Pembinaan prototaip perisian model konstruktivisme Needham - Kecerdasan pelbagai untuk mengatasi kerangka alternatif pelajar dalam konsep perubahan keadaan jirim

Kerangka alternatif merupakan perkara yang menghambat proses pengajaran dan pembelajaran. Ia sukar diubah dengan menggunakan kaedah dan strategi pengajaran biasa. Oleh itu, Needham telah memperkenalkan Model Konstruktivisme 5 Fasa untuk membantu para pendidik menstrukturkan semula idea sedia ada pel...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Lim, Chen Hoe, Arshad, Mohammad Yusof
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2004
Subjects:
Online Access:https://repo.uum.edu.my/id/eprint/2814/1/chen_hoefullpaper.pdf
_version_ 1825740038872236032
author Lim, Chen Hoe
Arshad, Mohammad Yusof
author_facet Lim, Chen Hoe
Arshad, Mohammad Yusof
author_sort Lim, Chen Hoe
collection UUM
description Kerangka alternatif merupakan perkara yang menghambat proses pengajaran dan pembelajaran. Ia sukar diubah dengan menggunakan kaedah dan strategi pengajaran biasa. Oleh itu, Needham telah memperkenalkan Model Konstruktivisme 5 Fasa untuk membantu para pendidik menstrukturkan semula idea sedia ada pelajar. Strategi pengajaran dan pembelajaran berfasa ini membolehkan pelajar terlibat secara aktif dalam membina pengetahuan sendiri dengan cara membandingkan maklumat baru dengan pemahaman yang sedia ada. Di samping itu, Howard Gardner menyatakan bahawa setiap pelajar mempunyai kemampuan yang lebih besar dalam proses pembelajaran jika pembelajaran baru adalah berdasarkan kecerdasan mereka. Dengan itu, kajian yang dilakukan ialah untuk membina satu prototaip Model Konstruktivisme Needham-Kecerdasan Pelbagai (KN-KP) yang bertujuan untuk mengatasi kerangka alternatif yang wujud di kalangan pelajar di samping mengoptimumkan proses pengajaran dan pembelajaran dengan mengambil kira persekitaran pembelajaran yang berdasarkan kepada Teori Kecerdasan Pelbagai. Sebagai contoh, konsep perubahan fasa jirim telah dipilih. Dalam kajian ini sembilan modul telah dibina. Modul pertama untuk menentukan jenis kecerdasan pelajar diikuti dengan lapan modul pembelajaran lagi yang bersesuaian dengan pelajar dari jenis kecerdasan bahasa dan verbal, logik-matematik, ruang dan visual, naturalis, muzik, kinestetik, interpersonal, dan intrapersonal. Namun dalam kertas kerja ini aspek pembinaan prototaip akan dibincangkan.
