor, Mohd Faizul, Omar, Mohd Saifulkhair, Hussin, Fauzi
Format: Article
Language:English
Published: Proceedings of the ICECRS 2017
Subjects:
Online Access:https://repo.uum.edu.my/id/eprint/23123/1/ICECRS%2C%201%20%282016%29%2039-48.pdf
_version_ 1803628486835830784
author Mohd Noor, Mohd Faizul
Omar, Mohd Saifulkhair
Hussin, Fauzi
author_facet Mohd Noor, Mohd Faizul
Omar, Mohd Saifulkhair
Hussin, Fauzi
author_sort Mohd Noor, Mohd Faizul
collection UUM
description Iklim sekolah dan stres guru dalam kalangan guru amat penting dalam memastikan kelancaran perjalanan organisasi di sekolah. Namun begitu iklim sekolah yang berada pada kedudukan yang membimbangkan yang seterusnya akan mempengaruhi stres guru.Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti min tahap iklim sekolah dan stres guru dalam kalangan guru di sekolah.Secara khususnya kajian ini adalah untuk mengenal pasti tahap iklim sekolah, tahap stres guru di samping meneliti perbezaan min stres guru berdasarkan faktor demografi iaitu jantina.Kaedah penyelidikan yang digunakan ialah kaedah kuantitatif dengan menggunakan soal selidik untuk mendapatkan maklumat.Dalam kajian ini, iklim sekolah diukur dengan menggunakan instrumen yang telah dibentuk oleh Pashiardis (2000) yang mengandungi empat (4) dimensi, iaitu komunikasi (9 item), kerjasama (7 item), pentadbiran & organisasi (8 item) serta murid (6 item) dengan menggunakan skala Likert 5 point dengan skor skala 1 untuk sangat tidak setuju hingga skor 5 untuk sangat setuju.Manakala konsep stres diukur dengan menggunakan instrumen yang telah dibentuk oleh Conley (2000) yang mengandungi 5 item dengan menggunakan 5 skala Likert dengan skor 1 untuk tidak pernah hingga 5 untuk selalu.Seramai 105 ( L= 17, P = 88) sampel yang terdiri dari guru-guru sekolah menengah di daerah Kuala Nerus terlibat dalam kajian ini. Data dianalisis dengan statistik min, Ujian-t bebas dan kolerasi Pearson.Dapatan kajian menunjukkan terdapat perbezaan min stres guru berdasarkan faktor jantina guru.Bagaimanapun dapatan menunjukkan terdapat hubungan negatif di antara iklim sekolah dan stres guru berdasarkan iklim sekolah.Kesimpulannya kajian ini menghasilkan satu kerangka teori yang signifikan bagi menunjukkan bahawa iklim sekolah mempengaruhi stres guru sekolah menengah.
