Hubungan di antrara iklim sekolah dan kepuasan kerja guru sekolah menengah di daerah Kuala Nerus, Terengganu

Keperluan untuk mewujudkan iklim sekolah yang positif semakin mendapat perhatian serius daripada pihak Kementerian Pendidikan Malaysia sehinggalah kepada pengetua sekolah.Iklim sekolah yang positif akan melahirkan modal insan yang berkualiti tinggi dan memartabatkan sistem pendidikan di negara kita....

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Omar, Mohd Saifulkhair, Mohd Noor, Mohd Faizul, Awang, Mohd Isha
Format: Article
Language:English
Published: Proceedings of the ICECRS 2017
Subjects:
Online Access:https://repo.uum.edu.my/id/eprint/23124/1/ICECRS%2C%201%20%282016%29%2031-38.pdf
_version_ 1803628487029817344
author Omar, Mohd Saifulkhair
Mohd Noor, Mohd Faizul
Awang, Mohd Isha
author_facet Omar, Mohd Saifulkhair
Mohd Noor, Mohd Faizul
Awang, Mohd Isha
author_sort Omar, Mohd Saifulkhair
collection UUM
description Keperluan untuk mewujudkan iklim sekolah yang positif semakin mendapat perhatian serius daripada pihak Kementerian Pendidikan Malaysia sehinggalah kepada pengetua sekolah.Iklim sekolah yang positif akan melahirkan modal insan yang berkualiti tinggi dan memartabatkan sistem pendidikan di negara kita.Hubungan di antara iklim sekolah dan kepuasan kerja guru adalah positif (Muhammad Arifin, 2015).Kajian ini bertujuan untuk mengetahui tahap kepuasan kerja guru dan tahap iklim di sekolah menengah di daerah Kuala Nerus, Terengganu.Di samping itu, kajian ini berhasrat untuk mendapatkan hubungan di antara iklim sekolah dan kepuasan kerja guru di sekolah-sekolah tersebut.Seterusnya, kajian ini juga adalah untuk mengkaji sama ada wujud perbezaan yang signifikan di antara iklim sekolah dan kepuasan kerja guru bagi sekolah berlainan gred.Data yang diperoleh melalui kaedah soal selidik ke atas 105 orang guru akan dianalisis menggunakan statistik deskriptif dan inferensi menerusi program Statistical Package For The Social Science (SPSS) 21.0 Window 7. Dapatan kajian menunjukkan tahap iklim sekolah dan kepuasan kerja guru di sekolah menengah Kuala Nerus adalah sederhana.Di samping itu, terdapatnya perbezaan yang signifikan antara tahap kepuasan kerja guru di kedua-dua kategori sekolah tersebut iaitu sekolah menengah gred A menunjukkan tahap kepuasan guru lebih rendah dan di sekolah menengah gred B menunjukkan tahap kepuasan guru lebih tinggi.Sebaliknya tidak terdapat perbezaan yang signifikan bagi iklim sekolah di kedua-dua kategori sekolah tersebut, walau bagaimanapun dapatan kajian menunjukkan tahap iklim di sekolah menengah gred A adalah lebih rendah berbanding sekolah menengah gred B.Seterusnya kajian ini juga menunjukkan terdapatnya hubungan signifikan positif yang kuat di antara iklim sekolah dan kepuasan kerja guru.Bagi domain kepuasan kerja guru pula, domain tanggungjawab menunjukkan min tertinggi, manakala domain keselamatan menujukkan min terendah.Akhir sekali, implikasi dapatan kajian ini dibahagikan kepada tiga bidang utama, iaitu bidang ilmu, teoritikal dan juga praktikal
first_indexed 2024-07-04T06:22:44Z
format Article
id uum-23124
institution Universiti Utara Malaysia
language English
last_indexed 2024-07-04T06:22:44Z
publishDate 2017
publisher Proceedings of the ICECRS
record_format dspace