first_indexed 2024-07-04T05:20:10Z
format Conference or Workshop Item
id uum-2814
institution Universiti Utara Malaysia
language English
last_indexed 2024-07-04T05:20:10Z
publishDate 2004
record_format eprints
spelling uum-28142011-05-18T07:16:04Z https://repo.uum.edu.my/id/eprint/2814/ Pembinaan prototaip perisian model konstruktivisme Needham - Kecerdasan pelbagai untuk mengatasi kerangka alternatif pelajar dalam konsep perubahan keadaan jirim Lim, Chen Hoe Arshad, Mohammad Yusof LB Theory and practice of education Kerangka alternatif merupakan perkara yang menghambat proses pengajaran dan pembelajaran. Ia sukar diubah dengan menggunakan kaedah dan strategi pengajaran biasa. Oleh itu, Needham telah memperkenalkan Model Konstruktivisme 5 Fasa untuk membantu para pendidik menstrukturkan semula idea sedia ada pelajar. Strategi pengajaran dan pembelajaran berfasa ini membolehkan pelajar terlibat secara aktif dalam membina pengetahuan sendiri dengan cara membandingkan maklumat baru dengan pemahaman yang sedia ada. Di samping itu, Howard Gardner menyatakan bahawa setiap pelajar mempunyai kemampuan yang lebih besar dalam proses pembelajaran jika pembelajaran baru adalah berdasarkan kecerdasan mereka. Dengan itu, kajian yang dilakukan ialah untuk membina satu prototaip Model Konstruktivisme Needham-Kecerdasan Pelbagai (KN-KP) yang bertujuan untuk mengatasi kerangka alternatif yang wujud di kalangan pelajar di samping mengoptimumkan proses pengajaran dan pembelajaran dengan mengambil kira persekitaran pembelajaran yang berdasarkan kepada Teori Kecerdasan Pelbagai. Sebagai contoh, konsep perubahan fasa jirim telah dipilih. Dalam kajian ini sembilan modul telah dibina. Modul pertama untuk menentukan jenis kecerdasan pelajar diikuti dengan lapan modul pembelajaran lagi yang bersesuaian dengan pelajar dari jenis kecerdasan bahasa dan verbal, logik-matematik, ruang dan visual, naturalis, muzik, kinestetik, interpersonal, dan intrapersonal. Namun dalam kertas kerja ini aspek pembinaan prototaip akan dibincangkan. 2004 Conference or Workshop Item NonPeerReviewed application/pdf en https://repo.uum.edu.my/id/eprint/2814/1/chen_hoefullpaper.pdf Lim, Chen Hoe and Arshad, Mohammad Yusof (2004) Pembinaan prototaip perisian model konstruktivisme Needham - Kecerdasan pelbagai untuk mengatasi kerangka alternatif pelajar dalam konsep perubahan keadaan jirim. In: ASEAN Symposium on Educational Management and Leadership (ASEMAL4), 13 - 15 Disember 2004, Grand Plaza Parkroyal, Penang. (Unpublished)
spellingShingle LB Theory and practice of education
Lim, Chen Hoe
Arshad, Mohammad Yusof
Pembinaan prototaip perisian model konstruktivisme Needham - Kecerdasan pelbagai untuk mengatasi kerangka alternatif pelajar dalam konsep perubahan keadaan jirim
title Pembinaan prototaip perisian model konstruktivisme Needham - Kecerdasan pelbagai untuk mengatasi kerangka alternatif pelajar dalam konsep perubahan keadaan jirim
title_full Pembinaan prototaip perisian model konstruktivisme Needham - Kecerdasan pelbagai untuk mengatasi kerangka alternatif pelajar dalam konsep perubahan keadaan jirim
title_fullStr Pembinaan prototaip perisian model konstruktivisme Needham - Kecerdasan pelbagai untuk mengatasi kerangka alternatif pelajar dalam konsep perubahan keadaan jirim
title_full_unstemmed Pembinaan prototaip perisian model konstruktivisme Needham - Kecerdasan pelbagai untuk mengatasi kerangka alternatif pelajar dalam konsep perubahan keadaan jirim
title_short Pembinaan prototaip perisian model konstruktivisme Needham - Kecerdasan pelbagai untuk mengatasi kerangka alternatif pelajar dalam konsep perubahan keadaan jirim
title_sort pembinaan prototaip perisian model konstruktivisme needham kecerdasan pelbagai untuk mengatasi kerangka alternatif pelajar dalam konsep perubahan keadaan jirim
topic LB Theory and practice of education
url https://repo.uum.edu.my/id/eprint/2814/1/chen_hoefullpaper.pdf
work_keys_str_mv AT limchenhoe pembinaanprototaipperisianmodelkonstruktivismeneedhamkecerdasanpelbagaiuntukmengatasikerangkaalternatifpelajardalamkonsepperubahankeadaanjirim
AT arshadmohammadyusof pembinaanprototaipperisianmodelkonstruktivismeneedhamkecerdasanpelbagaiuntukmengatasikerangkaalternatifpelajardalamkonsepperubahankeadaanjirim