Suatu penilaian tahap kesediaan transformasi di sebuah agensi kerajaan

Pelan strategik sektor awam telah mengariskan lima teras utama iaitu mendaya upaya bakat, merekayasa organisasi, merakyatkan penyampaian perkhidmatan, merangkum dan sepunya, dan membudaya nilai sebagai teras transformasi perkhidmatan awam. Walaupun pelbagai inisiatif penambahbaikan telah dijalankan...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Radzuan, Kamaruddin, Ismail, Mohd Azril, Jamaludin, Roslan, Anuar, Herman Shah
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2015
Subjects:
Online Access:https://repo.uum.edu.my/id/eprint/23940/1/RC29.pdf
_version_ 1825805017151438848
author Radzuan, Kamaruddin
Ismail, Mohd Azril
Jamaludin, Roslan
Anuar, Herman Shah
author_facet Radzuan, Kamaruddin
Ismail, Mohd Azril
Jamaludin, Roslan
Anuar, Herman Shah
author_sort Radzuan, Kamaruddin
collection UUM
description Pelan strategik sektor awam telah mengariskan lima teras utama iaitu mendaya upaya bakat, merekayasa organisasi, merakyatkan penyampaian perkhidmatan, merangkum dan sepunya, dan membudaya nilai sebagai teras transformasi perkhidmatan awam. Walaupun pelbagai inisiatif penambahbaikan telah dijalankan sebelum ini, masih terdapat aduan-aduan ketidakcekapan dan ketidakberkesanan dilaporkan. Maka, persoalan yang perlu untuk dijawab ialah sejauh manakah kesediaan agensi kerajaan melaksanakan transformasi, dan apakah terdapat perbezaan persepsi terhadap elemen-elemen kesediaan organisasi dikalangan kumpulan jawatan. Oleh itu, kesediaan sesebuah agensi kerajaan dalam memacu transformasi perkhidmatan akan dinilai berasaskan elemen 7s McKinsey iaitu strategi, struktur, sistem, staf, gaya, perkongsian nilai dan kemahiran. Malah perbezaan persepsi terhadap keupayaan organisasi dalam merealisasikan transformasi juga dikaji. Sehubungan dengan itu sebuah agensi kerajaan telah dipilih untuk dirujuk sebagai kes bagi menilai kesediaan perlaksanaan transformasi. Kaedah soal selidik digunakan untuk mendapatkan data berkaitan.Tahap pencapaian elemen elemen yang dikaji diukur dengan menggunakan skala 4 mata.Perisian SPSS vs 19 digunakan untuk tujuan penerokaan, analisis deskriptif dan ujian-t untuk kumpulan tak bersandar. Secara keseluruhannya, organisasi berjaya mencapai tahap tinggi untuk kesemua elemen yang dikaji.Namun tumpuan harus juga diberikan kepada elemen yang agak rendah skornya iaitu staf, gaya, perkongsian nilai dan kemahiran.Kajian juga menunjukkan terdapat perbezaan persepsi terhadap elemen gaya di kalangan kumpulan jawatan. Pemimpin peringkat tertinggi perlulah menunjukan kepimpinan yang baik bukan sahaja kepada golongan pengurusan dan profesiional malah juga kepada kumpulan pelaksana.