spelling uum-231242018-02-13T06:38:41Z https://repo.uum.edu.my/id/eprint/23124/ Hubungan di antrara iklim sekolah dan kepuasan kerja guru sekolah menengah di daerah Kuala Nerus, Terengganu Omar, Mohd Saifulkhair Mohd Noor, Mohd Faizul Awang, Mohd Isha LB1603 Secondary Education. High schools Keperluan untuk mewujudkan iklim sekolah yang positif semakin mendapat perhatian serius daripada pihak Kementerian Pendidikan Malaysia sehinggalah kepada pengetua sekolah.Iklim sekolah yang positif akan melahirkan modal insan yang berkualiti tinggi dan memartabatkan sistem pendidikan di negara kita.Hubungan di antara iklim sekolah dan kepuasan kerja guru adalah positif (Muhammad Arifin, 2015).Kajian ini bertujuan untuk mengetahui tahap kepuasan kerja guru dan tahap iklim di sekolah menengah di daerah Kuala Nerus, Terengganu.Di samping itu, kajian ini berhasrat untuk mendapatkan hubungan di antara iklim sekolah dan kepuasan kerja guru di sekolah-sekolah tersebut.Seterusnya, kajian ini juga adalah untuk mengkaji sama ada wujud perbezaan yang signifikan di antara iklim sekolah dan kepuasan kerja guru bagi sekolah berlainan gred.Data yang diperoleh melalui kaedah soal selidik ke atas 105 orang guru akan dianalisis menggunakan statistik deskriptif dan inferensi menerusi program Statistical Package For The Social Science (SPSS) 21.0 Window 7. Dapatan kajian menunjukkan tahap iklim sekolah dan kepuasan kerja guru di sekolah menengah Kuala Nerus adalah sederhana.Di samping itu, terdapatnya perbezaan yang signifikan antara tahap kepuasan kerja guru di kedua-dua kategori sekolah tersebut iaitu sekolah menengah gred A menunjukkan tahap kepuasan guru lebih rendah dan di sekolah menengah gred B menunjukkan tahap kepuasan guru lebih tinggi.Sebaliknya tidak terdapat perbezaan yang signifikan bagi iklim sekolah di kedua-dua kategori sekolah tersebut, walau bagaimanapun dapatan kajian menunjukkan tahap iklim di sekolah menengah gred A adalah lebih rendah berbanding sekolah menengah gred B.Seterusnya kajian ini juga menunjukkan terdapatnya hubungan signifikan positif yang kuat di antara iklim sekolah dan kepuasan kerja guru.Bagi domain kepuasan kerja guru pula, domain tanggungjawab menunjukkan min tertinggi, manakala domain keselamatan menujukkan min terendah.Akhir sekali, implikasi dapatan kajian ini dibahagikan kepada tiga bidang utama, iaitu bidang ilmu, teoritikal dan juga praktikal Proceedings of the ICECRS 2017 Article PeerReviewed application/pdf en cc4_by https://repo.uum.edu.my/id/eprint/23124/1/ICECRS%2C%201%20%282016%29%2031-38.pdf Omar, Mohd Saifulkhair and Mohd Noor, Mohd Faizul and Awang, Mohd Isha (2017) Hubungan di antrara iklim sekolah dan kepuasan kerja guru sekolah menengah di daerah Kuala Nerus, Terengganu. Proceedings of the ICECRS, 1 (1). pp. 31-38. ISSN 2548-6160 http://doi.org/10.21070/picecrs.v1i1.572 doi:10.21070/picecrs.v1i1.572 doi:10.21070/picecrs.v1i1.572
spellingShingle LB1603 Secondary Education. High schools
Omar, Mohd Saifulkhair
Mohd Noor, Mohd Faizul
Awang, Mohd Isha
Hubungan di antrara iklim sekolah dan kepuasan kerja guru sekolah menengah di daerah Kuala Nerus, Terengganu
title Hubungan di antrara iklim sekolah dan kepuasan kerja guru sekolah menengah di daerah Kuala Nerus, Terengganu
title_full Hubungan di antrara iklim sekolah dan kepuasan kerja guru sekolah menengah di daerah Kuala Nerus, Terengganu
title_fullStr Hubungan di antrara iklim sekolah dan kepuasan kerja guru sekolah menengah di daerah Kuala Nerus, Terengganu
title_full_unstemmed Hubungan di antrara iklim sekolah dan kepuasan kerja guru sekolah menengah di daerah Kuala Nerus, Terengganu
title_short Hubungan di antrara iklim sekolah dan kepuasan kerja guru sekolah menengah di daerah Kuala Nerus, Terengganu
title_sort hubungan di antrara iklim sekolah dan kepuasan kerja guru sekolah menengah di daerah kuala nerus terengganu
topic LB1603 Secondary Education. High schools
url https://repo.uum.edu.my/id/eprint/23124/1/ICECRS%2C%201%20%282016%29%2031-38.pdf
work_keys_str_mv AT omarmohdsaifulkhair hubungandiantraraiklimsekolahdankepuasankerjagurusekolahmenengahdidaerahkualanerusterengganu
AT mohdnoormohdfaizul hubungandiantraraiklimsekolahdankepuasankerjagurusekolahmenengahdidaerahkualanerusterengganu
AT awangmohdisha hubungandiantraraiklimsekolahdankepuasankerjagurusekolahmenengahdidaerahkualanerusterengganu