first_indexed 2024-07-04T06:22:44Z
format Article
id uum-23123
institution Universiti Utara Malaysia
language English
last_indexed 2024-07-04T06:22:44Z
publishDate 2017
publisher Proceedings of the ICECRS
record_format dspace
spelling uum-231232018-02-13T06:38:30Z https://repo.uum.edu.my/id/eprint/23123/ Hubungan iklim sekolah dan stres guru sekolah menengah di Daerah Kuala Nerus, Terengganu Mohd Noor, Mohd Faizul Omar, Mohd Saifulkhair Hussin, Fauzi LB1603 Secondary Education. High schools Iklim sekolah dan stres guru dalam kalangan guru amat penting dalam memastikan kelancaran perjalanan organisasi di sekolah. Namun begitu iklim sekolah yang berada pada kedudukan yang membimbangkan yang seterusnya akan mempengaruhi stres guru.Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti min tahap iklim sekolah dan stres guru dalam kalangan guru di sekolah.Secara khususnya kajian ini adalah untuk mengenal pasti tahap iklim sekolah, tahap stres guru di samping meneliti perbezaan min stres guru berdasarkan faktor demografi iaitu jantina.Kaedah penyelidikan yang digunakan ialah kaedah kuantitatif dengan menggunakan soal selidik untuk mendapatkan maklumat.Dalam kajian ini, iklim sekolah diukur dengan menggunakan instrumen yang telah dibentuk oleh Pashiardis (2000) yang mengandungi empat (4) dimensi, iaitu komunikasi (9 item), kerjasama (7 item), pentadbiran & organisasi (8 item) serta murid (6 item) dengan menggunakan skala Likert 5 point dengan skor skala 1 untuk sangat tidak setuju hingga skor 5 untuk sangat setuju.Manakala konsep stres diukur dengan menggunakan instrumen yang telah dibentuk oleh Conley (2000) yang mengandungi 5 item dengan menggunakan 5 skala Likert dengan skor 1 untuk tidak pernah hingga 5 untuk selalu.Seramai 105 ( L= 17, P = 88) sampel yang terdiri dari guru-guru sekolah menengah di daerah Kuala Nerus terlibat dalam kajian ini. Data dianalisis dengan statistik min, Ujian-t bebas dan kolerasi Pearson.Dapatan kajian menunjukkan terdapat perbezaan min stres guru berdasarkan faktor jantina guru.Bagaimanapun dapatan menunjukkan terdapat hubungan negatif di antara iklim sekolah dan stres guru berdasarkan iklim sekolah.Kesimpulannya kajian ini menghasilkan satu kerangka teori yang signifikan bagi menunjukkan bahawa iklim sekolah mempengaruhi stres guru sekolah menengah. Proceedings of the ICECRS 2017 Article PeerReviewed application/pdf en cc4_by https://repo.uum.edu.my/id/eprint/23123/1/ICECRS%2C%201%20%282016%29%2039-48.pdf Mohd Noor, Mohd Faizul and Omar, Mohd Saifulkhair and Hussin, Fauzi (2017) Hubungan iklim sekolah dan stres guru sekolah menengah di Daerah Kuala Nerus, Terengganu. Proceedings of the ICECRS, 1 (1). pp. 39-48. ISSN 2548-6160 http://doi.org/10.21070/picecrs.v1i1.573 doi:10.21070/picecrs.v1i1.573 doi:10.21070/picecrs.v1i1.573
spellingShingle LB1603 Secondary Education. High schools
Mohd Noor, Mohd Faizul
Omar, Mohd Saifulkhair
Hussin, Fauzi
Hubungan iklim sekolah dan stres guru sekolah menengah di Daerah Kuala Nerus, Terengganu
title Hubungan iklim sekolah dan stres guru sekolah menengah di Daerah Kuala Nerus, Terengganu
title_full Hubungan iklim sekolah dan stres guru sekolah menengah di Daerah Kuala Nerus, Terengganu
title_fullStr Hubungan iklim sekolah dan stres guru sekolah menengah di Daerah Kuala Nerus, Terengganu
title_full_unstemmed Hubungan iklim sekolah dan stres guru sekolah menengah di Daerah Kuala Nerus, Terengganu
title_short Hubungan iklim sekolah dan stres guru sekolah menengah di Daerah Kuala Nerus, Terengganu
title_sort hubungan iklim sekolah dan stres guru sekolah menengah di daerah kuala nerus terengganu
topic LB1603 Secondary Education. High schools
url https://repo.uum.edu.my/id/eprint/23123/1/ICECRS%2C%201%20%282016%29%2039-48.pdf
work_keys_str_mv AT mohdnoormohdfaizul hubunganiklimsekolahdanstresgurusekolahmenengahdidaerahkualanerusterengganu
AT omarmohdsaifulkhair hubunganiklimsekolahdanstresgurusekolahmenengahdidaerahkualanerusterengganu
AT hussinfauzi hubunganiklimsekolahdanstresgurusekolahmenengahdidaerahkualanerusterengganu