Meningkatkan tahap penguasaan murid tahun 4 tentang peranan temenggung dengan menggunakan kaedah "treasure house"

Penyelidikan tindakan ini dijalankan untuk menilai sejauh manakah kaedah “Treasure House” dapat meningkatkan penguasaan murid Tahun 4 tentang peranan Temenggung pada zaman Kesultanan Melayu Melaka dengan menggunakan “Treasure House?”. Peserta dalam kajian ini terdiri daripada empat orang murid darip...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Mohamad Noor, Nur Amalina, Ibrahim, Putra Abd. Rahman
Format: Article
Language:English
Published: UUM - UMSIDA 2017
Subjects:
Online Access:https://repo.uum.edu.my/id/eprint/23195/1/CECRS%2C%201%20%282016%29%20819-830.pdf
Description
Summary:Penyelidikan tindakan ini dijalankan untuk menilai sejauh manakah kaedah “Treasure House” dapat meningkatkan penguasaan murid Tahun 4 tentang peranan Temenggung pada zaman Kesultanan Melayu Melaka dengan menggunakan “Treasure House?”. Peserta dalam kajian ini terdiri daripada empat orang murid daripada Tahun Empat yang lemah dalam penguasaan peranan Temenggung dalam proses pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Sejarah yang lalu.Data dikumpulkan melalui tiga kaedah iaitu kaedah pemerhatian, kaedah temu bual dan kaedah analisis dokumen serta dianalisis secara deskriptif.Hasil analisis data mendapati bahawa seramai tiga orang murid telah berjaya menguasai peranan Temenggung berdasarkan beberapa fokus kajian.Terdapat empat orang murid telah mencapai tahap cemerlang dengan menunjukkan rumusan tahap penguasaan yang tinggi. Dapatan analisis kajian menunjukkan bahawa kaedah “Treasure House” amat berkesan dalam membantu murid-murid dalam menguasai peranan Tokoh-Tokoh Kesultanan Melayu Melaka.