first_indexed 2024-07-04T06:25:02Z
format Conference or Workshop Item
id uum-23940
institution Universiti Utara Malaysia
language English
last_indexed 2024-07-04T06:25:02Z
publishDate 2015
record_format eprints
spelling uum-239402018-04-15T04:26:11Z https://repo.uum.edu.my/id/eprint/23940/ Suatu penilaian tahap kesediaan transformasi di sebuah agensi kerajaan Radzuan, Kamaruddin Ismail, Mohd Azril Jamaludin, Roslan Anuar, Herman Shah HD28 Management. Industrial Management Pelan strategik sektor awam telah mengariskan lima teras utama iaitu mendaya upaya bakat, merekayasa organisasi, merakyatkan penyampaian perkhidmatan, merangkum dan sepunya, dan membudaya nilai sebagai teras transformasi perkhidmatan awam. Walaupun pelbagai inisiatif penambahbaikan telah dijalankan sebelum ini, masih terdapat aduan-aduan ketidakcekapan dan ketidakberkesanan dilaporkan. Maka, persoalan yang perlu untuk dijawab ialah sejauh manakah kesediaan agensi kerajaan melaksanakan transformasi, dan apakah terdapat perbezaan persepsi terhadap elemen-elemen kesediaan organisasi dikalangan kumpulan jawatan. Oleh itu, kesediaan sesebuah agensi kerajaan dalam memacu transformasi perkhidmatan akan dinilai berasaskan elemen 7s McKinsey iaitu strategi, struktur, sistem, staf, gaya, perkongsian nilai dan kemahiran. Malah perbezaan persepsi terhadap keupayaan organisasi dalam merealisasikan transformasi juga dikaji. Sehubungan dengan itu sebuah agensi kerajaan telah dipilih untuk dirujuk sebagai kes bagi menilai kesediaan perlaksanaan transformasi. Kaedah soal selidik digunakan untuk mendapatkan data berkaitan.Tahap pencapaian elemen elemen yang dikaji diukur dengan menggunakan skala 4 mata.Perisian SPSS vs 19 digunakan untuk tujuan penerokaan, analisis deskriptif dan ujian-t untuk kumpulan tak bersandar. Secara keseluruhannya, organisasi berjaya mencapai tahap tinggi untuk kesemua elemen yang dikaji.Namun tumpuan harus juga diberikan kepada elemen yang agak rendah skornya iaitu staf, gaya, perkongsian nilai dan kemahiran.Kajian juga menunjukkan terdapat perbezaan persepsi terhadap elemen gaya di kalangan kumpulan jawatan. Pemimpin peringkat tertinggi perlulah menunjukan kepimpinan yang baik bukan sahaja kepada golongan pengurusan dan profesiional malah juga kepada kumpulan pelaksana. 2015-10-06 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en https://repo.uum.edu.my/id/eprint/23940/1/RC29.pdf Radzuan, Kamaruddin and Ismail, Mohd Azril and Jamaludin, Roslan and Anuar, Herman Shah (2015) Suatu penilaian tahap kesediaan transformasi di sebuah agensi kerajaan. In: 2nd National Case Study Conference 2015, 6th- 8th October 2015, Kuching, Sarawak, Malaysia.
spellingShingle HD28 Management. Industrial Management
Radzuan, Kamaruddin
Ismail, Mohd Azril
Jamaludin, Roslan
Anuar, Herman Shah
Suatu penilaian tahap kesediaan transformasi di sebuah agensi kerajaan
title Suatu penilaian tahap kesediaan transformasi di sebuah agensi kerajaan
title_full Suatu penilaian tahap kesediaan transformasi di sebuah agensi kerajaan
title_fullStr Suatu penilaian tahap kesediaan transformasi di sebuah agensi kerajaan
title_full_unstemmed Suatu penilaian tahap kesediaan transformasi di sebuah agensi kerajaan
title_short Suatu penilaian tahap kesediaan transformasi di sebuah agensi kerajaan
title_sort suatu penilaian tahap kesediaan transformasi di sebuah agensi kerajaan
topic HD28 Management. Industrial Management
url https://repo.uum.edu.my/id/eprint/23940/1/RC29.pdf
work_keys_str_mv AT radzuankamaruddin suatupenilaiantahapkesediaantransformasidisebuahagensikerajaan
AT ismailmohdazril suatupenilaiantahapkesediaantransformasidisebuahagensikerajaan
AT jamaludinroslan suatupenilaiantahapkesediaantransformasidisebuahagensikerajaan
AT anuarhermanshah suatupenilaiantahapkesediaantransformasidisebuahagensikerajaan